lördag 23 april 2011

[TÄVLING] Kringelloppet XCE

Jag vaknade på morgonen med ont i halsen igen och även huvudvärk vilket delvis kunde förklaras med att jag inte sovit 8 timmar. Efter det upptäckte jag att kläderna låg halvblöta i tvättmaskinen vilket inte var så trevligt att dra på sig sådär på morgonkvisten. Jag gjorde en snabb bedömning att jag förmodligen inte skulle prestera som jag bör på helgens tävlingar men det kändes inte så farligt heller med halsontet.

Väl påväg mot tävlingen så mötte jag en dam på pendeln som minsann också ägde en cannondale som hon sålde för hela tio tusen kronor gott folk, det var riiiiiktigt fin cykel. Och hon hade varit landslagsmålvakt i både fotboll och handboll, dotter till skaparen av elmia och så ville hon ha med mig i sin nya film, jovisst gott folk, här stötte jag på stockholms hetaste regissör ska ni veta. Hon fick mitt namn, jag fick hennes mailadress och vi ska göra stordåd tillsammans!

Väl på plats irrade jag runt lite, pratade med lite folk jag känner igen och glodde på tävlingar från diverse klasser. Många körde imponerande snabbt idag.

Banan
Kl 11:45 fick vi prova banan och det gjorde jag. Det började med en lång kurva på stig och få rötter ca 200m, vid slutet bromsade man min hastigt och tog en 90graders vänstersväng och sen gick det utförs ca 150m på stig med mer rötter och stenar, väl nere var det en nästan 180graders kurva med en lurig rot man lätt halkade på. Efter kurvan väntade ca 400m uppförsbacke utan någon större lutning men den gav ingenting gratis så att säga. Väl uppe på toppen igen tog man en högerkurva ner i världens rotmattsåkning på ca 50m vilket avslutades återigen med en skarp kurva på luriga rötter och uppkört underlag. Väl ute ur kurvan gick det snabbt ca 200m på stig med lite rötter och en liten liten lutning uppåt. Väl förbi detta parti gick det ut på packad traktorstig och uppförsbacke ca 150m med avslutandes 80m plattmark in i mål.

Tävlingen
Detta skulle vara den första XCE, vilket står för Cross Country Elimination, tävling som arrangeras i sverige. Det är en ny gren inom XC som skall ersätta tempo-grenen på SM. Jag var andra startare i Elit klass utav 25, jag hade värmt upp bra vilket var kritiskt viktigt då detta skulle handla om en 100% ansträngning från start. Vid starten var jag peppad som fan men redan efter 5meter lossande pedalen ur trampan och jag tappade farten, momentet och självförtroendet lite. Jag skakade av mig det de kommande 20m men överladdade istället och tog fel spår, slog i en banmarkering och vid vänstersvängen efter 200m bromsade jag in för dåligt och hamnade för långt ut i kurvan så jag tappade all fart istället. Jag trampade sen som en idiot ner mot 180 svängen och återigen lossnade pedalen ur trampan precis när jag kom ur svängen. Låste dämparen och kände hur det slog hårt i bröstkorgen, backen uppåt tog jag troligen mycket sakta jämfört med mina konkurrenter men jag hade inte mycket att ge utan var egentligen ganska slut redan här efter bara halva banan. Väl uppe på toppen så störtade jag ner mot nästa svåra kurva, jag tog inte denna lika bra som jag gjorde på träningen men trampade på ganska hyfsat genom den kommande rot-stigen iallafall. Väl upp mot slutet och sista uppförsbacken så tappade jag nog större delen av tiden här. Jag var slut och hade inte mycket kvar att ge, jag trampade men fick inte momentet att gå tillräckligt utan bromsade upp för mycket. Det var sådär som jobbiga backar lätt kan bli, om man saknar de där lilla antalet watt extra så bromsar man upp ordentligt i motlutet jämfört med om man har momentet med sig och lyckas rulla lite efter varje tramptag. Jag tog i för allt jag hade men det gick riktigt långsamt faktiskt, sista 100m på platten så försökte jag för allt jag kunde ta i mer men det gick inte, jag tror att jag vinglade ganska mycket på cykeln och ville lite för mycket.

Resultat
Det var väl som väntat egentligen, jag kom på 24:a utav 25 startande med hela 9sekunder upp till 23 placeringen och 7 sekunder före 25:e placeringen. Javisst gjorde jag lite onödiga tabbar med skon som lossnade ur pedalen, en kurvtagning som jag fick bromsa upp helt i, istället för att ha med mig massa fart etc. Men i slutändan så var det helt klart benens brist på kraft som gjorde placeringen. Jag är egentligen nöjd med min insats, men det hade varit roligt att få köra ett heat också. Endast de 16 bäst utav 25 startande gick vidare och fick köra den riktiga eliminerings-tävlingarna. Detta har jag stora åsikter om, jag vet inte hur man ska lösa det men man kan inte förvänta sig att folk åker land och rike runt för att kanske åka ut redan på kvalificeringen. Att åka bil 60mil för att cykla 2min30sek måste vara otroligt frustrerande.

Klass Herrar Elit.

XCE, Elimineringslopp.
Plc Nr Namn Förening
1 23 KRISTOFFERSSON Tomas Härnösands CK
2 14 LÖFSTRÖM Håkan IK Jarl Rättvik
3 10 EDIN Fredrik Cykloteket Racing Team
4 8 FLOCKHART Mikael Team-MTB-shoppen
5 9 BLOMQVIST Alexander Vincent Alingsås SC
6 13 BLECKUR Lars Cykloteket Racing Team
7 505 BYHLINDER Oscar IK Jarl Rättvik
8 20 JOHANSSON Tommy Falu CK
9 12 KARLSSON Erik Alingsås CK
10 7 DAHLBOM Erik Cykloteket Racing Team
11 11 HJORTSBERG Jesper Gävle CA
12 21 GUSTAFSSON Jesper Hjo Velocipedklubb
13 15 CARLSSON Stefan Kolmårdens MTB
14 17 CARLSSON John Mjölby CK
15 5 ERIKSSON Martin Cykloteket Racing Team
16 16 ÖBERG Joakim Cykloteket Racing Team
17 18 EK Ludvig Södertälje CK
18 22 JOHANSSON Pontus Cykloteket Racing Team
19 19 DAHL Stefan Cykloteket Racing Team
20 4 OHLSSON Vilhelm Älvsjö Bmx-klubb
21 6 AXELSSON Johan Kolmårdens MTB
22 3 HERMANSSON Joakim Cykloteket Racing Team
23 1 STRÖMBERG Isak Cykloteket Racing Team
24 2 JANSSON Stefan Spårvägen CF
25 24 NORÉN Johan Mariestad Cyklisten

Hela resultatet med andra klasser finns här

Bilder
Besten, monstret, legenden... återigen åker jag kommunalt till tävlingar =)
H30 starten, 78mil från lycksele har meridacyklisten åkt, och han vann också.
Dam Eliten
Pontus och Gabriellas picknickväska vid deras brassestolar.. solen va framme och värme skönt
Pallplats för Stefan Hellman som också kör på en Scalpel 2:a
Isak Strömberg startade före mig..
Och här har vi Joakim Hermansson som jag varit jämn med på Keps Cup. Och ville m.fl där bak
Per bar på Oskar som verkade tycka om mig!
Mördarbacken på slutet inför målrakan

Videos

Edin i täten och en snygg Flash ägd av Stefan Carlsson från kolmården

Jesper Hjortsberg i täten med Flockhart och Byhlinder flämtandes i nacken

Erik och Lars från Cykloteket Racing Team bland annat

Det här var det jämnaste och hårdast körande heatet förutom finalen

Här kommer dom igen samma klunga på andra varvet


Inga kommentarer: