måndag 7 mars 2011

Maxxis vinter/vårdäck hämtas imorrn

Jag är inte jätteintresserad av vårdäck till scalpelen egentligen och sökte mig därför till den beggade marknaden då jag inte vill lägga för mkt pengar på ämnet. Hittade ett Maxxis Advantage 2.25" samt ett Maxxis High Roller 2.35" på köp & sälj avdelningen på happy för 150kr respektive 100kr styck. Jag ska åka och kolla på dom imorrn och iallafall köpa advantage däcket som bruce recenserade här.

Så småningom lutar det mot Rocket Ron PaceStar 2.25" fram och Race King Racesport 2.2" bak till tävlingssäsongen, dvs samma däck som förra året men nu med annan gummiblandning på Rocket Ron och lättare version av Race King då jag hade protection förra året. Men tills vi är där vill jag kunna cykla utan att vurpa onödigt mycket och utan att tänka så mycket på fästet, hellre tungrullat än greppsläpp på mountainbikens försäsong.

Jag hoppas att High Roller däcket ser bra ut men jag är orolig om att det blir för brett, jag återkommer efter lunch angående rapport om det imorgon

6 kommentarer:

fredrikw sa...

Jag tänker tvärtom, bättre att vänja sig vid "rätt" fäste redan på vintern/hösten istället för att köra omkring med traktordäck som inte alls liknar det man sedan ska tävla på.

STIZZE sa...

har en månad att vänja mig sen så ingen fara

Macke Johansson sa...

Jag kör nu på Performancemodellen bara för just vänja mig och köra med detta däck så mycket som möjligt, dessutom mycket billigt i tyskland. http://www.actionsports.de/gb/Components/Tires/Schwalbe-Rocket-Ron-Performance::19752.html

STIZZE sa...

Ja fast jag lägger ingen större vikt i att vänja mig med däck. Jag tycker själv att jag vänjer mig på en runda eller två och är inte orolig. :)

fredrikw sa...

Har du hunnit träna många försäsonger redan Stizze, eller sitter du och hittar på nu igen? ;-) Du kommer antagligen inte få några problem med detta, men det kan som sagt var finnas en poäng med att köra på liknande material hela tiden. Bara ett gott råd i all välmening.

STIZZE sa...

Nej jag sitter inte och "hittar på".

Nej men jag tror inte det är någon skillnad att vänja sig vid nya däck sommar-höst, höst-vinter, vinter-vår, vår-vinter etc..

Jag tycker att jag vänjer mig lätt med nya däck och dess fäste, hur svårt kan det va. På långloppen är det som sagt ingen direkt svår terräng där jag behöver vänja mig heller för den delen, så länge fram greppar hyfsat.