torsdag 25 augusti 2011

Studie på GIH angående uthållighetsträning

Studiens syfte är att ta reda på om styrketräning i samband med uthållighetsträning förbättrar effekten av uthållighetsträningen. Studien utförs bland annat Mikael Flockhart som har sökt testpersoner för detta på sin blogg.

Jag har varit i kontakt med Micke och kommer göra ett submaximalt tröskeltest till utmattning på måndag. De kommer säkerställa att jag duger som försöksperson med ett 40min TT pass och ett uppföljningstest. Blir jag då godkänd drar det igång med 8v träning varav två utav dessa pass + eventuell styrketräning sker på studiens villkor och på plats beroende på vilken grupp jag hamnar i. Den ena gruppen kör enbart uthållighetsträning och den andra uthållighetsträning + styrketräning i form av benpress.

Mer detaljer tas på plats och under tidens gång, men som micke beskrev det får man ta del av forskningen och lära mig en hel del på vägen vilket långsiktigt kan ta mig till en högre nivå. Den tid de i labben lägger ner på att analysera mig och min kropp återspeglar även en prislapp på 40'000-50'000kr men är man med i studien blir man istället betald 3500kr för besväret.

De behöver fler försökspersoner, är du mellan 18-40år och tränar cykel någorlunda seriöst utan att kalla dig elitcyklist så ta en titt på Mickes redogörelse om vad studien går ut på. Kanske är du också intresserad?

Läs mer här: http://ormmicke.wordpress.com/2011/08/24/forsokspersoner-sokes-till-studie-vid-gih/




Inga kommentarer: