tisdag 29 mars 2011

Inget skryt

Med såhär låga siffror går det inte att skryta ;) .. Men jag tycker det är lite skoj att belastningen på 2x20 intervallerna rekommenderas till strax under sin FTP, denna siffra har jag fått uppskattad/uppmätt till 240w. Jag körde även mina FTP-pass på 240w och det är tungt som fan men går att genomföra enligt träningsbeskrivning.

Och till 4x4 intervaller som är så populärt, rekommenderas det ca 15% belastningshöjning från sin FTP, alltså ca 276w för mig. Samtidigt hänvisas man att ha så hög belastning som möjligt, som man klarar av att hålla igenom alla intervaller.

Men här kommer det "skojsiga", jag kör mina 4x4 intervaller på 330w, dvs 90w och hela ~37% över FTP vilket är långt över de 15% som är menat som en riktlinje eller fingerpekning på vad fyror körs på. Huvudsaken här är att man kan hålla samma belastning och kadens genom alla intervallerna och på så vis nå 90% eller mer av sin maxpuls.

Det leder till frågan, är jag helt enkelt kass angående FTP, eller är jag bara förbannat bra på korta tempoökningar? Tänker jag på prestation så hade jag hellre sett det motsatta, högre FTP och lägre procent(i prestation mätt som tempoökningar) mellan ftp och distans-spurter. Om jag hänvisar till det gamla påståendet, "det man tränar på blir man bättre på", så kan detta vara spåret av vinterns utecykling där jag fått klamra mig fast vid ett högt tempo under några minuter för att sedan inte klara av det och slå ner på tempot, det har ju blivit i lite intervallform av naturliga anledningar.

Jag är säkert ute och snurrar, man detta är ju bara för intressant för att inte grubbla på! Jag är inte orolig över något, ni som oroar er för mig, jag är bara intresserad av att grubbla lite.

Någon som har en annan analys?

6 kommentarer:

Johan Mölleborn sa...

Höj effekten på 2x20. Du klarar antagligen mycket mer än du tror. Jag kör fyror på 320-330 watt och tjugor på 280. Du borde minst kunna ligga på 270. Kliv ut ur bekvämlighetszonen nu.

STIZZE sa...

Jag dog ju sist jag körde på 240w och enligt senaste testet ska jag inte klara mer.. Men för dig, så kan jag göra ett försök på 270w!

Anonym sa...

Mollo, Det är farligt att ifrågasätta hur mycket man tar ut sig. Det kanske är du som borde ta i mer på dina 4:or..;-)


Alla tycker alltid att dom själva är jävligt grymma på att ta ut sig.:)

STIZZE sa...

Men jag tror mollo värdesätter en utmaning precis som jag :) game on! Nästa 2x20 kommer bli dedikerad till honom. Failar jag så är det han som får smisk angående nästa fyror han gör, crank it up!

Anonym sa...

Frågan är om din monark stämmer, trots att det är en monark.
Enligt ditt senaste test körde du max 317W, och nu en 1,5 månad senare kör du 4x4 på 330W, låter konstigt i mina öron.

STIZZE sa...

Det finns bara en förklaring, jag är superman!