tisdag 8 mars 2011

Träningen V.10

Såhär ser min träning ut kommande vecka..

V.10
G2 1 x 2:30:00*14st
KI 1 pass*
MTBRace1 1x 3 st
EB 1 x 2x20min&+TB
ST 1 pass
* Ute

Jag tror dock att jag kör det där KI passet inomhus ändå. Anledningen varför det står ute är för att jag önskade utecykling, men just KI pass känns "säkrare" och mer kontrollerat att köra på monarken när jag ändå har en sådan pålitlig testcykel. MTBRace 1x 3st blir helt nytt. Och äntligen är jag tillbaks på 2x20 vilket jag saknat faktiskt. Och det passet kombineras också med en tabata! Jag har faktiskt slarvat lite, jag skulle kört tabata efter utepassen tidigare i veckorna också men gjorde faktiskt inte det.. Jag la mig över tiden och belastningen på dom passen och sket i tabatan. Inte enligt schemat perfekt kanske, men det viktigaste är ju att jag är nöjd med träningen, faktiskt.

Här är beskrivningen på nya passet, "MTBRace 1x 3st"
"MTB Race 1

Beskrivning: Tävlingsinriktat träning , Borgskala 17-19 (20 på slutet sista intervallen)
Uppvärmning: minst 15 minuter G1 inkl. 5 min EB på 100 kadens samt 4 spurter över 80 meter.

Program: Träning av stående start. Kör 90 sekunder på max i varierad terräng och lutning. Fortsätt direkt med 8 minuter på tävlingsfart i varierad terräng. Upprepa 3 till 5 gånger. OBS, vid sista upprepningen kör sista 2 minuterna på absolut max! Vila 10 minuter på G1 zon och kadens 100 mellan varje intervall. Denna typ av träning skall vara extremt/maximalt ansträngande!

Nerrullning: 20 minuter G1 inkl. 3 korta spurter på 10 sekunder. Kör 5 min 120 kadens mellan varje spurt på mkt lätt"

Detta pass hade jag tänkt köra på traktormakt med scalpelen, och det ska faktiskt bli riktigt riktigt kul, för traktormakt är helt perfekt att cykla på nu och lagom lång att utföra träningen på. Den är också hyfsat tom på folk vilket gör att man kan pressa sig bra i höga hastigheter.

Fyfan vad skoj detta mtbrace träning ska bli, och sjukt jobbigt samtidigt då det handlar om maxbelastningar och tävlingstempo. 17-20 på borgskalan är inte att leka med!

Inga kommentarer: