lördag 5 november 2011

Tog en runda till Västerhaninge..

.. men pendeltåget. :) Det kändes rätt slappt, men skönt på nått sätt. Skönt att vara på cykeln, ta sig så långt, utan att ta i en enda meter och mest rulla där i mellan. Skönt var det också att se ANDRA svettas medans jag själv bara myste runt med kameran på banan.

Sen fick jag tips av toe in av både Ville och Andreas, mina bromsklossar satt helt raka och två av dom satt till och med med hälen först, inte konstigt att dom tjöt lite. Gaffeln hackade också som bara fan.

Nu har jag satt 1 & 2 mm toe in på samtliga fyra bromsklossar, tjutet är helt borta, gaffel-hackandet försvann till 75% men det hackar lite vid rejäla inbromsningar fortfarande. Jag ska se om jag kan få lite hjälp av happyMTB folket om det idag, specialized concept store hade visst röd dag och stängt idag så där fick jag ingen hjälp. Vad är det för stil, dom kan väl inte va lediga när de flesta cyklisterna är lediga???

Angående tävlingen så var det tyvärr rätt få som dök upp, tre cyklister enbart så bang körde han med. Jag åkte runt och tog bilder lite här och var, cyklade även banan på banvisningen och det var en riktigt fin bana, skulle varit skitkul att köra på mountainbike. Jag tog mig fram nästan överallt men fick ta det väldigt lugnt för att inte punka, genomslagspunkan var inte långt ifrån ifall jag inte vejde varenda liten rot och höll krampaktigt i bromsarna.

Nu har jag fått lite mer chans att prova SuperX'en också, den har växt ännu mer för mig idag. Styregenskaperna är verkligen helt otroliga, den har sån sjukt bra kontroll jämfört med CaadX'en. Rapp är den, men det var ju ingen nyhet. Däremot så kändes den mycket bättre med justerad sadelhöjd och cockpit. Den korta styrstammen förstör dock en del, och jag har inte riktigt fått till avståndet jag vill ha reglagen på, dvs hur nära styret jag ska skruva in dom.

Även broms och växel reglagen/handtagen går att ställa in separat. Jag har rätt korta fingrar och behöver få bromshandtaget(den stora) så nära att fingrarna nästan slår i växelreglaget(den lilla inre) när jag ska greppa handtaget i bocken. Så växelhandtagets inställning får hålla sig i standardläge, dvs så nära bromshandtaget som möjligt, annars går det även att få närmare styret ifall man enbart hade velat haft det.

I övrigt kan jag inte vara nöjdare med cykeln. Det känns verkligen som en grymt bra investering, att denna gör bra ifrån sig på landsväg lär det inte va nått snack om heller. Just nu känns den lika rapp och smidig med tunga Racing Ralph-däck som CaadX'en kändes med 23mm conti GP4000s däck.

Mattel körde på en cube som såg rätt fräsh ut, eller så var det bara för att den var nytvättad och villes hoj hade inte fått samma behandling på 18 år i jämförelse.


Här ser ni det torkade lermonstret, strax innan start.

Ville in action, riktigt bra flyt hade han

Bang kom strax där efter, även han ett fint spårval

Stor backen som kördes upp för tre gånger

Mats uppe för backen

Bang snart uppe

Andreas bara 10m kvar


Uppe och nöjd, bara 2 gånger till då..

Svårt att fota med medelkass kamera när mattel cyklar så snabbt



































Sista gången upp för backen, 2:a plats efter Ville



































Ville körde två backintervaller efter det..



































Sen kom bang in på en tredje plats



































Bangs däckval var väl inte det bästa för tävling direkt, klisterdäck..

Ville kör tuber med 0.8+ bar, rensade dåligt enligt honom

Mats körde med Rocket Rons, förmodligen det bästa valet av dessa tre herrar

Bang är glad att det är över, han hade inte räknat med att köra från början..



































Mats ser lite för pigg ut



































Första bilden utan suddig iphone-kamera på min nya SuperX Red

Prispallen, fina öler.. Fan att jag inte körde!


Tack för arrangemanget Bang!

5 kommentarer:

Niklas Källström sa...

Cube:en var riktigt snygg... ;)

STIZZE sa...

Mm, jag gillar dom också. Speciellt de mattsvart/gråa, riktigt snygga. Och snygg ram i övrigt

Anonym sa...

Hoppas den kändes lika bra som den såg ut Stizze? Fan va lätt förresten..

Du kan skippa tå-in på bakbromsen, där gör det ingen skillnad. På frambromsen brukar jag ta ett mindre buntband, göra en ögla (tänk ett "P") och trä över kloss/gummi i bakkant. När jag sedan lägger an klossen mot fälgen och drar åt blir det tå-in motsvarande buntbandets tjocklek.

Jag tycker även val av gummi påverkar shudder, testa gärna dem här, de tycker jag är bäst av dem jag testat, och billiga, och porriga färger:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=45697

Mvh

//Bruce

Niklas Källström sa...

Mats köpte den av mig.

STIZZE sa...

@Bruce, den känns lika bra som den ser ut :)

Bra tips med gummi och stripe. Jag har läst på en hel del under dagen, mekat och läst på i 3h. Det kan vara orsaker p.g.a långa bromsbelägg(kortare kan hjälpa), passande gummi för typ av fälg, toe-in, vissa gafflar strular mer än andra, spänning på vajjer, glapp i styrlager, styrstam som inte skjutits ner hela vägen.. Det verkar va ett eget universum av anledningar det kan va.

Men jag kan glatt meddela att det är näst intill helt borta nu. När jag drar på en maxspurt och sedan rycker frambromsen så jag nästan går över, då vibrar den, men väldigt lite.. :) Jag tror jag löst det nu.

Men ingen toe-in bak alltså? Fast, det slutade tjuta när jag fixade liiite toe-in. :)

@Niklas, Det var därför den var så välskött, och näst intill okörd.. :)