söndag 3 april 2011

TC/STY pass genomfört

Det blev ett styrkepass på monarken inomhus, ett nytt pass som jag inte kört tidigare vilket alltid är skoj! Jag drog upp belastningen till max utefter hur mkt vikter jag har, dvs 5.9kp. Passet är som tidigare idag nämnt en max ansträngning i 10sekunder och aktiv vila i ungefär 2 minuter med repetition 10 gånger. Jag kom upp i ~155kadens varje gång, alla gångerna. Jag skulle nog behöva mer vikter för denna typen av pass egentligen, jag kanske ska beställa vikter så småningom. Det var inga problem för mig att nå kadensen och heller inte nått problem att hålla den i 10 sekunder. Men att komma mycket högre än 155kadens var svårt, nån gång var jag uppe i 165 men det var bara i någon sekund.

Efter de 10 repetitionerna körde jag 2x4min på 15% över FTP belastning vid 50kadens, vilket också det fick bli alla vikter jag hade, 5.9kp. Tyvärr behöver jag mer vikter så det fick bli 55kadens och 310w(borde varit 330w). Jag visste inte om jag borde höjt kadensen för att nå 330w eller om den menade träningen då tappar just meningen, då rekommendationen skulle va mellan 40-50kadens men helst 40. 310w fick duga.

Den första intervallen gick bra, men jag kände av knät mer och mer. På andra intervallen så slängde jag in handsken efter 2 minuter, inte för att jag inte skulle klarat det men det började göra mer ont i knät och det är inte värt att dra på mig någon långvarande skada såhär nära säsongen, eller någonsin för den delen.

Knät då, jo jag mixtrade med positionen på klossarna tidigare då jag inte var nöjd med positionen, hade känt lite problem med högerknät efter långt cyklande. Så jag förflyttade klossen och trodde att jag fått till rätt vinkel, men efter gårdagens 20mil så var det uppenbart att jag vinklat den för långt åt andra hållet istället. Jag justerade klossen inför dagens pass vilken kändes bättre, men just 4min intervallen med låg kadens var lite för ansträngande för knät så det var bara att slänga in handsken.

Nu tar jag vilodag för knäts skull imorgon och hoppas värken går över precis som andra knäts värk gick över tidigare i veckan. Och imorrn ska jag googla fram detaljer för hur klossarna ska monteras under skön för bäst effektivitet och för vilken typ av fötter man har, dvs hur man normalt vinklar dom, hur jag ser detta... Hoppas det går att googla, helst hade jag velat pynta ~1800kr och göra en bikefit för att få det överstökat, känns som om det vore en bra investering i min kropp, att inte dra på mig några förslitningsskador.

3 kommentarer:

Niklas Källström sa...

köp ett hantelset på Jula/Rusta så har du vikter att lasta på, billigt blit det också.

http://4.bp.blogspot.com/_1II_cJ8yP1k/TU7OZHovGTI/AAAAAAAAGkU/N3LnGANZrCU/s1600/110206_IMG_1708.jpg

/Niklas

STIZZE sa...

Ingen dum ide niklas, tack så mkt!

fredrikw sa...

Håller med Källis, 6kg är ju ingenting för en stark cyklist :) Blir ju inte mycket till styrketräning med 155 i kadens. Själv körde jag med 12kp i vintras, då var det inga 155rpm jag kom upp i kan jag meddela :)