söndag 3 april 2011

Funderar vad jag ska träna idag..

Min träningsvecka har blivit allt annat än efter aktivitus-schemat, först med en grym mountainbike runda på tisdagsrajden, sen mollos 2x20 utmaning, och igår randonné 200km. Nu funderar jag på vilket pass jag ska avsluta veckan med, ett utav de jag "missat" från träningsschemat tycker jag låter vettigt.

Detta har jag att välja på
4x4: 4st intervaller på 4minuter vardera med 330w som belastning
TC/STY: 10st 10sek intervaller med maximal ansträngning från början till slut, 1min 50sek vila mellan. Avslut med 2st 4minuters intervaller 15% över FTP på 40-50kadens, i mitt fall 55+ kadens då mina vikter på monarken inte räcker till.
MTBRace2: 5st backintervaller på maximal ansträngning, avsluta varje intervall med 25 sekunders löpning med cykel i extrem brant.

Lite förklaring vad passen ska va bra för, en viktig faktor
- 4x4 är ren vo2max träning, något jag tycker är en av mina styrkor just nu jämfört med andra egenskaper. En annan beskrivning är att det är mina ben som är begränsningen just nu inte hjärtat/den centrala styrkan. Är dock bra att underhålla den så jag inte tappar.
- TC/STY tränar både vo2max, maximal styrka, uthållighet vid maximal ansträngning. Inomhus.
- MTBRace2 tränar även det både vo2max, maximal styrka, uthållighet vid maximal ansträngning. Utomhus.

4x4 går bort, det står mellan styrkeintervaller på monarken eller styrkeintervaller utomhus på mountainbiken.. Frågan är vart jag skulle träna utomhus isåfall, hammarbybacken hade varit perfekt för den träningen men den är ju snötäckt och dom åker fortfarande skidor/snowboard i den..

Det lutar mot TC/STY.. men först ska det storhandlas!

3 kommentarer:

fredrikw sa...

Svårt med kvalitetspass i skogen med det föret som är nu (snö eller lera), kör TC/STY på Monarken istället, och glöm inte att lasta på rejält med vikt i korgen :)

STIZZE sa...

Mm, det är så jag tänker också. Att äga monark är både skönt för att man slipper tänka vart man ska cykla, hur vädret är och om man kan göra passet kvalitativt ute där ingen wattmätare finns för att reglera pannbenet.. :)

fredrikw sa...

Wattmätare behöver man inte för att få bra utomhuspass, däremot bygger ju ett MTBRace2-pass att man kan köra hårt hela tiden och då blir det lite knepigt med alldeles för mycket lera och snö. Men det är helt klart, det är lätt att bli "bekväm" med en Monark hemma =)