söndag 5 maj 2013

34km hellascykling!

Sen jag senast bloggade körde jag lite coreträning, jag har känt att jag inte är så stark u bålmuskulaturen som jag borde vara när mountainbike-säsongen står för dörren och knackar. Sen tog jag träningsledigt fredag-lördag men imorse var jag ut igen!

Jag och Ronnie cyklade mountainbike från mig i tyresö och ut i hellas-skogarna. Vi drog "tcm-rundan" till hellasgården vilket är lättåkta partier med några stig-stök-partier. Det är mycket flow och mycket traktorspår och större vägar. Vid sickla skiftet ville jag köra en av mina gamla favoriter "fem svåra", riktigt kul var den speciellt två partier där det går grymt fort. Jag får verkligen känna på epic:en fullt ut på denna sträcka också vilket är roligt. 

Sen experimenterade vi och hittade för mig/oss nya stigar tillbaks mot hellas igen. Efter övergångsstället och begravningsplatsen nära dammtorp svängde vi upp höstskon, men ändå inte. Jag ville prova en lite annorlunda väg upp och tog vänster direkt efter övergångsstället och började mata upp för berget, gick riktigt bra faktiskt med en alternativ väg upp som endast kommer fungera när det är torrt och fint ute. 

Vidare upp upp mot gula och hela den runt källtorpssjön. När den är slut svängde vi upp mot skjutbanan och grusvägen mot area 51. Körde på där vilket var kul, och sen in på blå i riktning tillbaks mot hellas. Där denna stöter ihop med gröna svängde vi ner på den och fick till lättrullat igen tillbaks mot tyresö. Utanför älta och innan bommen svängde vi in på sörmlandsleden och körde en bit på den tills man kom ut mellan öringe och tyresö strand. Därifrån blev det asfalt hem, men som avslut ville jag prova min hemmaskog precis här bakom huset vi bor i. Jag hittade en riktigt bra stig och stilen på skogen här är riktigt lovande för fina spår, riiiktigt lovande. Vi kom dock ut på ett dumt ställe så det blev inte jättemycket skog där.

Väl hemma tvättade vi av cyklarna med hjälp av vattenslangen som jag äntligen fått monterad efter att igår handlat lite detaljer som saknades. Cykeln ren, fin och uppsmörjd på under 10 minuter känns riktigt fint. Man ska egentligen alltid tvätta cykeln direkt efter rundan om man har kraften i benen att stå upp ytterliggare en kvart.

Efter det har jag och Karin grillat korv och suttit på tomten med en varsin bok i knät. Själv läser jag "The Pragmatic Programmer" från tips av fredde. Och nu tog jag fram datorn. Hade tänkt koda lite ett tag, sen ska vi titta på lite teve för att runda av helgen!

På väg upp för gula!

Dags för en återhämtningsdryck..

1 kommentar:

Anonym sa...

Här har du länken på Strava på dagens runda!

https://www.strava.com/activities/52488225

///Ronnie