tisdag 22 mars 2011

Drömde om däck..

I natt drömde jag om däck.. Troligen eftersom jag läste cyklotekets utskickskatalog igår innan jag la mig och deras texter angående olika däck. Konstigt nog hade de märkt alla däck med exakt samma egenskaper när det gäller funktion i terräng, torrt och rull. Tryckfel, klantigt eller meningen? De däck som jämfördes var bland annat Schwalbes Furious Fred, Nobby Nic, Rocket Ron, Racing Ralph och Continentals X-King, Race King, Mountain King etc.
Jag hade ju halvt bestämt mig för att köra Rocket Ron 2.25" och Race King 2.2", dvs precis som förra året. Men nu hade jag börjat tveka igen. Jag tror egentligen att det kvittar mellan vilka däck jag väljer grepp och rullmässigt, jag lär kunna ta mig fram lika snabbt ändå. Och efter en snabb kontroll av vikter så väljer jag bort Racing Ralph igen.

Och återigen X-King vs Race King bak. Race King ger lägre vikt och rullar bra/bättre, i de fall jag skulle vilja använda annat så borde jag gå ännu längre greppmässigt än X-King, snarare åt dubbla Rocket Ron eller om det är extremt, Nobby Nic fram och Rocket Ron bak. Problemet blir ju att jag kommer prova slanglöst och kommer vilja undvika att byta däck så mycket och då känns X-King ännu mer distanserat. Nä, jag har nog gjort mitt val ändå, det blir som förra året. RoRo / RK.

Rocket Ron 2.25" Pacestar EVO
- Enligt hemsida: 465g
- Verkliga vikter: 472-500g
Racing Ralph 2.25" Pacestar EVO
- Enligt hemsida: 525g
- Verkliga vikter: N/A
X-King 2.2" Racesport Black Chili
- Enligt hemsida: 490g
- Verkliga vikter: N/A
Race-King 2.2" Supersonic Black Chili
- Enligt hemsida: 470g
- Verkliga vikter: N/A

Just nu sitter det två st "downhill-däck" på scalpelen, tunga som bly, segrullade som skottkärror men grepp som karlssons klister... fast när marken(snön) ger vika så spelar ju inte greppet någon roll och därmed "paddling" som jag beskrev gårdagens cykling som. =)

Inga kommentarer: