lördag 19 november 2011

Hawk Racing!

För nån vecka sen var jag inne på concept store och fick lite hjälp med SuperX'en av Ricky. När jag ändå var där och snackade skit visade han mig det sjukaste jag sett i hjul och nav-väg hittills, och han hade aldrig sett något bättre heller.

De har en Specialized Venge i verkstaden som står där med ett par Hawks Racing hjul med 85mm högprofil. Det balla med dessa hjul är naven, de rullar så lätt och länge att det är löjligt.

Jag snurrade på framhjulet ganska löst och hjulet snurrade i flera minuter, när den tillslut började tappa farten så gick den långsamt när ventilen var på väg upp och snabbare när den var påväg upp. Till slut så vänder hjulet riktning när ventilen är påväg upp, ner och bromsar sen upp på andra sidan för att vända håll igen. Sådär höll hjulet på några gånger tills ventilen var i absolut söderläge.

Man skulle ju kunna tänka sig att ventilens vikt på några gram inte skulle vara någon betydelse, men uppenbarligen är friktionen så extremt låg i detta nav att de där grammen blir avgörande. Då kan man snacka om ett extremt lågt rullmotstånd.

Det är kanske dessa nav man ska bygga landsvägshjul på till nästa år? Och så speciellt dyra var dom inte heller, $249 vilket är ungefär 1700kr. Vikten på paret är 359g(112g/247g) och de är gjorda för 20 respektive 24 ekrar. På deras hemsida erbjuder de även hjul, men jag har inte mycket information om deras fälgar.
Här kan ni läsa mer om naven: http://www.hawkracing.info/wheels/hub-sets/sf30/

Efter lite googlande märker jag dock att kändas är Hawk Racing för deras bottom bracket som även den är revolutionerande, och de har lager till flera olika typer av BB. Bland annat BB30 som jag använder på både Scalpelen och SuperX'en.
Här kan ni läsa mer om deras BB30 vevlager: http://www.hawkracing.info/components/bottom-brackets/bb30/


Mer då, jo de har faktiskt även pulley wheels, dvs trissor till bakväxeln. Även dessa har de använt samma typer av lager och googlar man på dom så finns det flera riktigt bra reviews, som precis med allat annat de verkar leverera. Och de finns i olika färger, bland annat gröna. :)
Här finns att läsa om trissorna: http://www.hawkracing.info/components/derailleur-pulley/

























Hawk Racing produkterna verkar riktigt bra när man kollar reviews om dom på internet, och eftersom jag sett naven i verkligheten så litar jag fullt på denna produkt. Hur slitstarka de är vet jag inte, men enligt reviews verkar de vara även det.

Jag ska nog klämma till och prova en uppsättning med dessa!

4 kommentarer:

jens sa...

ett par trissor liggande hemma från dem, ett par bb30 lager från dem sitter på nya racer bygget :D fina grejer, till riktigt bra priser. hjulsettet vet jag nog vems det är, eller har varit :D de kommer med en ny fälg i år

jens sa...

för övrigt bor vi väll i sverige, där det heter vevlager och inte bottombracket :D revolutionerande o revolutionerande, de har ett lager me lite lättare fett o tätning som ligger mindre ann, alltså mindre friktion, men möjligen kortare livslängd, MEN de är ju så pass billiga att det inte gör nåt :D:D

jens sa...

o just ja, trissorna snurrar inte av sig själv när man håller i o slår till på dem, de känns mjuka o rullar fint, men de snurrar inte fritt i flera minuter när man petar till dem, så som en del andra trissor gör :D men de trissorna kostar oxå mer :D

jens sa...

just ja: http://activ-cycles.co.uk/manufactures/hawk