torsdag 29 december 2011

Dagens träning!

Idag kommer det bli en löprunda på, wait for it, hela 20minuter i lugnt tempo. Vilket dödspass! Ändå lär det kännas stumt i benen. Tanken är att få in löpning i träningen eftersom det är ett enkelt medel att ta till när man är bortrest eller av andra anledningar har förhinder att köra ett cykelpass. Samt att det även breddar min prestationskapacitet, vad det nu ska betyda.

För egen del så tycker jag mest att det är spännande att göra nånting annat än att bara trampa cykel. Och ett löppass är verkligen en enkel träningsform. När jag monarkar behöver jag sätta på mig träningsbyxor, pulsband, täcka av monarken och dra fram den, sätta upp fläkten i rätt riktning, se till att iphonen har batterier, leta fram hörlurarna, fylla en vattenflaska och ta fram en svetthandduk. Sen behöver jag räkna ut hur många vikter jag ska arbeta och sitta och koncentrera mig på att hålla en viss kadens.

Med löpning så byter man om till löpskor, byxor, tröja, kanske mössa och handskar ifall vädret kräver det. Sen går man bara utomhus och springer. Klart enklare och mindre ansträngande för hjärnan.

Det är inte jättejobbigt att byta om och fixa inför att köra monark, men efter en tung dag på jobbet kan jag ibland känna att jag vill göra så lite som möjligt i mitt engagemang. Det enda man vill lägga energi på är själva fysiska aktiviteten, att ta i. Jag tror många kan relatera till detta.

Än "värre" är det när vädret är dåligt och man kommer hem med en skitig cykel som man antingen behöver tvätta av direkt, eller tvätta av INNAN nästa träningspass. Själv så tvättar jag mina cyklar mer eller mindre varje gång då jag vill hålla dom i toppskick och inte behöva avbryta en träningsrunda p.g.a en drivlina som är skitig, gnisslar, slår eller är igenkorkad. Att alla lager är rena från smågrus och sand som annars skapar all världens oljud och sliter.

Inga kommentarer: