tisdag 29 november 2011

Tisdagsrajd i spenaten

Det blev en trevlig tisdagsrajd ikväll! Jag hade glömt ladda lampan så jag åkte från jobbet en halvtimme tidigare och fick ha den på laddning en timme innan rundan, det räckte men det var precis.

Vi blev 6st crossare, vi cyklade ältavägen ut, vek in grusvägen vid skjutbanan, körde på en bit och tog vänster in vid bommen vid gröna/blå övergången, kom fram i saltsjöbaden och cyklade tillbaks via erstavik. Vid älta åkte vi in vid bommen och uppförsbacken till vänster direkt, utmed utkanten av älta till gamla rivners, körde på en ny väg som var rätt kasst avspärrad vilket iallafall inte jag märkte av, blev gnällda på utav en vägkonstruktör, körde vidare via lindalen och statoil-älta. Ut till flaten asfaltsvägen och sen ett varv där. Vid orhem splittrade vi gruppen, alla skulle hem men på olika håll, samtidigt var jag och Johan sugna på mer cykel, vi åkte andra halvan i flaten och sen hem vid bagarmossen.

Jag ville ha hård träning idag men det bakslog ganska bra. Jag tog förningen från hbb till äventyrsbanan och där hade jag visst splittrat gruppen med ganska stora mellanrum, med mig hade jag bara en på rulle. Ute på grusvägen så gick jag upp och drog igen, samma sak så drog jag på och vi fick lucka bakåt och var tvungna att vänta in.

Nu blev det mer stig och färre sektioner att trycka på, men lite roligare cykling med hinder att ta sig runt. Johan punkade bort sig och efter ett tag var vi förbi punka-området från saltis till erstavik. Vi körde på upp mot bommen och jag drog igen nästan hela vägen, gruppen splittrades och vi fick vänta in. Sen tog jag iväg en ordentlig spurt uppför hela åsvägen, där jag föddes och bodde från 0-7år på 80-talet.

Efter det samlade vi in gruppen, jag fick lite hjälp med draghjälpen och vi bildade en utbrytning på 2 pers, körde på hårt igen hela vägen till älta-statoil, vilket kanske är 2km. Där väntade vi in gänget, körde in till flaten och rejsade runt där. Det går inte att trycka på så man blir helt slut i flaten utan det är rätt mkt teknikträning med kurvtagning och upplevelse/nöjescykling. På hemvägen med Johan så tog vi det än mer lugnare, njöt bara att få vara ute och hoja i naturen.

Värmen var riktigt skön och behaglig, jag hade kollat fel då jag trodde att det var 0.5+ när vi åkte ut men det var nog i verkligheten 5grader varmt. Det var även 5 grader när jag kom hem.

Jag börjar fundera lite över mina tisdagar, det är inget fel med att vara lite svagare och hamna efter, speciellt inte på en happyrajd. Men jag har tyckt att hjälpen att hålla tempot hårt och hjälpen att pressa mig hårt mot mina egna gränser, har varit lite tunn de senaste rundorna. Jag saknar en Per Kumlin eller da Pef som köttar på ordentligt så man får trycka på själv tills man når total syrebrist och akut mjölksyra. Nu blir det snarare konstgödslat där pannbenet ganska lätt säger åt mig att släppa lite, eftersom jag kan.

Samtidigt, socialcyklingen med dessa rundor är priceless. Och alla rundor behöver inte vara råtuffa. Ska jag öka upp mitt träningsschema till 7 pass i veckan denna vinter, så kanske jag behöver lite softare rundor också som inte är helt fokuserade på kvalitétsträning.

Martin var glad

Stisse va betänksam

Jocke pekar med hela handen

Kaj vågar inte göra annat än vad Jocke säger

Mera kaj

Vägen från älta-statoil till flaten