söndag 28 augusti 2011

[TÄVLING] Finnmarksturen / SM i långlopp

Jag fick som tidigare sagt en plats i CRT bussen och planen var att åka upp på fredag efter jobbet, sova skulle göras i Fredrik Modins villa i Ludvika där tävlingen gick. Så blev det också, och Fredriks villa överträffade alla mina förväntningar. Timmervilla med grym blandning mellan hemtrevligt och mysigt men samtidigt stilrent och modernt. Det kan nog inte bli mycket mer ultimat boende än detta, den villan hade varit lite av en dröm att ha i stockholm!

Bäddarna räckte precis till CRT laget, men jag hade vetat detta från början så jag hade luftmadrass med mig och det gick rätt bra att sova på det med. Eget rum fick jag också vilket va skönt. Den enda som var lite jobbigt var att jag normalt sover med armen under kudden, men med luftmadrass var inte det lika skönt att ha armen mellan golvet och luftmadrassen, nästa gång tar jag med mig kudde och har mindre luft i luftmadrass-kudden ;)

Resan upp
Kl 17:45 möttes vi utanför Erik i sundbyberg. Erik hade tyvärr blivit sjuk och skulle stå över tävlingen så han följde inte med. Samma sak angående Fredrik Edin som varit sjuk en vecka och inte ville riskera något, så han följde inte heller med. Men jag, Åke(lagledare), Ludde, Stefan, Per, Angelica och Pumpen åkte buss från stockholm, och tillbaks hade vi även Lars med oss då de skulle ut och fira Lars och Angelicas SM guld i elitklass för herrar & damer.

Skön stämning i bussen som sist. På vägen upp stannade vi och käkade på en pizzeria som även hade vanlig mat. Jag beställde in kycklingfilé med ris och rödvinssås till, en cola och en vatten. Maten var helt ok och inte så dyr, men pumpen var inte så lycklig då servitrisen lyckades spilla ut en öl över honom så han blev tvungen att gå och byta om.

Efter vi käkat åkte vi förbi Ica och handlade frukost och godis. Jag fick lära mig nått nytt i helgen och det var att godis med ett kolhydratsinnehåll över 80g per 100g godis, var jättebra kolhydratladdning dagen innan. Anledningen är för att det lätt tas upp av kroppen och är så lite massa så man behöver inte känna sig helt full i magen men ändå få massvis med kolhydrater till förrådet. Jag hittade en påse med 87g kolhydrater per 100g godis som var riktigt god, och jag bonkade inte senare under tävlingen så kanske funkade det bra, jag kommer nog köra på det även nästa tävling och experiementera lite. Men nästa gång blir det två påsar godis dagen/kvällen innan + vanlig mat och lite extra vatten än normalt.

Framme i Ludvika var vi runt 22-tiden, villan har jag redan beskrivit och sova gjorde jag i eget rum. Vi var i säng nån gång efter 23-tiden.

Morgonen på tävlingsdagen
Klockan ringde kl 07:00, lagom för att hinna äta frukost, gå på toa, klä om och packa ihop väskan, kl 08:20 skulle vi sitta i bussen och åka mot tävlingsområdet. Frukosten bestod av fil och müsli, ca 1.5 skål blev det. Magen blev mättad men inte för full, det kändes väldigt lagom. Kanske borde jag ha banan i müslin nästa gång bara.

Exakt kl 08:20 brummade vi iväg med bussen, inte en minut fel i marginalen. Vi ställde bussen precis mellan starten och målet samt precis intill prispallen, mer centralt än så kan det inte bli. Packade upp tälten, stolar och cykelställ. Tog fram cyklarna och skruvade på framdäcken, hämtade nummerlappar och rullade runt lite på hojarna för att kolla att allting fungerade.

Eftersom detta var SM så ser seedningen lite annorlunda ut än vanliga långlopp, på SM så ställer man sig i den startfålla som klassen man kör i står i. Så eftersom jag är med i Elit klass, även fast jag inte konkurrerar om topp placeringar, fick jag starta i fålla 1. Men lite vett har jag innanför pannan så jag ställde mig längst bak i detta led.

Banan
Förut så har finnmarksturen varit det längsta långloppet i långloppscupen och ett slags mått för motionärer som vill klara av distansen. Men p.g.a minskat intresse de senaste åren och svårt att få ihop tillräckligt mycket idéella funktionärer har de nu minskat ner distansen till 71km och på en helt annan bana än tidigare.

Banan var mycket positivt överraskande, jag gillade den skarpt. Den hade mer eller mindre allt och i lagom mängd, lite dåligt skyltat på vissa ställen kanske men banan var det inget fel på. Det började med asfaltsåkning efter startbilen och motorcyklarna som guidade klungan ut ur stan. Upp för en bro och sen ut på en grusväg där startbilen släppte oss, det fortsatte på asfalt och grusvägar för att sedan komma ut i skogen. Det var mycket singletrack generellt på banan och även en del klassiska transportsträckor på grusvägar samt någon enstaka asfaltsparti. Mycket flacka backar uppför var det, om och om igen. Skogsåkningen var rolig, inte för krävande men många runt omkring mig verkade ha problem att åka fort. Det var flera riktigt roliga tekniska utförsåkningar och även grymt flowiga stigar här och var. Nån gång efter halva loppen när man återigen passerade genom ludvika så fick jag dra ner för 5-6m trappa och uppför en trappa som var lika lång som de lagt ut flywood för. Tyvärr minns jag inga detaljer av banan förutom backarna vid ~55km och 65km. Vid 55km började en slakmota uppåt inte var nådigt lång, väl uppe gick man ut på en utförsåkningar som var ungefär lika lång, och sen gick det uppför lika långt igen med samma slakmota. Uppe från den blev det återigen utförsåkning en bra bit som även gick ut på asfalt. Sen inte långt efter detta började den sista klättringen vid ~65km som var banans brantaste backe. Bitvis var den riktigt brant, men bitvis inte så fostrande. Banan slutade med 1km asfaltsåkning och sen lite gräsmatteåkande in till målet.

Tävlingen
Jag startade som tidigare nämnt i första fållan vilket var grymt skönt och ger en hel del för positiva delar genom att man inte behöver bromsas upp i skogen när man når den första gången i början. Vid första skogspartiet är normalt där jag bromsas upp som mest under hela tävlingen, så dessa skulle jag slippa, trodde jag. Starten gick bra, jag hade bra tempo och satt med i klungan utan att känna mig sliten. Men bara några hundra meter efter startbilen släppt oss skulle jag göra lite omkörningar i en klunga där det blivit lite korvstoppning, men så smäller det till i vevpartiet. Jag tittar ner och ser att kedjan har lossnat, försöker växla över den och lyckas. Men direkt igen slår det till och den hoppar återigen, detta återupprepar sig 4 gånger och eftersom jag hade typ noll fart genom kurvan så passerade hundratals cyklister mig redan där vilket kändes otroligt trist. Och såhär fortsatte det hela tävlingen, direkt jag ställde mig upp hoppade kedjan antingen ner eller över dreven, och 1/3 av tävlingen så började det slå på kassetten alldeles för ofta. Och vid 5-6 tillfällen som kedjan hoppade fram så slet jag ur foten ur pedalen och drog därmed upp knät med all kraft i styret/leftyn så jag hade ordentligt ont och är helt stel nu dagen efter.

Som ni förstår var detta inga bra tävlingsförutsättningar att inte kunna växla som jag ville och inte kunna ta i där det behövdes etc. Efter totalt ca 15 kedjehopps tillfällen under de 71km så tappade jag motivationen att försöka ta i mer och mer, bitvis under tävlingen så gav jag upp och distanscyklade och i uppförsbackarna fanns det inget annat val än att ligga på lätt växel och mala på i hög kadens för annars hoppade skiten och att tappa momentet i backar är bland det värsta man kan göra i en tävling, det sliter rätt snabbt ut än att behöva dra igång etc.

Eftersom jag både saknade motivation och inte riktigt kunde ta i då jag behövde och ville så släppte jag klungor hela tiden, det gick inte att gå med överallt utan jag behövde köra mitt eget tempo mer eller mindre hela tiden. Så det belv inte många minuter på rulle ute på grusvägarna utan jag körde mest själv, och sen fastnade jag störigt ofta bakom en kille med eltejpade barends som var stark på grusvägarna och försvann iväg men cyklade ungefär hälften så snabbt som mig i skogen utan att jag pushade mig.

Den vanliga historien, det störde mig att jag inte kunde gå med på hans rulle p.g.a växelstrulen. Exklusive de ~15 tillfällen där kedjan faktiskt hoppade så slog det i växlarna desto mer gånger, hoppade från stora till lilla och hoppade mellan kuggen på kassetten etc, tappade momentet väldigt ofta under tävlingen med andra ord.

När jag gick in i sista backen vid ~65km så dök Pumpen, Ludde och Öijer upp. Ludde och Öijer hade båda punkat tidigare och Pumpen hade bara tagit slut och rullat en bra bit utan att trampa på. Tyvärr kunde jag inte hänga på dom både p.g.a backen och växlarna, mest backen faktiskt. Synd att dom inte kommit efter backen så kanske jag haft bättre chans, det hade varit roligt då Öijer filmade.

När jag gick i mål var jag inte helt slut. Det var första långloppet jag inte haft det minsta krampkänningar, och ändå så missade jag 2 langningstillfällen, tog min första vattenpåfyllning av flaskan runt ~60km eller vart det nu var. Jag tog heller bara 2 flytande maxim gels vilket var minst 1 för lite, skulle tagit 1½ till för att ha gjort "rätt".

Men förvånad var jag när jag tog upp mobilen och kollade tiden, 3:12 hade jag cyklat på och i CRT bussen hade de uppskattat vinnartiden till 2:30. Jag hade trott att jag cyklat kanske 25min långsammare än jag brukar göra, jag hade förväntat mig ~3:45 ungefär. Och vinnartiden visade sig sedan vara, väldigt bra gissat, 2:29, det innebär 43minuter i differens och 28.8% efter vinnartiden vilket faktiskt är min näst bästa tid på långloppen.

Bara cykelvasan var bättre då jag presterade 28.2% efter vinnartiden, men idag så höll faktiskt cykeln tillbaks mig otroligt, både p.g.a att jag inte kunde cykla som jag ville, att jag förlorade mkt motivation under loppet och faktiskt inte var slut när jag väl gick i mål.

I efterhand så vet jag vad problemet med drivlinan är, och det är ett nybörjarproblem helt klart. Ny kedja med gamla drev på vevpartiet och gammal kassett. Lars Bleckur skrattade lite när han såg det och sa att det var det värsta han sett i hela sitt liv, pumpen klämde med ett léende iväg "menar du att du har cyklat såhär?" när han fick se dreven. Ja.. det är nog dags att byta ut slitagedelarna i drivlinan helt nu!

Och jag får ta på mig problemen med cykeln helt och hållet, nånstans i bakhuvet visste jag faktiskt att det brukar kunna bli problem med inslitna drev och kassett med ny kedja. Min drivlina har gått hårt hela sommaren utan att få ny kedja eller drev, visste har jag tvättat, avfettat och oljat in den massvis med gånger och skött cykeln på det viset, men det hjälper ju inte mot allt.

Resultat
Placering - Namn - Klubb - Mellantid - Sluttid
1 Lars Bleckur Cykloteket Racing Team 01:18:50 02:28:57

2 Mikael Salomonsson Team Powerbar-Rsp 01:18:52 02:28:58
3 Stefan Carlsson Kolmården Mtb 01:19:01 02:31:31
4 Alexander Vincent Blomqvist Alingsås Sportsclub 01:18:53 02:32:33
5 Oscar Byhlinder Alltomcykel.Se/Ik Jarl 01:18:52 02:35:25
6 Johannes Karlsson Kvänums If 01:18:59 02:35:26
7 Daniel Brengdahl Ck Hymer 01:19:06 02:35:29
8 Erik Karlsson Alingsås Ck 01:19:03 02:36:13
9 Mathias Hjärtström Ck Hymer 01:19:29 02:37:48
10 Martin Filipsson Ck Antilopen 01:20:52 02:38:39
11 Niclas Andersson Kolmården Mtb 01:21:05 02:39:08
12 Thomas Gustafsson Norbergs Ck 01:20:55 02:39:22
13 Johan Axelsson Kolmården Mtb 01:20:51 02:40:16
14 Stefan Dahl Cykloteket Racing Team 01:23:51 02:41:50
15 Jesper Andersson Smack 01:23:51 02:43:25
16 Erik Wickström Borås Ca 01:23:51 02:43:28
17 Jens Westergren Falu Ck/ Team Nishiki 01:20:55 02:44:47
18 Jakob Björklund Kristinehamn Multisport 01:24:18 02:45:10
19 Oskar Lund If Hallby Sok 01:23:52 02:46:02
20 Jesper Hjortsberg Gävle Ca 01:23:07 02:46:29
21 Fredrik Svärm Motala Aif Ck 01:20:53 02:46:39
22 Martin Groth Tullinge Sk 01:24:05 02:49:21
23 Anders Ekman Norbergs Ck 01:28:24 02:50:48
24 Kalle Axelsson Mjölby Ck 01:23:27 02:51:10
25 Jonas Victorin Almby Ik 01:30:27 02:52:19
26 Henrik Eknor Örebrocyklisterna 01:24:03 02:54:40
27 Jesper Gustafsson Hjo Velocipedklubb 01:28:14 02:55:39
28 Johan Norén Mariestadscyklisten 01:33:26 02:56:05
29 Jonahtan Lindegren Mtb Täby 01:27:02 02:58:01
30 Mikael Strand Åstorp Ck 01:29:10 02:59:54
31 Sebastian Holmgren Skövde Ck 01:31:11 03:00:39
32 Peter Resar Sollerö If Cykel 01:26:59 03:03:51
33 Daniel Rytz Ck Valhall/Cykeltidningenkaden 01:27:53 03:04:57
34 Mats Fredholm Ljusdals Ck 01:29:30 03:06:40
35 Pontus Johansson Cykloteket Racing Team 01:37:30 03:09:32
36 Henrik Öijer Falu Ck 01:46:19 03:09:33
37 Stefan Jansson Spårvägen Cf 01:34:04 03:11:54
38 Clas Nordström Fredrikshofs If Ck 01:32:22 03:14:06
39 Fredrik Lindström Borås Ca 01:39:21 03:20:19
40 Bill Hellström Eksjö Ck 01:44:25 03:28:46
41 Per Johansson Västerås Ck 02:13:59 03:59:57

Bilder
Väntar utanför Erik på CRT bussen
Käkar mat påvägen upp, Åke och Pumpen..
Pumpen och Ludde
Per och Stefan
Min sovplats i Ludvika
Jag la upp alla grejer jag skulle ha med mig kvällen innan vilket blivit en skön rutin nu
Kollektiv blandning av sportdryck i köket
EM och SM medaljer som Fredrik Modin kammat hem under sin cykelkarriär
Morgon innan tävling när vi packar in allt i bussen igen
Den grymt fina timmerstugsvillan
Packad buss..
Ungefär en timme innan start har folk börjat lägga in cyklarna, här fålla 2 och bakåt
Här vid starten stod vi i fålla 1
Stefan och Per på startlinjen och laddar
Micke och Pumpen..
Bild tagen bakom mig bara 1 min innan startskottet gick
Efter målgång i CRT tälten, Micke, Ville och Stefan som nog fått nått som fastnat mellan tänderna..
Per käkar segertårta som bjöds på eftersom CRT tog hem två SM guld i elitklasser denna dag!
Pumpen m.fl i CRT tältet
En SM-vinnare står på podiet
En till SM vinnare, är påväg upp på podiet
Det var jävligt lerigt i ett parti nånstans på de sista milen. Helt otroligt att det inte påverkar cykelns funktion så mycket ändå..
CRT bussen lämnade av mig vid årsta, äntligen hemma i el'stockholmo!
Jronbike tog ett par bilder på mig under loppet, jag ser ganska sliten ut, något raceface har jag knappast.. Tävlande du själv kan du säkert hitta bilder på sig själv här: https://picasaweb.google.com/jronbike/FMT2011?authuser=0&feat=directlink










































































































5 kommentarer:

Mick sa...

Bra kört i alla fall! Kanske dags för en mek kurs :)

STIZZE sa...

Ja, eller 10 :)

Anonym sa...

Håller med Mick, du har ovanligt mycket problem med dina hojar. Ta bättre hand om dom så funkar dom bättre och du sparar även pengar i slutändan. Bra kört annars, ses kanske på BST!
Mvh Lars

STIZZE sa...

Jag tar väl hand om mina hojar inom den nivån kunskap jag har, tvättar den efter 9/10 gånger jag cyklat, avfettar kedja och smörjer, går igenom skruvar etc.. Men jag har inte fått in rätt knycken när det gäller justering av växlarna och kunskap om att se slitage vad som är normalt och onormalt kommer liksom med erfarenhet det är svårt att läsa sig till =)

Anonym sa...

Skönt att höra, då slipper jag skälla mer på dig;-) Jag menade väl med mitt inlägg, har själv gjort samma "misstag" och lärt mig den dyra vägen...
/Lars