måndag 29 augusti 2011

Snillen spekulerar..

Vill först säga att detta har absolut ingenting med det vi gör på GIH att göra, eller vi.. Vad dom gör, jag spänner bara vaderna där, inget annat. Det är jag som är snillet som spekulerar här.

Låt oss leva i en drömvärld och förenkla och minimera allt, vilket säkert gör att det jag kommer skriva nu blir helt irrelevant, men jag gör det ändå. Vill poängtera att detta är en sån långboll att det kommer ringa i ribban resten av veckan, ni fysiologer som råkar läsa kan sluta redan nu eller riskera en öm panna när ni snart slår handflatan i pannan och knyter andra näven i fickan.

Med det sagt..

Jag räknade lite, jag ligger i prestation ungefär ~28% efter vinnartiden på långloppen som bäst. Prestationen beror på massvis med saker så som terräng, klungkörning, köer i skogen, farthöjningar, och flera olika fysiologiska egenskaper i musklerna etc.

Om jag skulle förenkla och säga att "allt handlar om tröskeln", och definera tröskeln som ett "steady state" av mjölksyran i musklerna där ökningen av mjölksyra planar ut helt och inte ökar med tiden.

Säg då att jag skulle ha en sådan tröskel runt ~240w, nånstans där +-20w ligger jag, kanske, idag. Säg att jag då behöver öka min fysik med de där 28% för att komma in på vinnartiden. Då skulle jag behöva en tröskel på ~310w. En ökning på ~70w.

Sen finns det ju faktiskt lite fler saker man måste bli bra på förutom "tröskeln", även om många av dom spelar mer eller mindre roll i att hjälpa till att höja denna.

Man kan ju isåfall konstatera att det är en bit kvar, fast ja det kan man ju fatta utan att fundera på det ovanför som säkert är helt irrelevant ändå. Det viktigaste är att jag fortsätter träna och kan hålla igång långsiktigt.

Angående långsiktigt så är det slut på viloveckor och mer än 2 vilodagar irad, jag har lärt min läxa angående just den biten. Vill man utvecklas gäller det att hålla igång. Man kan ha viloveckor där man inte tränar stenhårt eller lika ofta som tidigare, man kanske t.o.m behöver lite tid borta från cykeln för att ladda om mentalt igen. Men att inte underhålla musklerna i huvudtaget verkar livsfarligt för långa loppets skull om man vill fortsätta växa varje år och behålla fysiken man tränat upp under säsongen.

Inga kommentarer: