lördag 2 april 2011

200km brevet gick bra men var tufft

200km är väldigt långt för mig, jag har aldrig cyklat så långt innan. Jag har max cyklat ~130-140km tidigare och då i gissningsvis ~22km/h. Idag snittade vi 28.32km/h i rullsnitt på 200km, spöade mitt eget rekord med hästlängder..

Det var periodvist riktigt tufft idag, de första 3km låg jag väldigt långt bak i fältet för jag hade ingen aning hur snabbt folk skulle cykla, men ganska snabbt märkte jag att det gick alldeles för långsamt så jag jagade ikapp 2-3 grupper och stannade när jag kom ifatt Andreas och den grupp han körde i. Sen kände jag mig lite onödigt stark i den gruppen och pressade på för hårt i backarna, körde ifrån dom och fick vänta in dom för att jag inte hittade etc.. Men efter torö butik hamnade jag i grupp med andreas och thomas och vi körde ihop resten av rundan. Jag bonkade strax innan färjan då all energi tog slut och jag hade multibla kramper i benen. Fick vänta lite över en kvart på färjan, drog i mig sista gelen och öste ner sportdyck så att jag klarade mig till vagnhärad. Samtidigt som jag krampade så var fötterna totalt bortdomnade vilket oroade mig en hel del, det var även snorkallt så nära havet så jag skakade tänder och huttrade då och då.

Vid stoppet vid vagnhärad tog jag en korv och två snickers, inställd på att jag skulle ta pendeltåget hem från gnesta då fötterna och bonken oroade mig då jag trodde att det skulle va 70+ km kvar från gnesta till tumba. Men jag vaknade till på den där snickersen, så när vi nådde gnesta köpte jag en till snickers och en till korv och dom hjälpte ännu mer. Krampandet slutade efter vagnhärad även om jag kände att de var påväg ibland i vaderna. Vid gnesta fick jag även veta att det bara var 5mil kvar och så långt in på rundan tänker jag inte banga ur, inte en chans.

Vi körde vidare och sista milen till tumba va lång då jag längtade väldigt mycket. Jag var helt klart trött sista biten men äntligen började det bli lite varmade. När vi rullade in vid tumba station så vaknade äntligen min sista lilltå till liv igen vilket va skönt.

200km avklarat på 8h 20min inkl fyra stämpelkontroller med 5-15min paus vid varje. Rullsnittet på 28.32km/h är jag jättenöjd med, med tanke på distansen och att jag aldrig någonsin sett så mycket backar på en runda tidigare. Jag har inte koll på om den snabba klungan splittrades de sista 10milen, men om inte så var vi grupp #2 att rulla in vid tumba även om vi va en timme efter dom, med de flesta av randonnörerna bakom oss. Vi stressade inte så mkt vid stämplingar heller, hittar man hela rundan eller har t.ex en Edge 800 med sig så skulle vi kunnat plocka in massa vid vid stämplingarna.

Skulle jag göra om detta skulle jag säkert lägga mig i lägre tempo, eller jag skulle iallafall var mindre "kaxig" i början. De första 6-7milen ryckte jag och körde för hårt i backarna vilket straffade sig som sagt då jag bonkade innan färjan. Jag har också fått mig en rejäl lektion i hur viktigt det är att förstå och förbereda och planera intaget väl, både dagen innan, frukost och under rundan. Igår kväll käkade jag en mindre tallrik till middag än jag normalt gör, och imorse vaknade jag försent och fick bara i mig en halv tallrik yoghurt med ett fåtal havregryn i. Under rundan borde jag haft antingen fler gel-påsar med mig eller fler snickers.

Uppladdning på morgonen



































En kittad cyclocross för dagens aktivitet, 13kg med flaskor
Nästan hela gänget innan start, jag var nog garanterat den yngsta i skaran på 26 år
Ett par till inkl Oskar(fikasvettot)

10 kommentarer:

Johan Mölleborn sa...

Bra kört. Det är alltid jobbigt att köra sin "längsta" runda. Med lite rutin så kan du fokusera på andra saker.
Uppladdning är inte så noga för en sån här runda. Rödvin och god mat brukar räcka för att få sprutt i benen.
/J

Anonym sa...

Hah, nej, det var en litet tjej med som bara var 23 år.

Mick sa...

nice. du gjorde det bra! Som sagt alltid svårt att cykla när man vet att det är det längsta man cyklat!

STIZZE sa...

@Mollo, det tufft. Men jag tror att jag är lite känsligare med energi-intag än din randonnör-kropp. Jag är sannolikt inte lika bränslesnål som du :)

@Ano, nä okej näst yngst då. Annars är jag mentalt yngre än 23 och misstas ibland som tjej p.g.a mitt långa hår... gills det?

@Mick, tack! Det var jobbigt, men det lär va jobbigt andra gången också, det kan jag garantera ;)

Fikasvettot sa...

Bra kört! Värmepåsar i skorna är ett hett(!) tips.

Johan Mölleborn sa...

Det är en vane/träningssak Stizze. Kör så det ryker så kommer det lösa sig. I år verkar det vara bra fart på randonnérundorna. Sikta på att hänga med förstaklungan så länge du kan. Till slut är du med till mål. Då är det dags att sadla om och bli randonnécyklist. ;)

Ankan sa...

Starkt jobbat! Det ska nog bli en LVG-cyklist av dig också... ;D

STIZZE sa...

@Oskar, menar du fryspåsar på fötterna eller är värmepåsar nått jag inte vet vad det är?

@Johan, det låter som självmord, jag ska tänka på saken.

@Ankan, man vet aldrig. Vinterns cross träning har gett mersmak, men 2011 är dedikerad till mountainbike

Anonym sa...

Snyggt Stizze. Som jag skrev på FB. Det gäller att köra smart. De där små fartökningarna man gör de första 6-7 milen får man betala för senare. Men detta måste man läsa sig själv. Jag är imponerad över din fokus och din satsningen. Kör så det ryker!

//Eskil

STIZZE sa...

Ja det gäller att köra smart om man vill hålla en konstant hastighet eller prestera bäst tid. Men det johan lockar med är dock att köra osmart och bonka, men egentligen så kan man ju satsa på att va en wheelsucker först innan man är ikapp fysiskt, så fuskar man till sig en bra tid :)

Om jag vill få till bättre tid så behöver jag antingen träna upp mig själv och ta ännu mer förningar för den grupp jag körde med så att vi blir ännu snabbare, eller att göra som johan säger, ta rygg på första gruppen och hänga med så länge det går... för att sen kanske hänga med någon annan som tappar. Jag körde med den "andra" gruppen efter torö, och det var precis att jag orkade med den här gången, både andreas och thomas som jag körde med var grymt starka.

Om jag haft en räser hade ju inte gjort saken sämre heller för den delen :)