tisdag 9 augusti 2011

[RR] Hellasrajd som kunde blivit episk

Det var verkligen påväg att bli en episk tisdagsrajd idag, jag räknade till 57 pers vid hammarbybacken och där av flera snabbisar inkl Fredrich, Erik, Per Kumlin, Ragge och ett par till lycra pojkar jag inte känner. Snabbgruppen skulle alltså bli toksnabb, och jag älskar att cykla med alldeles för snabba cyklister, speciellt i skogen eftersom man både får trycka sönder benen så de spricker och imponeras av teknik på de framförvarande cyklisterna. Tyvärr gick det inte riktigt som jag hade hoppats.

Jag öppnade starkt med att hänga med genom hela sickla skiftet utan några problem. Jag får stolt berätta att jag lärt om och kör mer ekonomiskt numera. När jag hamnar i grupper med snabbare cyklister sprätter jag mycket mindre, koncentrerar mig på att hitta bra linjer, köra jämnt, inte tappa rulle och försöka bromsa så lite som möjligt. Jag försöker att inte sticka ut och bara flyta ihop med klungan som en stabil tillhörande del.

Ja.. åter till rundan då. Jag körde ekonomiskt med genom sickla skiftet utan att känna mig varken sliten eller tilltygad, men visst gick det snabbt med få stopp.

Men när vi korsade vägen vid kyrkogården så fastnade jag med bakhjulet mellan några stenar på platten där innan backen upp, jättekonstigt ställe att fastna tyckte jag men det blev genomslag och ja, väl uppe på krönet pös luften ur slangen.

Jag hade tänkt prova mitt lagningskit från park tools som är förklistrade lagningslappar, jag visste att det skulle ta tid och eftersom dom hade planerat att åka gröna ut till saltis och blåa tillbaks skulle de inte hinna vänta på punkastopp. Så jag sa lite snopet åt dom att köra vidare. Och det var med facit i hand det bästa alternativet för de där lagningslapparna var helt värdelösa.

Jag lagade ett hål och satte i slangen och började pumpa, märkte att det fortfarande pyste ut luft. Tog av däcket/slangen igen och hittade ett till hål, och det var då jag konstaterade snakebite vilket jag inte trott innan. Lagade det hålet och satte i slangen igen och pumpade, men fortfarande pös det ut luft. Återigen tog jag av slang/däck och såg att ena lagningslappen hade släppt i hörnet. Jag bytte ut den lagningslappen och satte på en ny, sen garderade jag med två extra lagningslappar i de kanterna där det såg ut som lagningslapparna kunde släppa.

Jag cyklade snabbt ikapp långsamma gruppen som kört upp för hästskon 3minuter tidigare. Det var bara att acceptera att det inte skulle bli nån vidare träning idag. Jag körde med dom några hundra meter men det var alldeles för mycket stopp och väntande. De skulle fortsätta ut på gröna men hade ingen i gruppen som verkligen hittade bra, jag föreslog att dom följer gröna ut en bit och sen vänder tillbaks samma väg när dom känner att dom fått nog. Själv ville jag köra gula eftersom det var så länge sen jag körde den.

Jag fick med mig en cyklist ut på gula och tur var väl det. Eller ja, hade jag inte fått med mig någon hade jag inte kört heller, ensam cyklar jag inte i dom här skogarna, speciellt inte när det är så halt som det var idag.

Efter 500m pös luften ur min slang igen, jag plockade ur den och konstaterade att två lagningslappar hade släppt på ena hålet. Suck. Jag fick iaf låna slang så det löste sig. Vi fortsatte gula ner och sen var han så trött så vi körde slutet på blåa till tennisbanan vid hellasgården och cyklade sen asfalten hem.

Det blev inte mycket träning idag, vilket får mig att vilja träna imorrn igen. Och så lär det ju bli!

Här har vi några gubbar, och ett par fler gubbar
Lite mer folk, stark landsvägscyklist här närmast, ett par kukballe ck pojkar till höger och snabbingarna i lycra till vänster
Här har vi blandat med långsam och medelcyklister
Dom här har jag noll koll på, men har man svettig rygg innan tisdagsrajden har man nog redan tagit ut sig
En tjej, en av de två trognaste vintercyklisterna och lite fler som jag inte känner igen
Jag räknade till 57 cyklister, och efter det dök det upp ett par till
Halva sickla skiftet är passerat, erik och per här
Stigarna i sickla skiftet håller hög klass
Okänd snabbing, per och fredrich
Okänd klubbkompanjon
Ragge från cykelcity
Här hade jag punkat, lagat med 5 lagningslappar och kört ikapp långsamma gruppen påväg upp mot gröna
Klippan över källtorpssjön
Min medcyklist ut över gula, han kör downhill normalt
En bit in på gula, fan vad halt det var... halaste kvällen sedan i vintras helt klart! Furious Fred var verkligen en utmaning att cykla med idag.
Påvägen hem fick jag chansen att fotografera snyggaste parkeringen, rakt ut över hela cykelbanan som är lika bred som bilen är lång. Hur tänkte han där?

10 kommentarer:

John Lönnqvist sa...

Tack för guidningen genom gula.
Är dock inte i någon vidare cykelform än för att kunna trycka på i ditt tempo :)

Nästa säsong kanske ;)

/ John

jens sa...

*host* no tunes stand *host* :D

STIZZE sa...

@John, Det är bara att ligga i så är du snart ikapp! :)

@Jens, no tunes stand? Jag fattar inteeeee

Johan sa...

Kasta lagningslapparna och kör med en extraslang istället... Ta med slangen hem och laga, eller allra helst - kasta skiten så slipper man problemet med dåliga lagningar. En ny slang 50 spänn typ..

/johan

STIZZE sa...

Jag kör normalt alltid med slang ja, men ville testa detta för den ekonomiska biten. Att laga slangar hemma är riktigt trist, men så får det nog bli framöver, får bygga upp min slangpark till ~20 slangar och hålla åtmindstånde 5 hela. När de pajar andra gången blir det nytt.

Anonym sa...

Gällande dina bilder på cyklister. Mannen i blå tröja med röda axlar - jämte han med svettig rygg som för övrigt cyklar från Kista för att komma till Hellasriden... - är mellangruppens mellaneuropeiska fysmonster. Snacka med honom om en snabb tur någon gång så får du dig nog en rolig tur.

Om du känner att du vill ha lite fysutmaning så kan jag snart ta med dig på löppass med lite varierande tuffhet om det skulle passa.

/Floors

Thomas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Thomas sa...

Ut medslangarna och in med stans om du ska gå med snabbingarna runt... Btw, är du medlem i Ck Valhall ?

STIZZE sa...

@Floors, det har inte blivit någon mer löpning, har varit slapp, haft ont i halsen, och prioriterat cyklingen då jag velat träna.

@Thomas, jag veeet.. men jag har inte orkat. Speciellt med tanke på att jag vill byta däck beroende på tävling/träning, och olika däck på tävling.... det blir så jävla meckigt med stans. Men borde ha ett par stansade träningsdäck med allround-däck, men det har jag inte råd med.

Japp, jag är både med i spårvägen och ck valhall. Har licens för mtb via spårvägen och tänkte köra för ck valhall när det gäller allt med bockstyre. Fast det verkar bara bli valhall crossen och vättern nästa år, vi får se!

John Lönnqvist sa...

Tjena Stizze.

Om du ska cykla i morgon får du gärna ta med en ny slang till mig.
Gärna nått i likvärdig kvallite som den continental du fick av mig förra veckan.

// John