måndag 22 augusti 2011

Känslan i kroppen...

Är såhär dagen efter ett 175km pass som gick i delvis väldigt högt tempo, riktigt tung i benen. Det känns bra att ha fått grym träning igår, det var verkligen ett pass som genomleds flera av de timmar jag var ute. Ändå fick jag en riktigt bra nervärmning då vi sänkte tempot de sista milen samt att jag fick rulla hem från stan utan att ta i, så det är inga tunga stockar jag har till ben. Stretchingen har nog också gett lite resultat för återhämtningen eller iallafall känslan av återhämtning.

Trots tunga ben är det inte dags för vila. Ikväll kommer jag fortsätta på den plan jag har satt upp. Jag har fått för mig att jag har en flaskhals i min träningsform och har ur luften fått för mig att det är vo2max som behöver en rejäl push. Jag har nämligen märkt på monarkpassen att jag når hög puls väldigt lätt, när jag var i form i våras så var det pulsen som var låg medans känslan var tung(precis som den ska vara) vilket är ett tecken på bra form och bra vo2max. Eftersom vo2max även är snabbare upptränat än andra träningsformer/styrkor kommer jag lägga fokus på denna typ av träning hela veckan, inför långloppet i helgen. Nu är det lite amatör-antagen jag drar till med här, men man arbetar efter de förutsättningar och kunskap man har, mer kan man inte göra.

Ikväll blir det alltså fyror på monarken. Även imorgon innan tisdagsrajd blir det fyror på monarken, jag planerar att arbeta hemifrån och tänkte dra av passet vid lunchrasten så hinner jag återhämta mig lite inför tisdagsrajden, samt ta det lite lugnare där i gubbgruppen istället för lycragruppen.

På onsdag kommer jag eventuellt vila, eller köra fyror igen. På torsdag blir det keps cup och nästa tävling i DM serien. Nu får jag inte punka eller bryta någon mer keps cup tävling då det är de bästa 4 resultaten som räknas.

På lördag är det finnmarksturen vilket även har SM status för långlopp i år, och jag har FORTFARANDE ingen transport. Väntar svar från Fredrik Edin/CRT om de har någon plats över, samt om Harri blir frisk så vi kan åka upp tillsammans med Mats Alheim. Förutom dessa två har jag inga fler att hoppas på för tillfället, jag måste få besked inom kort om jag ska kunna ha en chans att åka upp.

Ungefär så ser min träning ut denna vecka om planen håller..

Inga kommentarer: