lördag 6 augusti 2011

Topsat båda cyklarna

Jag hade funderat på att cykla till arboga idag för att lämna av hojen där inför cykelvasan nästa helg, men så blev inte fallet.

Jag sov till 10:00 och satte sen igång putsandet på scalpelen. En tvätt, avfettning av drivlinan och en rejäl omgång med tops. Nu skiner den som i sina glansdagar igen. När jag avfettade klingorna märkte jag dock att klingorna glappar.

Jag satte mig upp på hingsten och drog ner till concept store. Väl på plats skruvades vevpartiet av och de konstaterade att det måste reklameras. Om det blir helt nytt vevparti eller bara delar som byts vet jag inte, men mer än 4-5 månader ska det ju hålla kan man tycka.

Resan till arboga blev inställd, skönt att få en ursäkt för jag är rätt osäker på vägen efter eskilstuna. Jag cyklade dit förra året på förra scalpelen jag hade, men då blev jag guidad sista biten från e-tuna till arboga och jag var så dåsig då att jag inte skulle kunna komma ihåg vägarna idag.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Du har haft otur med cykel... vevarna växelörat gaffeln... och något annat?

Anonym sa...

Ja du verkar sannerligen ha haft endel problem med hojen, skulle jag köpa en ny så undviker jag nog Cannondale i allafall!

STIZZE sa...

Otur, ja kanske, men jag använder cykeln ordentligt också så risken för otur ökar markant. De flesta som cyklar mycket råkar ut för det ena eller det andra, vare sig det är slitage, reklamationer eller krasch-skador. Det är nånting man får räkna med när man kör hårt med hojen.

Växelöron går sönder, det är vad dom är byggda för. Att jag fått vänta länge är segt men jag tar även på mig en del av ansvaret eftersom jag borde beställt extra växelöron direkt jag köpte cykeln. Alla med lite vett innanför pannbenet vet att man bör minst bör ha 1 växelöra liggandes ifall olyckan är framme.

FSA vevarna har väl inget med Cannondale att göra?

Mitt ena Sram X0 reglage strulade också från leverans, inte heller det Cannondales fel.

Det enda cannondale egentligen är ansvariga för är att leftyn tappade slag och behövde servas för byta ett nållager och stopp-ring, vilket gick på garantin och tog ~10 dar. Egentligen kanske den skadan beror på att jag kört med låst gaffel ett par gånger, omedvetet/oavsiktligen när jag varit helt sänkt av utmattning, i tuff terräng.

Jag är så nöjd med scalpelen att jag är sugen på en precis likadan, fast 2012 modell som har snyggare lackering..

Anonym sa...

Osis Steffe, osis. Hoppas du får ihop grejerna och kan börja hoja!

//Bruce

STIZZE sa...

Jag kan hoja det är ingen fara, det glappar men påverkar inte så mycket.. Men man vill ju ha det glappfritt såklart :)

Anonym sa...

Om du får samma problem igen med Leftyn, gå in på mtbr.com, leta reda på Cannondales forumflik och läs hur du gör en "Lefty bearing reset". Då slipper du vänta på att paketet ska skickas runt halva Europa. Själva proceduren gör du på några få minuter, lätt som tusan också.

Mvh Lars

STIZZE sa...

Det var inte så enkelt som en bearing reset, den behövde plockas isär den gången

Anonym sa...

Då känns det ju mer motiverat! Trots det tycker jag att det är uselt att din LBS som ändå är en av landets största C´daleåterförsäljare inte har kompetensen att reparera en Lefty...

Har du kollat på 2012 Scalpel? Det jag sett på nätet visar väl i stort sett bara att Ultimaten får sämre hjul och därmed borde bli en hel del billigare?

Mvh Lars

Jonas l sa...

Lars: Cannondale vill ju helst inte att återförsäljarna reparerar nya Leftys då de vill få ner alla gafflar till Nederländerna. Tveksamt om någon i Sverige har tillgång till de speciella verktygen för att byta nållager enkelt med heller.

STIZZE sa...

Dom har kompetens till viss service/reparationer, men det var som sagt inget enkelt problem och trots en full låda med specialverktyg fattades det som behövdes.

Anonym sa...

Jonas L, finns det ngt speciellt verktyg för att byta nållager?? Du råkar inte ha namn eller artikelnummer? Skulle vara trevligt för det är ett jä*ra pill.

MVH Fredde