onsdag 16 mars 2011

Cyklingen denna vecka..

Jag bloggade tidigare om träningsschemat i veckan med 4(+1) pass. Två pass har jag redan utfört och alltså 2 alternativt 3 kvar med 4 dagar kvar på veckan.

Helgens cykling ser jag fram emot otroligt mycket. Även om säsongen är nära inpå knuten nu med ca 6-7 veckor kvar till första tävlingarna så känner jag ingen stress eller press med att följa schemat slaviskt. Den första seriösa tävlingen börjar för mig den 15/5 med lilla billingeracet vilket är första loppet i långloppscupen, och tills dess är det en evighet. Mitt träningsschema har jag som utgångsschema och ändrar utefter hur jag själv känner mig i kroppen och vad jag är sugen på för dagen/veckan.

Till helgen lär jag byta ut 2x20+TB mot ett distanspass på 8-15mil. Innan dess ska jag klämma in ett MTBrace1 och om jag känner mig pigg blir det ett till KI(fyror) pass. Jag börjar dock fundera lite på att köra dubbla utepass i helgen på asfalt med crossen, just för att det är så skönt, roligt och motiverande för cyklingen.

Eftersom jag känner mig pigg idag trots två pass irad så tror jag på en sånhär lösning med veckans fortsatta cykling, men vi får se hur det blir med torsdagens och söndagens cykling, båda kan utebli eller så flyttar jag fyrorna från torsdag till söndag och skippar söndagsdistansen:
Måndag: KI/Fyror
Tisdag: Distans
Onsdag: MTBRace1 4st intervaller
Torsdag: KI/Fyror
Fredag: Vila
Lördag: Distans med lite hastighet
Söndag: Distans med lite lugnare tempo
....
Måndag: Vila

Cyklingen just nu är underbar, suget på att få byta till slicks på cyclocrossen och köra asfalt när sopbilarna är framme är stor. Speciellt när man tänker på att solen steker som i lördags.. 10-15grader + solsken, helt perfekt..

Inga kommentarer: