söndag 6 november 2011

[TÄVLING] Pojkcrossen 2.0

Den sista(?) kompiscrossen för i år stod på schemat. Jag laddade upp på morgonen med en gammal macka som gav mig magknip som höll i sig hela sträckan till tävlingen, hela uppvärmningen men släppte efter ett varv ungefär, precis lagom till när det började gå fort.

Ett nytt fenomen har uppenbarat sig också, vi var 38 startande men 40 som gick i mål. Det är ju ingen anmälningslista eller nummerlappar så vilka dessa två herrar var vet man inte, säkert Magnus och nån annan publik som skojade till det med att lägga sina cyklar längst fram i ledet. =)

Banan
Det var nästan samma sträckning som senaste kompiscrossen som var på samma ställe för 2 veckor sedan, men denna gång gick banan baklänges och det kom till 3 kurvor till. Man kan sammanfatta banan som inga backar, halva banan i lite lätt sugnade lera och halva banan på grus och gräsmatta som var lättrullat. Några kurvor men inte särskillt många för att man skulle tjäna mycket på att vara tekniskt kunnig, kurvorna var alltså väldigt lätta att ta med ett par stycken undantag.

Tävlingen
Vic var tillbaks och taktiken blev då såklart att ta hans stora rygg och spara sig i vinden, tänk er vics styrka i en liten pojk-kropp, då hade det gått undan. Men såklart materialiserar han bort sig med ett kedjehopp på kassetten och tappade säkert 200m minst på oss redan efter ett halvt varv. Taktiken ändrade sig snabbt och det var bara att täppa luckan framåt och mata på. Vi körde i en klunga om 7 pers ungefär och efter tre fumliga omkörningsförsök tog sig Tille förbi mig vilket var helt ok, däremot var taktiken att ligga med i klungan med undantag ifall Tille drog iväg och han såg hungrig ut.

Jag hängde på och varje gång han tog en placering följde jag med attacken på hans rulle. Efter ett varv eller två var vi uppe i klungan och drog, eller snarare precis bakom 1:an. Tille drar om och jag tvekade för första gången, dumt gjort. Efter 3-4 sekunders tvekande drog jag ut och sprätta om och försökte täppa Tilles lucka på gruppen.

Jag jagade och jagade men fick inte hans rulle, 5m kom jag upp till men inte mer, inte mer för att kunna få ligga i hans sug. Däremot sprätte han ordentligt nu och vi drog ifrån gänget bakom mer och mer, men jag tappade för varje 100m ca 1m istället för att komma närmare. Tillslut sprängdes jag eller var på väg så jag var tvungen att släppa försöket att hänga på honom.

Nu blev det istället att sota för chansningen då 5 pers bakom kom om och förbi. Vi tappade två st direkt p.g.a lite sämre kurvtagning av de sista av dessa 5. Jag satt med på deras rulle en stund och vilade mig, det blev nog två varv både på gummiband bakom och uppe i suget.

Efter ett tag kände jag mig stark igen och tyckte att det var dags att sätta in de sista krafterna, nu hade dock 3 av de här 5 fått en rejäl lucka. En av de framför mig såg trött ut, jag gick om och han tappade rulle, sen körde jag i suget ett par hundra meter för att tycka att det gick för långsamt i kurvorna igen. Då gick jag om och körde i kurverna som jag själv ville och fick en lucka, sprätte vidare på de följande rakorna och en säker lucka var ett faktum.

Ungefär här såg jag att Tille hade börjat krokna lite, de 3 som hade dragit om mig tidigare hade kommit ikapp honom varav en av dom hade dragit förbi en bra bit, han måste ha kört alldeles för lugnt i början så stark han verkade vara.

Hur som helst så såg jag att de var ikapp Tille och när jag sedan såg honom lägga sig i en kurva när jag bara var 150m bakom så fick jag blodvittring. HJag täDet var ungefär 3-4 varv kvar och jag visste att NU måste han känna sig knäckt, precis omkörd, lägger sig ner i kurvan och så ser han mig här med fradgan hängandes ur mungipan och terminatorögonen på. Jag matade och fick mer energi.

Och visste fortsatte jag plocka mark på mhonom, men uppenbarligen så hade även han lagt på ett kol, jag fick höra senare att han också i just det ögonblicket visste att du gäller det, Stisse jagar med allt han har, det gäller att hänga i ordentligt.

Jag matade runt i 1.5 varv och kolm lite närmare, men sen kände jag hur energin började ta slut, jag kunde inte gå på lika hårt de sista 1.5 varvet och om inte Tille skulle krokna så skulle jag inte kunna täppa luckan heller. Jag släppte lite men höll tätt bakåt istället.

I mål gick jag ca 150m bakom tille och jag får vara nöjd med min insats. SuperX'en kändes helt otrolig att köra på, vilken komfort på det skrovliga gräset, styregenskaperna och den svarar direkt jag trycker på. För att inte tala om växlarna, helt klockren, näst intill ljudlöst sitter växeln bara där.

Jag är grymt nöjd med dagens insats!

BILDER
Innan start, av nån anledning glömde jag ta av mig vintermössan/hatten/kepsen, inte bra!




































Starten, många som är ivriga och tycker att dom borde leda tävlingen ut. Lättare om alla ställer sig på grusvägen kanske så blir det mindre kaos längre bort vid kurvan

Väldigt långt bak i ledet ser ni mig här, som kör om ett par stycken i ytterkant på grusvägen.


























Första kurvan sannolikt, fan att jag hade vinterkepsen på mig
Här har vi kört ett par varv och tille ligger som andra man och jag som tredje man. Tille har tagit position efter position och jag har lagt mig på hans hjul vid varje omkörning. 50m senare drar han om, jag tvekar men sprätter sen iväg. Men jag lyckas inte ta hans lucka och kör istället in i väggen. På slutet hamnar jag i position före hans som leder här och hans som är bakom mkig, men de två sista på rullen hann om och förbi tille medans killen i gult där 15m bakom oss var riktigt stark och drog ifrån hela gänget om ett par varv.
Precis efter löphindret, jag gjorde lite annorlunda mot de flesta. Jag sprang hindrena och hoppade omedelbart upp på cykeln efter, där kommer den kurva efter ~4m kanske och det var perfekt att hoppa på cykeln och trampa i pedalerna samtidigt som man tar kurvan och accelerar upp. Jag plockade ett par sekunder här varje varv i stort sett.

































Och så har vi Johans A's bilder..

Här hänger jag på Tilles rulle

Denna bilden visar ganska väl situationen tidigare nämnd. Tille har ryckt iväg från gruppen, jag försökte gå hänga på men orkade inte täppa luckan och kunde inte hitta rullen för att överleva tempot på. Utav de fem som körde om mig för bara 500m sedan innan kurvorna, så var de två svartklädda längst till vänster i bild lite sämre kurvtagare än de övriga 3, så luckan som syns här förlorades direkt borta i den sektionen där jag annars var snabbt om jag fick gå själv. Killen i gult kränker Tille ganska snart här och fortsätter bara mata vidare. De som precis tar löphindret hinner ikapp tille om 2-3 varv och går sen om och ifrån när han vurpar bort sig i leran. Jag finns 3m bakom cyklisten längst till vänster i bild.

Här kommer man, kränkt med 5 nyligen förlorade placeringar.

Mata på, mata på..

























Nästa varv vid samma ställe som bilderna ovan, nu börjar jag få upp farten igen!

























Andreas tog en bild när jag och peffen snackar SuperX vs Crux, utförande och vikter. Hans Crux väger 100-200g mindre än min(men de kändes exakt lika lätta) även fast han har markant tyngre ram och "bara" force-grupp medans jag har red. Hjul, vevparti, sadelstolpe och sadel är bland annat en bra bit lättare för hans del. Han körde på SuperX'en förra året men bytte till Specialized i år då, han byter varje år, samt att han såklart numera jobbar enbart med specialized på concept store och då blir väl valet ganska självklart. Grymma cyklar gör dom också, såklart..

Han tycker cruxen är styvare, frågan är om det hjälper något på vår nivå. Jag tycker SuperX är mer än tillräckligt styv för mina kycklingben och komforten i den är underbar. Nu har jag inte testat hans Crux iofs för att jämföra just den biten men.. Man ska väl inte klaga på mer styvhet heller om det inte kommer på bekostnad för något annat. Cruxen har sålts rätt bra och det säger en del, det är en grymt prisvärd både som cykel och ramkit, och rätt ball. Ska nog provcykla den där nån runda framöver, och försöka jämföra






















Micke(kokodrill@happyMTB) tog några bilder också

Varvning precis vid kurvan efter mållinjen
Jag tog en snävare kurva
  
Och kunde trampa betydligt tidigare

































Ställer mig upp och trycker på

































Här ligger han, vilsen och fumlande i gräset. Frågan är hur han lyckades ramla till vänster, i en högerkurva?

Upp nu tille, du är jagad..

Den här typen jagade nu järnet, har fått lycka bakåt som ni ser

9 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Helt otroligt att du kommer ihåg alla detaljer under loppet. Psykeln såg finfin ut..

STIZZE sa...

Jo fast, ibland påstår jag att det är 1.5, 2 varv etc medans jag egentligen bara gissar och ibland kanske har fel, det är rätt blurrigt även för mig. Om vi körde 6 eller 10 varv totalt, har jag ingen aning om t.ex. Det är en dimma.

Men striden med tille är väldigt klar, det var det jag fokuserade på. Nån gång kommer jag ta han, när han tränat ännu mindre och snurvlat desto mer. ;)

Anonym sa...

Jojo, komma ihåg detaljer går bra, det är svårare att komma ihåg att ta av sig mössan ;)
Fy fan vad newbie Stizze!

Btw, dina tävlingsreferat är skitkul att läsa, fortsätt med dem.

//Bruce, aka Hovfotografen

STIZZE sa...

Haha, ja det var rätt klantigt. Kokade under hjälmen och då tappar man watt i pedalerna :) .... Det måste va DÄRFÖR jag inte hann ikapp tille. Ursäkt, BOCK!

Anonym sa...

ser ut som ni kör sten sax påse om vilken hoj som är bäst

/Bollen

STIZZE sa...

Bollen, du ser väl att han försöker, men jag vägrar.

Tille sa...

Bra krigat idag.
Även om du inte hade tappat min rulle där du gjorde det kan jag lova att jag inte hade låtit dig fincykla där bak som Vic brukar göra.

Anonym sa...

"Haha, ja det var rätt klantigt. Kokade under hjälmen och då tappar man watt i pedalerna :) .... Det måste va DÄRFÖR jag inte hann ikapp tille. Ursäkt, BOCK!"

Ursäkt, bock?? För bilderna? I så fall: Nej, fö fan, det var inte därför jag skrev hovfotograf, det var allmänt trams med tanke på kvalitet ;), det är bara att sno mina Iphonefulbilder hur mycket du vill.

//Bruce aka Iphonefotokungen

STIZZE sa...

@Tille, nej det hade jag inte förväntat mig heller ;) Du kanske hade 10w till om det verkligen hade behövt, då hade jag tappat dig igen oavsett.

@Bruce, nej, jag menade tack för en ursäkt om VARFÖR jag inte körde ikapp tille.... vinterkepsen. :)

Dina bilder uppskattas!