Nu har den kommit! Kl 15:05 fick jag ett samtal från Cykelspecialisten och Jonas, det hade kommit ett paket och innehållet i detta paket skulle skruvas ihop omgående. Jag slängde på luren, meddelade kollegorna att de får klara sig själva resten av dagen, vräkte mig ut i receptionen, slet på mig cykekläderna inne på toan och trampade frenetiskt iväg mot cykelspecialisten.
20minuter senare var jag där. Förväntansfull. Och jävlar vad fin den var, den fina överraskningen var att den kom med vita hoods som jag funderat på tidigare. Ja de lär ju bli grådassiga snabbt, men oj vad snyga de är nu som rena. Nästa överraskning var att styret kom i original-förfarande, dvs med röd logga fram.
Resterande var exakt som jag hade förväntat mig, sjuuukt snygga FSA SL-K delar med gröna lackerade loggor, sadelstolpe, styrstam, bromsar och vevparti. Sen kom hela SRAM RED gruppen i GREEN utförande, Cannondale-green till och med. Riktigt läckert!
När vi började ställa in inställningarna så fick jag ner styrstammen nästan i botten, hela 2.5cm sänkning, riktigt roligt faktiskt då den är snyggare så. Sadeln kom dock som förväntat också ganska lågt. Nu är det bara lite cockpit-förändring att göra, fixa till exakt på millimetern med sadelhöjden etc.
Första turen blev från Cykelspecialisten till Specialized Concept Store där vi har resterande av grabbarna som står bakom denna leverans, det är som de flesta stockholmare iallafall vet, samma koncern och ägare för dessa butiker.
Vid concept store lämnade jag ett par lånepedaler och köpte mig ett par lätta XTR-pedaler, ~7.4kg väger cykeln utan pedaler. Det finns potencial till att lätta den också, hjul(kanttråd på 1550g), däck(mina andra CX-däck väger 80g mindre), snabbkopplingar, sadelstolpe, styre och styrstam. Fast, styrstammen är ju så snygg, så det går ju inte. Sadelstolpen hamnade så lågt att man knappt ser den gröna designen så den kan jag leva med att byta så småningom, och styret kom i fel färg/design, däremot verkar styre rätt dyra att byta om man vill ha lätt.
Jaja, hur som helst så är den porrigt lätt jämfört med min caadX och många andra crossar där ute. Hur suveränt som helst och jag kan knappt vänta på att få prova den på en riktig runda när jag fått till alla inställningar! Jag hade tänkt köra ikväll men lampans batterier tog slut de sista 200m på väg hem.
Den första blicken jag fick på hojen, såg ut ungefär såhär..
Jonas mekar ihop den, ställer in bromsarna här
Snyggt SL-K vevparti
Mer bromspill
Lindan är lindad, styret sänkte vi hela 2.5cm
Första bilden på cykeln när den är färdig hos cykelspecialisten
Första bilden när den kommit hem, kass iphone 3gs tyvärr på alla dessa bilder..
Snett framifrån
De fina gröna Sram Red reglagen
En till snett framifrån
Snett bakifrån
Det kom vita hoods med hojen!
Återigen det fina SL-K vevpartiet..
Fiiin cykel
Gröna SL-K bromsar på 113g styck
SL-K stolpe, men det gröna K'et syns knappt då jag har taxben..
Sram RED bakväxel i grön utgåva..
Sram RED framväxel
Styrstammen fint lackerad
Framifrån igen, sram.. vilka grymma reglage dom gör..
12 kommentarer:
Vad ska du köpa nu?
Snygg hoj förresten.
Vilket långt element ni har.....
Men förutom det så ser den ju GRYMT fin ut, GRATTIS!!
7,4kg, 3-400g mer än min Caad9 cx jag hade innan, med Sram Rival ;) Men din är mycket finare. Kul att se Jonas med som jag pratade om i telefonen med Cannondale om för någon vecka sen :)
Köpa härnäst = vinterjacka, vinterbyxa, vantar, buff, skidstrumpor och kanske randonneur-väska. :)
Backar tillbaks och softar lite med shoppingen till crossen över vintern. Blir kanske landsvägshjul till sommaren, eller så får detta bli landsvägshjulen..
@Johan, det är elementet i vår trappuppgång, bäst bättre belysning där än inne i lägenheten såhär på kvällen. ;)
@Jonas, jonas.. javisstja ni har samma namn, nästan samma efternamn också, Lundberg och Sundberg. :) Han är min #1 mekaniker på cannondale sen patrik försvann till concept store.
Fy bubblan vad fubbigt Stizze, FUBBIGT!!
Med avundsjuka hälsningar ;)
//Bruce
Du MÅSTE ha en vit styrlinda, annars var den snygg :)
du Kunde inte få me en bild till? :D:D
tyckte du snackade om sen leverans i mars? :D
@Bruce, visst er'e :D jag är lite avundsjuk på mig själv, nu har jag två fina cyklar att rulla runt på!
@Vic, tycker du? jag tycker att det var rätt snyggt med svart och vita hoods. Fast jag måste nog däremot har en snyggare svart, tunnare med mer klibb.
@Jens, ja det var sagt så men sen kom den tidigt ändå :)
Ser tung ut. Släng omedelbart =)
Vill du inte byta linda ofta så kör på svart. Har precis köpt Lizardskins svarta linda till min cross. Den är riktigt bra. Lagom klibbig, finns i 2 tjocklekar och går att torka av lätt. Finns på ECI. Dyr dock. Typ 350 spänn.
@Anonym1, ok nu är den vaskad!
@Anonym2, ja det verkar som en riktigt vettig linda faktiskt. Det kan nog bli en sådan, den tunna varianten isåfall. Tror cykelspecialisten har den också, i grönt har de den iaf. Och ja den är rätt dyr tyvärr, men smakar det kostar det.
Skicka en kommentar