söndag 17 april 2011

[TÄVLING] Keps Cup på värmdö idag!

Dagens Keps Cup kändes mycket bättre jämfört med gårdagens försök till tävlande. Men det var hela 10 varv idag vilket tog ut sin rätt angående varvningar, 4 personer varvade mig. Dessa var Gunnar Töjren, Stefan Dahl, Ville och en yngre kille som körde juniorklass i Cykloteket Racing Team, han såg ut att väga ~45kg så det var inte mkt han behövde släpa runt med! Totalt gick jag i mål på ca 1h 11minuter vilket också var den längsta Keps Cupen hittills.

Banan
Starten går 150m nedanför målet på en asfaltsväg som går över i packad grusväg. Först är det platt 50m men sedan går det mer och mer uppåt, totalt ca 350m asfalt/grusväg alltså. Längst upp i backen där den planar ut tar man sig in i skogen över ett dike, nu slingrar det sig singletrack i öppet landskap i skogen ca 200m med en och annan rot men mest uppkörd stig. Efter 200m var en provisorisk bro byggd över en djup bäck på ca 1.5m, man hade ca 40cm att sikta in framhjulet på för att ta sig över bron, samtidigt var denna bro i en sväng, det var minst sagt lätt att göra ett misstag och köra ner i bäcken. Ytterliggare ca 100m singletrack med mer rötter väntar efter bron och avslutar i en rejält rotig uppförsbacke på ca 15m. Ca 200m efter det består av singletrack med höga buskar på sidorna och 4-5 surhål som man fick försöka cykla runt för att inte sugas fast i, alla buskar på banen rev upp ärmarna och benen, nu efteråt ser jag ut att ha mässlingen. Sedan börjar hällcyklingen som både går uppförs, plant och nedför, och här gick det snabbt och var ganska lättcyklat. Mot slutet av denna sektion som var ungefär 500m avslutas med tre nämnvärda nedförsbackar, alla som jag gillar otroligt mycket och kunde utnyttja min teknik och grymma cykel i. Den första backen är ca 30m i starkt lutande nedförsbacke på plana hällar, här hade man redan hög fart när man kom in i och kom säkert upp i  50km/h eller mer vilket är otroligt mycket i skogen, den avslutar i en liten uppförsbacke men med all fart man har så behövs det inte trampas, ca 50m senare kommer nästa backe som var banans brantaste men även kortare. Backen var bara 5m lång men extremt lutande på slutet, där det även kommer en snäv högerkurva runt en gran, och man behöver fullfölja högersvängen för att gå runt stora vassa stenar, för att snabbt ta en vänster sväng och sen en högersväng ner i den tredje nedförsbacken. Den tredje nedförsbacken var full med rötter och med min cykel var det återigen här bara att trampa och stå på. När man kom ner för backen efter ca 30m höll jag vänsterspår för att kunna ta en kurva åt höger i så hög fart som möjligt. Här börjar en klättring vilken jag tyckte var dagens jobbigaste klättring. Först är den ganska oteknisk och lutar inte så mycket, men efter 40m och 30m utförs tappar man all fart i en högersväng och framför än har man ca 80m teknisk stigning med massvis med hinder att fastna på. Efter backen så plantar det ut på toppen med stora hällar och sedan en slingrig singletrack med flowiga svängar. Mot slutet av denna singletrack kommer banans absolut roligaste del att cykla i, en stark vänstersväng där man med lite teknik kunde trampa på i en dubbel-S singletrack, vänster, höger, vänster på ca 5-6m bara. Nu fortsätter den roliga biten med en raksträcka i singletrack på skogskanten, detta är precis bredvid asfaltsvägen där starten gick, men nu i andra riktningen, nedåt. Det går massvis med gropar i denna terräng men med avspända ben gick det att både trampa och ta terrängen bra. När man når botten kommer en stark vänsterkurva som gick att ta i mycket hög fart om man vågade, vilket jag gjorde varje gång. Nu bar det uppför och med all fart man fick med sig var det skitkul, det var stor skillnad i terrängen här med djupa gropar men återigen med avspända ben gick det att ta dessa galant och även de småsvängar som var uppför, skitroligt i den höga hastighet man hade med sig sen innan. Sista biten av varvet var nu lite slingrande nedförs med avslut i en högerkurva och ut på asfalts/grusvägen uppför med ca 100m kvar till mål.

Tävlingen
Jag hade lärt min läxa från dagen innan, både med uppladdning och att hålla sig framme för att få en bra startplats. Vid start fick jag stå längst fram vid mållinjen tillsammans med de andra elitåkarna. De andra snackade om gårdagens start som gick snabbt och aggresivt, något påverkade av den diskussionen så gick starten väldigt långsamt. Jag låste min framdämpare och var beredd på att spurta från start men väldigt snabbt märkte jag att de andra gick på snålbensin och jag ville inte vara först in i skogen där uppe, dom andra skulle ändå åka om mig så jag går gärna in på 4-5 plats ungefär. Efter att jag nästan avstannat helt där uppe gick jag in som nummer 4 i skogen och höll rulle en bra bit in på första varvet. Den yttersta klungan gick iväg när vi kom ut på hällarna uppe på toppen, men de var inte alls långt före, jag hade Per Kumlin ca 5m framför efter första varvet, och visst gick det snabbt men inte så fasligt snabbt ändå tyckte jag. Men så vid varvning kom det som slog ut mig, asfalten uppåt, där gick både Per iväg och ifrån och jag blev omkörd av två till som kom ikapp och gick om där. Nu hade jag rygg på Rasmus Goj som är lovande 16 årig cyklist och kör för spårvägen. Resterande delar av loppet handlade mycket om mig och honom för vår del, vi hängde ihop och körde om varannan, drog ifrån och tog in. Generellt så var han tokstark på grusvägen/asfaltsvägen vid målgång, jag var snabbare i alla utförslöpor, vissa klättringar i skogen, resterande delar var vi jämna på. Jag vet inte om han körde 5 eller 6 varv, medans jag körde 10, men på näst sista av hans varv så ryckte jag ifrån ordentligt i den tekniska uppförsbacken vid mitten av varvet och la en stor energi-insats på det. Men tyvärr kom jag då ikapp en liten knatte som körde skitsakta och inte ville åka åt sidan på 400-500m och därmed tog Rasmus ikapp säkert 50 av de 100m jag hade fått på honom, när jag äntligen kom om var det snart dags för delen där Rasmus var starkast, uppförsbacken mot målet, och när jag tittade bak visade det sig att han kom om knatten direkt utan några problem, efter uppförsbacken när vi gick in i skogen var han återigen ikapp mig. Vi hängde ihop igen och jag märkte att han körde hårdare än han gjort tidigare, jag tappade 15m på hela varvet tills vi kom in i den tekniska uppförsbacken där jag tidigare hängt av honom. Jag hade energi kvar och tänkte ge allt där återigen och ta ikapp de där 15m och gå om innan utförslöpan mot slutet där jag var starkare, men precis i starten av backen så klotade jag och la mig över styret och tappade då all kraft, tid, moment etc. Rasmus fortsatte uppför backen och det var lite droppen, jag accepterade att han var borta lite väl enkelt kanske och såsade mig upp väldigt långsamt för backen, jag körde resterande ~500m kvar på varvet i lite lägre tempo medans Rasmus uppenbarligen tog i allt han hade på slutet då han gick i mål ~150m före mig. När jag cyklade förbi låg han utslagen och hade gått i mål på sina 5 eller 6 varv. Nu hamnade jag i någon sorts limbo då eliten framför mig var omöjlig att jaga ikapp, för att inte tala hålla deras tempo, samtidigt hade jag varvat motståndet bakom mig 1-2 gånger, jag var alltså ensam på de sista 4-5 varven. Ryggen började värka ordentligt och jag slog ner på tempot då jag inte riktigt kände att jag hade något att kämpa för. På 7:e varvet blev jag varvad av Gunnar Töjren, Stefan Dahl och Ville, och på 9:e varvet blev jag varvad av junioren från Cykloteket Racing Team. Jag fortsatte och körde klart loppet ensam och släppte säkert till en hel minut extra per varv kan jag tänka mig för benen led inte så mycket, men ryggen var begränsningen.

Det var en rolig tävling, speciellt de grymt sköna flowiga stigarna som fanns här och där. Det negativa är att det var lite för lite tekniskt och lite för mycket snabba stigar, de där jävla grusvägarna/asfaltsvägarna tycker jag heller inte har något med XC att göra, de hade jag gärna sluppit både för kulfaktorn och för att jag är sämre på dom än resterande delar i skogen.

Resultat
Inget resultat är ännu publicerat men jag kom sist i elitklass då bara de snabba i topp 3 striden för totalen ställde upp, och ingen långsammare cyklist fanns med för att konkurrera med. Mitt totalresultat blev både sämre p.g.a att jag cyklade halva tävlingen solo utan något mål, men även eftersom ryggen värkte. Jag gissar att jag kom 5:a utav 5 startande idag. Men jag är ändå nöjd med mitt resultat, lite tråkigt på vurpan i striden med Rasmus Goj, och tråkigt att jag fick köra resten av tävlingen själv. Men de första 5 varven var riktigt underhållande!


EDIT: Här kommer resultaten

Nu har resultaten blivit officiella, och jag cyklade faktiskt snabbare än jag trodde att jag gjorde med facit i hand. Men jag kan solklart säga att jag cyklade långsammare andra halvan av loppet, hade jag fått rygg på någon annan och inte haft ryggont hade jag säkert kortat totaltiden med 3minuter MINST.

Jag kom 5:a utav 5 precis som jag trodde. Men jag var under 5minuter efter Per Kumlin, han hade iofs också ont i ryggen men hur vidare det påverkade hans tempo vet jag inte. 12minuter efter segraren är väl inte lika imponerande dock, men jag är fortfarande nöjd med min insats!

Och så kom jag totalt 5:a i Keps Cup Elit a.k.a Herrar Seniorer, hade seniorerna hållt sig i sina riktiga klasser hade jag dock kommit 3:a totalt. Men ja... mina poäng har jag fått eftersom jag deltagit vid 3 utav 4 tävlingar, några feta resultat under tävlingarna har det ju inte blivit ;)

Resultat Keps Cup Värmdö
1 Gunnar Töjrén Norrtälje CK 01:00:42
2 Stefan Dahl Cykloteket RT 01:00:54
3 Ville Olsson Älvsjö BMX 01:02:17
4 Per Kumlin Cykloteket RT 01:07:54
5 Stefan Jansson Spårvägen CF 01:12:41

Slutresultat totalt i Keps Cup
1 Ville Olsson Älvsjö BMX 135 poäng
2 Stefan Dahl Cykloteket RT 121 poäng
3 Gunnar Töjrén Norrtälje CK 115 poäng
4 Per Kumlin Cykloteket RT 99 poäng
5 Stefan Jansson Spårvägen CF 59 poäng
6 Daniel Hansson 50 poäng
7 Fredrik Edin Cykloteket RT 40 poäng
8 Johan Norin Norrtälje CK 30 poäng
9 Stefan Hellman CK Valhall 27 poäng
10 Oskar Malmberg Tullinge 27 poäng
11 Jesper Andersson SMACK 24 poäng
12 Tommy Olsson Norberg 21 poäng
13 Ulf Johansson Södertälje CK 21 poäng
14 Gunnar Tibert CK Valhall 18 poäng
15 Joakim Hermansson Cykloteket RT 14 poäng
16 Olof Svartström Rembo IK 0:47:55 12 12
17 Jim Fröblom 0:49:00 10 10
18 Magnus Hellberg Cykloteket RT 0:49:13 9 9
19 Magnus Malmqvist Fredrikshof 0:58:50 8 8
20 Erik Dahlbom Cykloteket RT DNF 0

Länk till resultat finns här

Bilder






































Inga kommentarer: