tisdag 30 augusti 2011

Tisdagsrajd och pass #2 idag

Jag startade dagen med 2x20 innan frukost och var sugen på mer efter jobbet, eftersom scalpelens drivlina strular och jag brutit av crossens kedja utan att längre äga en fungerande kedjebrytare så var båda cyklarna i lite halvtaskigt skick.

Efter lite twitter diskussion med fredde om vad jag borde köra för pass på monarken blev jag alldeles för osugen och mer sugen på att bara ut och rulla med scalpelen istället, även om det skulle strula.

Så jag tvättade av den lite snabbt och rullade ner till tisdagsrajden, fick lite hjälp att justera växlarna lite av Rasmus och sen bar det iväg med gubbtempo gruppen med Johan A, Vic, Lundatok, Glitch, Juan mf.l.

Växlarna blev absolut lite bättre efter justeringen, men jag såg också att en länk blivit böjd av allt strul, på den nya kedjan. Så det fortsatte att strula men inte lika farligt som på finnmarksturen. Jag anpassade kadensen och växlarna efter terrängen, att bryta med mkt kraft och låg kadens gick inge vidare, heller inte att veta runt för snabbt eller köra ryckigt. Efter ett tag fick jag in snittsen och kunde njuta av cyklingen.

Och njuta är verkligen ordet. Det gick inte fort idag, men flowigt och skönt. Lagom tempo för att pulsen och andningen skulle vara låg i stort sett hela passet, lagom tempo för att jag skulle orka stå överallt och leka/jobba med terrängen. Och det behövdes koncentration idag då det var snorhalt i skogen både på hällar och rötter, speciellt med furious fred och race king däcken.

Väl på slutet gick jag på ett par nitar dock, flög över styret två gånger på snea hala rötter då framhjulet försvann i sidled. Den andra vurpen resulterade i en framhasande och rejäl smäll mot bollarna. Efter lite ylande och gnällande kunde jag ställa mig upp men det värke alldeles för mkt för att jag skulle kunna sitta på sadeln.

Jag fick gå ~500m med cykeln tills jag kände att jag vågade ta mig upp på cykeln igen, det var en rejäl pungkross av den värre sorten. Väl uppe på cykeln var jag grymt känslig, att sitta ner gick inte så jag stod nästan hela resterande ~20min på rundan.

Förutom pungkrossen var det en grymt härlig kväll med gott sällskap i hellas bästa terräng. Klart en runda till minnes-dagboken.

Bilder kommer imorn

Inga kommentarer: