onsdag 24 augusti 2011

[TÄVLING] Keps Cup / DM #2

Jag hade först tänkt cykla ut till täby, men när jag kollade bästa vägen enligt 2 olika kartsidor och min gps i iphonen skulle jag ha ca 3mil att cykla, men världens dummaste omväg upp och runda sollentuna. Jag skulle heller inte kunna gå tidigare från jobbet idag.

Mamma lyckades läsa bloggen och ringde och ville skjutsa mig, och det lät ju bekvämt och bra. Sen i efterhand erbjöd micke att guide'a till täby vilket också hade löst mina problem. Med facit hand är det kanske så jag borde gjort, att cykla. Pendeltåget var försenat, fick signal fel, sen skjutsades jag till min morbrors villa för att byta om vilket tog lite extra tid, när vi skulle åka till tävlingen så följde vi mormor, som ville med och titta, och de åkte fel. Så vi fick ta långa vägen ändå med några minuter förlorade vid felkörningen. Till råga på det hamnade vi efter en övningskörningsskylt som körde lite väl sakta.

Väl framme vid täby var jag 18:45, dvs då de stänger nummerlappsutdelningen. Jag fick min nummerlapp och åkte ner till startområdet, när det var 10-12minuter kvar innan start så drog jag iväg på ett testvarv, en riktig råchansning på att jag skulle hinna. Jag körde mellanfort, visst tog det lite men det var nog bättre än att köra tävlingen helt kall, starterna kan bli så hetsiga.

Precis när jag kom runt hörnet vid målområdet stod alla samlade i startledet och verkade vara redo att starta, jag rullade upp och ställde mig sist och fick höra, "nu är det 30 sekunder kvar till start". Timing!

Banan
Banan var ganska platt men lång, började på en gräsplätt ett par hundra meter, svängde upp på single track 15m och sen upp på grusväg som gick ca 500m, svängde ner på gräs, grus och 90 grader sväng upp på grus igen. Efter 100m svängde banan upp i skogen på upptrampad bred stig med lite rötter men mestadels lätt terräng, det följde dock en stigning på ca 150-200m som drog ut fälltet lite. Sen fortsatte spåret ett par kilometer i skogen på ganska breda spår, mycket snabbrullat, lite svängar, ett tekniskt parti uppför och ett tekniskt parti utför. Ut på en stor äng som man cyklade 500m på, ut på en grusväg 150m och sen in i skogen 100, upp på en grusväg 200m i en stigning. Sväng höger och ner för den mest tekniska delen på hela banan, mestadels neråt men lite småklättring imellan, mycket rötter, sten och viktiga spårval. Hala rötter i svängarna att se upp för mm. Efter denna 300m sträcka med terräng svängdes det ut på en liten bro 50m, över ett rotparti, ut på gräsängen och 200m till målet som var på mitten av ängen. 7 varv körde elit klass på.

Tävlingen
Jag kom som sagt till start lite före ~30sekunder innan, startade från sista led och hade ingen koll vilka konkurrenter jag hade före mig. Jag kör tävlingarna som träningsfokus så det spelar mig ingen större roll ändå. Starten gick ganska lugnt, täten drog iväg och jag fastnade lite bakom ett gäng som började trycka på efter 50m ungefär, då täten redan var 150m bort. Men tempot var bra och inget att klaga på, jag hängde med rätt bra första varvet.

Kände efter ett tag att det gick lite väl fort för mig, de jag åkte med skulle åka 4-5 varv medans jag skulle åka 7 så då blir det lite dumt om jag krämar ur allt jag har för tidigt. Jag släppte ett par stycken vart efter varven gick men tyckte att jag höll rätt bra tempo själv hela tävlingen igenom. Jag hade en mtb täby cyklist framför mig halva tävlingen som skulle köra 6 varv. Han drog ifrån mig på platten och uppförsbackarna medans jag tog ikapp varje gång det blev tekniskt, i stort sett tog jag in 150m varje gång vi kom in i tekniska partiet på slutet av varvet, och sen drog han om mig efter varvning på ängen eller i första backen.

På 5/7 varv så tittade jag bakåt ute på ängen innan tekniska partiet och fick se micke f ca 200m bort. Jag pinnade på lite extra och tänkte att jag skulle hålla luckan genom tekniska partiet "för där är jag ju ändå snabb".

Jo tjena, efter jag åkt ytterliggare 200-300m tittade jag bakåt och han låg kanske 20m bakom. I backen upp mot tekniska partiet gick jag åt sidan och lät honom gå om, sen fick jag se han flyga över terrängen som en helium-ballong medans jag själv var nervös i kurvorna och inte alls samma fart för att flyga över utan fastnade lite på rötter. Jag körde rätt snabbt i terrängen där tyckte jag, men micke höll nog dubbla hastigheten, det var imponerade och roligt att se. Det krävs mer än bara styrka för att spöa honom på tävling.

På 6:e varvet tappade jag som vanligt mtb täby cyklisten framför mig på platten, men när jag dök in i de tekniska partierna på mitten av banan så klantade jag mig och tog lång tid på mig, tog därmed inte in någon tid där. Det ledde till att han hade för stort försprång väl ute på sista fältet och in i sista tekniska partiet så jag hann aldrig om. Han gick i mål ~75m framför mig när jag sen gick ut på sista varvet ensam.

Jag tryckte på så gott jag kunde och försökte göra ett hyfsat varv på egen hand, tycker att jag lyckades ganska väl faktiskt. Efter tävlingen var jag rejält slut vilket såklart är ett bra tecken.

Något lite störande var att på första varvet stack det till på insidan låret och jag trodde att jag blivit biten av nått eller åkt på någon vass kvist, men där jag åkt när jag fick ont var helt öppet. Det gjorde rejält ont och slutade inte göra ont när jag viftade bort eventuell tagg eller djur. På andra varvet hände exakt samma sak igen, på samma ställe, men nu bak på rumpan. Det stack till som fan och gjorde asont, samma sak nu så viftade jag bort eventuellt djur. Min tanke gick då till att det måste vara något getingbo eller något i terrängen där som alla cyklat rakt över och irriterat. Jag slapp fler stick men vid målgång bekräftades det att fler hade blivit stuckna. Som tur var så är jag inte allergisk, uppenbarligen, men däremot gör det skitont. Läste på vardguiden.se att det kommer göra ont i ett dygn ungefär.

Värt att nämna är också att jag tävlade med för kort kedja så att använda storklingan var uteslutet. På fälten och grusvägarna tappade jag fart p.g.a detta då jag låg och vevade i 150 kadens..

Resultat
Väntar på uppdatering, de som är upplagda stämmer inte riktigt. Något som är klart är att jag kom sist som förväntat, ungefär 1:40 efter Olov. Joakim Hermansson från CRT körde inte idag.

Bilder
Mormor och Micke var där och kollade, här vid starten precis när jag dök upp
Redo att börja vilken sekund som helst
Där gick starten
Och där borta har fältet spridits ut
Jag låg sist i stora klungan förutom ett par juniorer bakom
Suddinga fina bilder
Grymt bra bild
Nja, det blir nog inga priset för den fotografen... =)
Här var snog sista varvet..