måndag 21 mars 2011

Sorbet-paddling i sickla skiftet!

Snöpaddling i sickla skiftet är nice, jag satt med cykelkläderna på från frukost, redo att dra ut på lunchen och röja av ett sånt där "MTBRace 1" pass som står på mitt aktivitus schema. Det handlar om 5st ~10minuter intervaller på ganska hög belastning, maxbelastning första 90sek och sedan "tävlingsfart" resterande minuter.

Jag började med en finbild. Jag experimenterar med sadelhöjden just nu, den är lite höjd sen sist. På fredag köper jag verktyg så jag kan ta bort distanserna på styret.
Framme vid starten av, traktormakt? Eller nån blandning..
Första vändan genom sickla skiftet avklarat. Jag blev nästan uppäten av en arg hund, jag fick stå still säkert 40 sekunder under tiden han kommit långsamt närmasre emot mig, stått och skällt/morrat, hans matte gått förbi och han tillslut tröttnat på mig när matte gått 20+ meter förbi mig. Hur en hundägare INTE kan ta sin hund i halsbandet när han skäller, morrar och uppenbarligt agerar uppspelat och verkar lite orolig, sniffandes 2cm bort från en cyklists ben.. Det kan va svårt att INTE bli hundrädd ibland tycker jag. Oavsett om hunden är farlig eller inte så ska man ta kontroll av sin hund i det läget, i detta fall för hänsyn till min oro.
Sen trampade jag runt ett par minuter aktivt men med typ lägsta växel här på grusvägarna. Det var blött ute idag..
Upp på't igen men samma väg tillbaka.. Det må vara sorbet snö i skogen nu, speciellt när man börjar köra upp det några vändor, men det är grymt skönt att cykeln inte blir så fasligt skitig iallafall!
Återigen lite återhämtningscykling på grusvägarna..
Från ängen/bron innan traktormakt..
Fram och tillbaks gick det några vändor, sen var det roliga slut. Tar med den här bilden också för den såg så rolig ut, som om framhjulet hänger i luften, leftyn är fint kamouflerad ;)
Grymt kul att kunna cykla lite på lunchen! Cyklingen är som bäst på just traktormakt av de stigar jag åkt hittills nu i vinter sen snön la sitt täcke, därför blev träningen också försedd på traktormakt så att jag skulle kunna ta ut mig. Tyvärr var det lite för mycket sorbet-paddling och framhjulssläpp överallt som gjorde det svårt att trampa på ordentligt. Min träning skulle va rätt ansträngande, på en skala upp till 20 vilket är total utmattning typ svimma eller att inte fysiskt kunna fortsätta trampa hårt, så skulle jag uppnå 17-19 vilket är riktigt högt det med, 19 är istortsett MAX vad man klarar av då nästa steg är stopp. 15 på skalan klassas som "ansträngande" och det är väl ungefär där som jag låg på rundan. Rolig cykling, men inte den effektivaste träningen.

Tiderna på intervallerna återspeglar teorin på att det är svårare att cykla sist i ledet på en tisdagsrajd jämfört med första.
#1 9:50 Inkl ~40sek stopp vid dödshunden
#2 9:25 Tillbaka vägen genom sickla skiftet verkar gå snabbare än från hbb-hållet
#3 9:57 Jag försökte ta i så gott det gick, men fotnedsättningarna blev bara fler och fler
#4 9:47 Fotnedsättningarna duggade tätt, att försöka cykla snabbare resulterade bara i sorbet-besök
#5 11:20 Toksvårt att cykla på sista varvet, jag gjorde verkligen allt jag kunde för att få upp hastigheten, men det resulterade bara i massa urspårningar, fotnedsättningar och t.o.m årets första OT.

Men skoj att cykla skog absolut, nu längtar jag tills snön försvinner och det blir grymt lerigt och blött i skogen! Mumma!

Inga kommentarer: