onsdag 16 november 2011

Fortfarande sänkt och träningskalender till 2012

Jag känner mig fortfarande helt slut sen dagens pass, har ätit en gång till men det verkar inte hjälpa. Jag sov även dåligt i natt vilket kanske kan ha nånting med saken att göra.

Nu är det inte långt kvar på träningsperioden och efter testerna är gjorda är det dags för mig att besöka göteborg och Mattias på Aktivitus hade jag tänkt. För att få ett träningsschema att följa igen.

Jag saknar verkligen ett träningsschema som har lite vett bakom sig för min tränings skull. Nu är det knappt några CX tävlingspass kvar heller så det kommer bli fritt fram för ett träningsschema att skrivas precis på det sätt som passar utvecklingen bäst.

Jag hade även tänkt börja med en träningskalender nu också vecka för vecka. Som jag gjort sen jag började cykla förra året så har jag enbart skrivit delar av mina pass här i bloggen och inte registrerat på något annat sätt.

Det positiva med en kalender är att den mer överskådligt visar hur jag faktiskt har tränat, vilket peppar mig när jag slarvat eller missat några pass, eller råkat köra ett pass mindre i veckan än det var tänkt i flera veckor irad, utan att jag faktiskt hade tänkt på det osv. Mer svart på vitt.

Med denna kalender hade jag tänkt försöka få med vikt, väder, känsla i andning och ben, mental uppladdningsnivå, måltider före passet.

Några fler förslag på vad jag borde spara ner i träningskalendern efter varje pass?

3 kommentarer:

Jesper Andersson sa...

Pulsvärden kan ju va intressant att följa. Då kan du få en liten föraning om när det blir för mycket. Kolla vilopulsen några gånger eller en gång i veckan.

STIZZE sa...

Stämmer, det ska jag göra när jag kan. Men jag har bara pulsmätning inne på monarken, och den pulsmätaren går inte att lita på till 100% har jag fått för mig.

Den har inte stämt lika bra som den polar pulsklocka jag lånar till gih-studien.

Vilopulsen hade varit intressant också ja, om jag haft pulsklocka. Ska fixa det, nån gång..

Uppenbarligen... sa...

För att ta redan på vilopulsen lägger du helt enkelt två fingrar på pulsådern på halsen alt handleden, räknar slagen under 15 sek och multiplicerar med 4. Klart. Gör om en gång till om du är osäker och vill verifiera värdet. Bäst att göra det precis efter att du vaknat och fortfarande ligger kvar i sängen.