torsdag 31 mars 2011

Lufttryck till räsern

Nu är det premiär för många på räsern, även om många även har tjuvstartat. Det blir toppenväder nu till helgen och jag hoppas på att få möta många glada medcyklister på vägarna på lördag då brevet 200km körs från tumba, ner mot torö butik, upp för att vända och ner mot vagnhärad, gnesta och sen hemåt igen.

Angående lufttrycket då, säg vad man vill om HåkanC på happy och hans tourtester. Ibland så känns jämförelserna lite väl irrelevant då skillnader är ytterst små, även om det kan va intressant. Hans tourtester verkar vettiga, men dom är inte lag. Jag kan tycka/tro att placebo effekten av att ha snyggare/ballare cykel kan ge mer än ett par gram, pytteliten skillnad i styvhet etc.. Men oavsett den åsikten så går det inte att förneka att han faktiskt utbildar oss happyiter med stundtals väldigt bra info, och det får vi/jag tacka för.

T.ex angående lufttryck till räsern(crossen), jag va ju ett extremt soll och körde med ~1bar i crossdäcken nu i vintras, det gjorde det otroooligt tungrullat och tungtrampat. Direkt när jag bytte däck och kombinerade det med att fylla upp 4bar i crossdäcken så stack jag iväg som ett spjut på crossen jämfört med mina cykelkompisar. Jag hoppas på samma effekt nu när jag slänger på 23mm räserdäck imorgon, och justerar lufttrycket därefter.

Till lufttrycket och då HåkanC kommer på tal igen, han länkade nämligen till ett bra diagram angående detta. Först en bild som visar skillnaden mellan olika däckbredder och lufttryck som visar hur fel/rätt det kan bli, samt ett diagram för olika ekipagevikter(cyklist+cykel) där framhjulet bär 45% av vikten och bakhjulet bär resterande 55% av vikten. Med diagrammet kan vi då läsa av vilket lufttryck som är ultimat för bredd på däck och vikt per fram/backdäck när det gäller rullmotstånd, grepp och komfort.

Här är bilden som visar olika bredd på däck och olika lufttryck, hur det blir dåligt respektive bra.

Här har vi diagrammet som visar hur högt lufttryck man skall använda. 45% av ekipagevikten fram, 55% av ekipagevikten bak.

Såhär blir alltså uträkningen/resultatet av vilket lufttryck jag skall ha i framdäck respektive bakdäck
- Jag väger 70kg, min cross väger 10kg, alltså en total ekipagevikt på 80kg
- Fram: 36kg(45% utav 80kg) = 5.5bar
- Bak: 44kg(55% utav 80kg) = 7.0bar

5 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Kan man inte bara pumpa och köra?? Kanske skulle göra detta efter konstens lla regler någon gång och se om jag märker någon skillnad..

STIZZE sa...

Klart man kan, men det blir ju inte optimalt rull/grepp/komfort :)

Om du läste den tråden så verkar många rycka på axlarna för att ha så lågt tryck i framhjulet speciellt. Men det var någon som var en sådan typ och gav det en chans och gillade vad han provade. :)

Anonym sa...

Jag tror du har läst av fel vad gäller trycket bak. Ser snarare att du skulla ha 6,8bar bak.

gör om gör rätt ;-)


Karl

STIZZE sa...

Du har rätt, jag hade kollat på fel däckbredd. Tack för det :)

Men 6.9-7.0 bar är nog mer exakt för min del. Fast min pump har analog(ej digital) tryckmätare så jag kan inte få det mer exakt än på 0.1-0.2 bar

Martin S. sa...

Intressant!

Men jag som väger ca 68 kg med cykel och har 23mm-däck skulle då alltså ha 4,5 bar fram (30,6 kg) och 6 bar bak (37,4 kg)?

Låter väldigt lite och så lite lufttryck har jag nästan aldrig i min racer, där jag ofta satsar på 7-8 bar per däck, där främre har lägre lufttryck än det bakre däcket.

Eller har jag tolkat något fel?