måndag 14 november 2011

Min första stansning någonsin!

Nu har jag stansat mina hjul/däck, eller.. jag är inte klar än. Men jag har kommit långt och håller tummarna!

Jag har läst ett tiotal olika guider på internet om hur man gör, och jag fick se det på riktigt för första gången nu i veckan när jag var förbi concept store.

Jag skramlade fram ett par Rocket Ron EVO Pacestar som jag hade i källaren, båda begagnade men såg hyfsat fräsha ut. Monterade ventilen på fälgen, satte på däcket, slog ner däcket mot fälgen runt hela fälgen. Pumpade våldsamt upp däcket till 1 bar för att kontrollera att det gick att pumpa upp det, innan jag hällde i stansgeggan.

Sen öppnade jag upp däcket och hällde i geggan, snurrade runt hjulet ett halvt varv och satte in däckskanten igen överallt. Slog sedan in däcket mot fälgen runt hela fälgen och satte igång med pumpandet. Det var inte jätteenkelt, men det gick efter 30sekunders slit ungefär.

Däremot började det spruta gegga ur ett ställe redan vid 1bar. Jag slutade pumpa och försökte täta det genom att vifta runt geggan upp mot sidorväggarna på fälgen, fick det att sluta och gjorde samma sak runt hela däcket. Satte ner däcket på en hink så den låg plant och lät geggan göra sitt. Upprepade detta 5-6 gånger och la ner det på varannat håll neråt när den vilade i hinken.

Men när jag försökte gå över 1bar så läckte det bara ut mer och mer gegga för varje försök. Jag viftade runt geggan  och fick det tätt, men om och om igen klarade den aldrig över 1bar tryck även fast den fick vila på den läckande sidan neråt.

Efter ett tag började jag ge upp lite och började på andra däcket. Här gick det lättare, geggan i och pumpade upp ett bra tryck inom väldigt korta sekunder, nästan som om det vore slang i. Och det läckte inte särskillt mkt, den här gången läckte det dock mitt i däcksidan ganska högt "ut" på däcket, dvs inte nära fälgkanten. Men det var så små hål så de tätades jättelätt.

Jag fick upp bakdäcket till 3bar direkt och knäpptyst med läckor efter att bara slängt runt geggan en gång i däcket. Självklart har jag gjort om processen några gånger nu med att vifta runt geggan och låta den vila plant i en hink med varannan sida neråt. Jag har stora förhoppningar på det däcket.

Efter att jag lyckats så bra med bakdäcket så letade jag fram det lim jag har hemma, kontaktlim som ska kunna fästa på gummi. Jag tog ena däckkanten från fälgen och har nu limmat igen det hål i däcket som fanns där. Det var ett ganska stort hål faktiskt, inte konstigt att det inte kunde tätas vid högt tryck. Nu får vi se om min limning håller eller inte, jag tvivlar faktiskt, och det finns inte mkt gegga kvar att täta däcket med.

Risken att det åker i en slang innan kvällen är slut är stor. To be continued..

Två ynka flaskor med 2oz i vardera, precis vad som behövs för ett däck.

Redo för att stansas, kör på!

2 kommentarer:

jens sa...

tätar bäst när man hare på hojen o rullar runt me cykel lite. men ha med dig liten pump för att fylla på luft

STIZZE sa...

pump har jag alltid :)