fredag 18 november 2011

Träningsstudien börjar löpa mot sitt slut

Nu är träningsstudien på GIH nästan slut, den 5:e december gör jag den slutliga biopsin och stänger därmed ner portarna och kan återigen ändra på mitt träningsschema helt fritt till hur jag vill cykla.

Och hur jag vill cykla är nu enligt ett aktivitus-schema. Jag ska stämma av ledighetstider, kontakta aktivitus och boka in någon så jag förhoppningsvis kan komma ner till göteborg så snart som möjligt efter testerna på GIH. Jag vill helt enkelt jämföra lite där i mellan, även fast protokollen ser annorlunda ut kan jag tycka att det känns intressant.

Och jag vill självklart dessutom komma igång ordentligt med träningen efter ett "optimalt" schema. detta betyder att jag har ca 2v på mig att bestämma mig hur jag vill träna i vinter. Dvs antalet pass, vilka passtyper och maximalt hur många av varje. På vilket sätt jag föredrar att träna, ute, inne, länge, kort etc. Vad jag har för mål inför 2012, vilken tävling/tävlingsform jag prioriterar att ha min fysisk inriktad för.

Det är en hel del som ska spikas. Men även en hel del jag redan har hyfsad koll på vad jag vill åt. Jag kommer vilja träna korta intervaller på väg till eller från jobbet, under min pendling. Både korta 10 sekundare, 20sekundare, 30sekundare, 60sekundare, 120sekundare, 240sekundare, backintervaller eller nån enstaka 10minutare. Och dessa pass vill jag klara av under timmen, gärna runt halvtimmen. Utöver 2-3 av denna typen av pass vill jag köra distanspass utomhus och tröskelpass på monarken.

Jag gillar inte 60min pass, om det inte har en större försvarbarhet bakom sig tränar jag hellre 3x20 med 5min aktiv vila mellan. Jag gillar inte lågkadens-övningar på monark. Hellre lågkadens övning i backar.

Sen tänker jag inte fråga om något pass att göra "som jag vill" på, som jag gjorde förra hösten/vintern/våren. Utan jag kommer helt enkelt göra som jag vill, ifall jag känner för det.

Hellre aktiv utan avbrott i träningen med nedsatt effektivtet på det specifika passet, än utebliven träning p.g.a förlorad motivation.

3 kommentarer:

oskar sa...

Du har inte funderat på att börja logga din träning på typ. Funbeat.se eller nåt?
hade varit spännande att se! =)

STIZZE sa...

Nä, då blir det direkt här på sidan istället. Med helt öppna kort som vanligt.

Fredrik sa...

Jag tror du tänker rätt när det gäller att "hänge" dig åt schemat. Mattias har bra koll, och framför allt får han ständig återkoppling från en massa kunder på hans träningsupplägg.