fredag 10 maj 2013

Förberedning inför Billingeracet!

Vi kom hem vid 21:00 igår, då satte jag igång min Billingeracet packning. Tvättade hojen, avfettade kedja och smörjde upp. Skruva ihop nya cykelskorna med klossar, hängde de kläder som ska med och tvättades tidigare på kvällen..

Sen har jag en riktigt finurlig sak inför tävlingar, nämligen en packningslista med massvis av saker jag eventuellt skulle vilja ha med mig, allt tar jag inte med men jag överväger varje punkt inför varje tävling. Där står bland annat två väskor, och precis vad den ena ska innehålla vilket är ombytesväskan. Efter tävlingen är man rätt koko i bollen och vill tänka/planera minimalt, att bara ta sin ryggsäck och gå iväg mot duscharna är guld värt.

Sen har jag extra kedja, power-links, kedjebrytare, hur mkt diverse verktyg som helst, gels, vattenflaskor, sportdryck, sängkläder, laddare, mobil, dator, lösgodis, kontanter till diverse bensinkostnader, efteranmälan, mat på vägen, boende kostnad, licenskortet etc.. Listan är ca två A4 sidor lång och den drar ner stressen avsesvärt med känslan att glömma något. Och mest värt av allt, att slippa stå i panik kvällen/natten innan tävling på plats och sakna nått som verkligen behövs.. Smart kan dock att gå igenom detta nån dag tidigare, så man får en heldag på sig att fixa eventuella saknade delar. Som i mitt läge, två slangar och ett bakdäck, dessa hinner jag som tur är hämta upp efter jobbet påvägen hem.

Den här listan blir 2-5 artiklar längre varje gång jag använder den, dvs jag blir mer och mer förberedd inför varje tävling.

Rekommenderar en sådan rutin starkt, man har nog med stress och nervositet inför tävling! Och det känns mycket bättre att kunna fokusera på själva cyklandet än sakerna runt omkring.

Morgondagens mål. Köra hårt för placering första milen i alla uppförsbackar, sedan hitta rulle "hela loppet" och ligga på smärtgränsen jag känner så väl. Tyvärr har vi ingen langning, så jag kommer tappa mina kompanjoner vid langningstillfällena. Detta ger säkert en sämre totaltid på 5-15minuter då man ofta inte hittar bra grupper att köra med när man gör så, samt såklart står still i 2-3 minuter vid langningszonerna och fyller på flaskan. Men men, sen är det bara att se om min distansträning har räckt eller inte för ca 3:30-4:00h tävlingstempo!

Årets tröja! Framöver kommer det även bli Specialized Concept Stores egna teamkläder.

Kan någon lyckas se vilken sko som har rätt många timmar sprungde i lera, på hällar, rötter, grus och asfalt??


































Restlistan för packningen! Ska bland annat handla slangar och nytt bakdäck på Specialized Concept Store efter jobbet..

Inga kommentarer: