fredag 11 november 2011

Sjuk men börjar bli bättre

Blev inte mkt mer bloggande än det korta om helgen jag skrev iförrgår. Magen blev inte bättre, så det är magont, illamående och svag känsla i kroppen som varit på schemat här hemma. Jag har varit sjukanmäld från jobbet vilket jag inte varit på länge. När jag är krasslig brukar jag normalt ändå jobba, men den här gången fick det vara, nånstans måste gränsen dras.

Jag börjar känna mig lite bättre nu dock vilket känns skönt, jag har varit dålig sedan i tisdags.

Tim Johnsons SuperX förra året
Nu var första gången jag orkade tänka på cykel. Och tankarna går till min SuperX, jag hade fått för mig att den skulle väga 7kg blankt, vettifan vart jag fick dom siffrorna ifrån. Jag har tittar på Tim Johnson från Cannondale - Cyclocrossworlds specade SuperX från 2011 och den vägde 7.19kg. Och då är han och teamet direkt sponsrade av Cannondale med ramar, SRAM med komponenter, Zipp med hjul, stolpe, styrstam, styre. Med dessa märken som grund har de valt det bästa som finns för både vikt, kvalité och utförande för just cykelcross. De har INTE valt Zipps lättaste delar, utan de har valt Service Course serien vilket är en aluminium-serie.

Vi har samma ram, pedaler(tunga xtr), växelreglage, framväxel, bakväxel och kassett. Sen skiljer sig resten, men vikterna är väldigt lika.

Vad som skiljer sig..
Sadelstolpe
Han har Zipp Service Course 220g, jag har FSA SL-K på 221g.
Styrstam
Han har Zipp Service Course 130g(100mm), jag har FSA SL-K på ~155g(100mm)
Styre
Han har Zipp Service Course 300g(okänd storlek), jag har FSA Energy 279g(42cm)
Bottom bracket
Han har Sram RED BB30 105g, jag har FSA BB30 56g.(är osäker på detta)
Vevparti
Han har Sram RED BB30 630g(okänd storlek och utväxling), jag har FSA SL-K 570g(okänd storlek och utväxling)
Bromsar
Tim har Avid Shorty Ultimate 230g, jag har FSA SL-K 226g
Hjul
Tim har Zipp 303 Tubular 1206g, jag har Ksyrium Elite 1550g(!)
Däck
Jag hittar inte hans däck nånstans och ingen viktinfo om dessa. Dugast något, men vet inte vad som var på när cykeln vägdes till 7.19kg.

Så räknar man bort olika vikter på styrlager, vajrar, höljen, snabbkopplingar, slangar, lim och andra saker jag inte räknat upp borde det bara skilja ~150g mellan cyklarna. Sen finns en viss felmarginal p.g.a att jag inte känner till alla storlekar när jag specat vikter här.

150g är inte mycket, men min cykel väger inte 7.35kg, snarare ett halvkilo till. Jag fattar inte vart de där extrakilona kommer ifrån. Jag ska nog faktiskt se om jag orkar tvätta av den och åka ner till Concept Store och väga den så jag får en exakt vikt. Många ställer frågan och det är trist att ha en cykel för 40k men inte veta vad den väger exakt.

Vad kan jag lätta?

Frågan blir, vad kan jag lätta utan att förlora kvalité och utan att det blir FÖR dyrt. Det uppenbara är självklart hjulen, och självklart kommer jag köpa nya hjul till nästa höst då denna cykel kommer få köra stora delar av CX-cupen. Denna lättning har mer med rullmotstånd och grepp att göra än vikt då det är tub jag är ute efter, men visst blir skillnaden stor i vikt också. Att det blir Zipp 303:or tvivlar jag på, men kanske Revolver Racing, eller Mavic Reflex fälgar med hyfsade nav till för en rätt lätt och billig peng. Något mer kostnadseffektivt.

Snabbkopplingar tänker jag på direkt, de medföljande Mavic snabbkopplingarna är tunga som as, dock högkvalitativa. Men här kan jag komma ner en bit i vikt på en billing peng utan att förlora någon märkbar kvalité när jag väl cyklar.

Sen vill jag byta styrlinda till något som har bättre grepp, Lizard Skin DST 1.8 har jag bestämt mig för. Svart.

Mer då, kanske sadelstolpen. Frågan är vad jag ska byta till. Något svart. Något lätt. Något snyggt. Något under tusenlappen. Men bytet för bli till sommaren och inte nu.

Styrstammen kommer jag byta p.g.a att jag vill ha 1cm längre när jag kommer igång med landsvägscykling igen, annars är jag nöjd med det, samma sak med styret. Förutom styrets röda loggor vilket är det enda på hela cykeln som inte följer samma färgtema.

Slutsats
Nya cx-hjul(tub+däck).
Nya snabbkopplingar.
Ny sadelstolpe(om jag hittar rätt stolpe för rätt pris). Men det blir heller ingenting nytt förrän
Ny styrstam, för landsvägscykling.

Angående nya hjul till landsväg som jag funderat på förut så börjar jag tveka. Det vore ifall jag skulle vilja ha högprofilare till landsväg, annars är jag nog nöjd med mina Ksyrium Elite hjul.

3 kommentarer:

Anonym sa...

New Ultimate sadelstolpe. Den vita i kolfiber skulle sitta som ett smäck på din hoj

/Eskil

STIZZE sa...

Problemet var att de inte kommer med setback, och sen tror jag att jag vill ha svart också :)

jens sa...

lizardskin lindan har grymt bra grepp, dock väldigt kort livslängd innan ytan börjar skalas av :(