söndag 25 december 2011

Jag vann ett Hutchinson däck !

Jag lyckades vinna ett däck i en tävling som jag glömt bort att jag var med i! Jag är så van med att aldrig vinna nått så detta kom som en överraskning när Öijer grattade mig på twitter.

Cyclesports.se var det som hade tävlingen på facebook och däcken kommer direkt från Merida Sverige AB. Jag hoppas att det är 2.2" jag får och inte 2.0" som dom även verkar komma som. Däcken såg väldigt grovmönstrade ut, ett lerdäck enligt beskrivning.

Det ska jag nog spara inför någon riktig lertävling 2012! Lite skoj att Merida Sverige AB bjussar mig på däck, som kör för Team Cannondale, på däck också... Måste kännas segt att stödja konkurrenten, eller så bryr dom sig inte om lilla mig ;) Sannolikt känner de knappt till mig.

En annan sak som touchar ämnet om att stödja konkurrenter, är att jag vädjar för att både företag och cyklister kan hålla varandra i händerna där intresset skiljer sig mellan märken, produkter och tävlingar. CRT och Micke Flockhart visade exempelvis framfötterna under 2011 då Micke fick langning av CRT langningsteam, trots att han var en av de stora konkurrenterna för pallplatserna. Det är så man tävlar schysst och rent! Det är så vi vill bygga cykelsportens rykte framöver!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du är nog den som gör störst grej av det här med sponsring och teamtillhörighet, kliv ner från din lilla pall som du står på så inser du att det inte finns någon tävlingscyklist som låter detta spela någon som helst roll. Men visst, fortsätt du att sparka in öppna dörrar.

STIZZE sa...

Återigen en anonym hjälte med dryga kommentarer, när ska folk lära sig? :)

Lasse sa...

Grattis till vinsten, ja vann oxå ett sånt där däck o man blev paff när man fick reda på de för ja är som du brukar inte vinna nått men nu gjorde ja de, men de ironiska är att ja cyklar på en 29er..

Peter Robertsson sa...

Anonym har nog dessvärre rätt.
Men du har gjort bra framsteg ändå.

Dock så känner jag en hel del vanliga motionärer som cyklar snabbare än dig på racen. Som inte kallar sig elit eller har sådana planer.

Men du är bra skribent och har en bra blogg. Samt att du är målinriktad.
Du levererar bra RR och TR.
All lycka till teamet.
Har kört nån tisdagraid med dig.Skall heja på dig om jag följer med på nån runda till våren.

STIZZE sa...

Peter, jag är en nybörjare från 2010 och har inte heller ambitioner på att bli "elit", det finns tonvis med motionärer som tävlat och tränat både längre och hårdare än mig, och är snabbare, starkare, skickligare. Det är varken en nyhet eller förvånande, jag har aldrig någonsin påstått nått annat utan är väldigt ösmjuk angående min egen kapacitet. Jag vet precis vad kag tår för och hur långt jag är från toppen. Mitt bästa resultat är 19% efter vinnartiden på ett långlopp t.ex.

Jag vet inte vad du menar med att han har rätt? Jag bryr mig om de som hjälper mig. Jag hade varit deras kund oavsett spons eller inte. Att jag bollar för en bra tillvaro kan inte ses som negativt, det finns fult spel på tävlingarna, jag har sett en del själv och hört andra berätta om annat. Både taktiskt och ovilja att hjälpa andra. Skitsnack om andra utanför sin klubb och dylikt. Sånt håller jag mig borta ifrån. Det finns personer som betyder mkt för många, är svinduktiga cyklister, men som klankas ner på bakom ens rygg på onödiga saker. Jag har träffat på och pratat med jättemånga cyklister, både elit, veteran, motionärer, nybörjare, teamcyklister, klubbcyklister, engångs licensare. Flest av allt, cyklister som inte tävlar men är grymt starka ändå och skulle gjort bra ifrån sig på tävling.

Men dt är inte som om att jag upptäckt fairplay och viljan att hjälpa även sina "konkurrenter". Jag fick tex åka med och bo med CRT till 3-4 långlopp 2011 vars team-medlemmar jag var konkurrent mot och vann emot ett par gånger. Det, är fairplay och ett grymt bra gäng. En förebild för många.

Däremot är det enbart avundsjukan som spelar in när någon kommenterar drygt om team och sponsring. Vårt team är något vi fått slita för, något vi själva startar upp och satsar upp och satsar en hel del pengar i själva. Det är ingen dans på rosor. Själva är vi stolta över det, det är vårt hjärtebarn, och om man gör rätt för sig har man valt rätt sponsorer som man med rak rygg kan stå upp för, representera och promota. Kan man inte det är man inte förtjänt dom och man ger dom då inget tillbaka, dvs det finns ingen anledning till att dom hjälper än om de inte får nått tillbaka.

Och jag gör ingen skillnad på folk och folk om de kommer på en radon för 9k eller om de kommer på en s-works epic för 90k. Det har jag aldrig gjort. Jag har största respekt för att det i slutändan är benen som avgör och alla är inte lika prylintresserade, eller har möjligheten att lägga samma pengar.