torsdag 24 mars 2011

Fyror eller 2x20 ikväll, vad ska jag välja?

Idag har jag faktiskt gjort något intressant på jobbet, jag håller på att lära upp mig om slut-tester utav nya releaser och förändringar i vårt system. Tanken är att jag ska vara backup till testavdelningen vid sjukdomar, semestrar eller när det helt enkelt är mycket att göra, vilket det alltid brukar bli när deadline ligger för dörren. Det är ett roligt komplement till mina vanliga arbetsuppgifter, även om jag redan jobbar ganska djupt med mjukvaran så blir detta ännu ett steg djupare då man behöver sätta sig in i (ännu mer) avancerade specar samt lära mig hela testmiljön med alla dess kopplingar och logik som hänger ihop med diverse andra utomstående system. För det verkar tyvärr vara så generellt att varje gång man ska testa nånting, så ligger kopplingen nere någonstans i ledet.. Så en testsektion börjar med en uppsättning av hela systemet samt en rad felsökningar, innan man börjar testa. Att just jag är en bra backup för test kommer också naturligt eftersom jag redan idag arbetar med loggar och den djupaste typen av felsökningar som inte innefattar den absoluta programmeringskoden, för där har vi utvecklarna som stöd, eller rättare sagt dom har mina felsökningar som stöd för att rätta icke planerade features som jag rapporterar in ur produktion, och nu även ur test.

Jobbet är alltså kul idag! Och något som är minst lika kul är tankarna i huvet om vilket monarkpass jag ska dra av när jag kommer hem från jobbet. Jag har antingen fyror med bålstabilitet eller 2x20 + tabata att välja på. Idag har jag en vilodag i ryggen och på söndag, vilket blir nästa träningsdag, kommer jag ha två vilodagar i ryggen. Frågan är vad som är mest ansträngande och kräver flest vilodagar. Båda dessa pass är extremt tunga, fast på olika sätt.

Någon som vill bestämma åt mig?

Inga kommentarer: