Igår fick jag skjuts av farsan in till cykelspecialisten för att lämna tillbaks demo-cykeln, lämna in min scalpel för ramuppgradering till 2012 års ram, och passade på att muntligen beställa en Cannondale SuperX RED!
Jag har nämligen bestämt mig. Hellre en grym jävla cykelcross, än två halvdana cyklar i genren bockstyre, med det sagt är det absolut ingenting FEL på två cyklar i "ekonomi"-klass. Men en lätt och styv cykelcross med grymma komponenter och hjulpar efter passets syfte känns som ett bättre val än att sitta på en tiagra-cross och en 105 landsvägscykel(som inte är topram) med fina hjul. Det blir även en cykel mindre att förvara vilket känns som ett stort argument även det när man bor som jag bor och vägrar ha cyklarna i förrådet.
Man kan också argumentera för varför jag behöver en landsvägscykel i hvudtaget, att tiagra-crossen fungerar bra. Javisst, den har fungerat skitbra, långt över förväntan faktiskt. Men är man lite prylkåt och som mig har en stor utmaning framför mig på landsväg, så känns det viktigt att jag inte har material som på "minsta lilla watt" motarbetar mig, lite motsägelsefullt med att beställa en cykelcross för landsvägscykling men jag tror ni förstår vad jag menar ändå.
När jag misslyckas eller är mitt uppe i att kämpa för att lyckas med mitt/mina mål, vill jag precis som på mountainbike-sidan verkligen känna, nej VETA, att det är jag som är begränsningen, och inte cykeln. Att allt nu hänger på mig, allt jag behöver göra nu är att trampa eller medge egen klenhet.
Idag lades därmed även beställningen in i systemet. Nu lär det alltså skickas en SuperX RED när som helst då de var planerade att komma i lager 6:e oktober. Förhoppningsvis har dom inte hunnit ta slut på 6 dagar!
Angående SuperX och vikter så vägde förra årets värsting med samma specifikation fast med Zipp 303 tubhjul in på 6.59kg.
Det är endast hjulen och däck som skiljer och Elite hjulen väger 250g mer än Zipp 303 tuberna. Däck, slang och lim skillnader i vikt har jag inte koll på. Så nånstans runt/under 7kg bör jag landa på. Sen är jag självklart även intresserad av ett par tubhjul för cykelcross-tävlande och då borde jag kunna komma under 1550g(som Elite hjulen väger) ganska lätt utan att ruinera mig.
Jag hoppas verkligen att jag har cykeln i mina ägor innan 29 oktober då det är cykelcross-tävling i kungsträdgården i stockholm!
Specifikationen
Frame: SuperX, BallisTec Hi-MOD Carbon, SPEED SAVE, BB30
Fork: SuperX, BallisTec Hi-MOD full carbon, 1-1/8" to 1-1/4" steerer
Crank: FSA SLK Light Carbon, BB30, 46/36
Bottom Bracket: FSA BB30
Shifters: SRAM RED
Cog Set: SRAM PG-1070, 11-26, 10-speed
Chain: KMC X10SL, 10-speed
Front Derailleur: SRAM RED, braze-on
Rear Derailleur: SRAM RED
Rims: Mavic Ksyrium Elite
Hubs: Mavic Ksyrium Elite
Tires: Schwalbe Racing Ralph, 700x33C
Pedals: not included
Brake: FSA SLK
Handlebar: FSA Energy Compact
Stem: FSA SL-K, 31.8
Headset: Cannondale SuperX, 1-1/8" to 1-1/4", 15mm top cap
Grips: Cannondale 3mm Suede w/ gel backing bar tape
Saddle: Fi'zi:k Tundra 2
Seat Post: FSA SLK, 27.2mmx250mm
Shifters: SRAM RED
13 kommentarer:
Sweet! Nu kommer du vinna allt du ställer upp i... ;D
Ja antingen det eller så klarnar det hur fullständigt värdelös jag är på att cykla :D
Sweet!
Då blir det minst en SUPERSIX EVO 2 RED till sommaren då.
:D
Weehoo!!!!
Härligt! Vit sadel och styrlinda till VR så du respekteras på vägen också :)
/Eskil
Näru, här blir ingen jääävla vit styrlinda eller annat fjolleri! :)
Bra köp och tack för en välskriven blogg.
AF
Jag är så klart galet avundsjuk. Du hade klarat din Vätternrunda även med en billigare cykel, men det är inte bara det det handlar. Galet fin cykel helt enkelt. Min enda fundering är hur Redgrejorna håller ett par rediga crossvurpor. Så undvik det.
P.S. Grön linda då?
Vilken tur tille, att jag är så oerhört känd för att vara stabil och ALDRIG ramlar eller slår mig när jag cyklar. ;)
Grön linda kanske, men det lutar mot en svart linda i lizardskin och vita hoods kanske?
Angående vättern, så är jag nog snarare närmare att faila totalt även på en DASHIT lvg-cykel än att fixa det på en billigare hoj. Jag är fasansfullt orolig för det där tempot faktiskt. Men det är ju lite mer än ett halvår kvar att förbereda mig på :)
Fin cykel! Hur tänker du med drev? Ska du ha 46 fram på Vättern?
Jag har inte tänkt så långt än men självklart blir det andra drev till vättern :) Va rätt nöjd med 53/39 eller vad det är jag har på caadX'en just nu.
Säg till någon dag i förväg bara, så kan nog låna antingen standard, kompaktparti eller lösa drev till Vättern. Eftersom jag har vanliga Red kan jag inte erbjuda färgmatchning om du lånar hela vevpartier.
Schysst tille! Jag kollar läget om jag inte själv skaffat egna lvg-drev tills dess!
Skicka en kommentar