onsdag 28 december 2011

Lite funderingar

Vissa dagar tycker jag att jag har noll koll, andra dagar tycker jag att jag har rätt bra koll. Jag kan faktiskt komma med ganska bra argument ibland, och förklara det hyfsat bra.

Däremot så kan jag bara delar av kunskap här och där från olika saker. Generella "regler" och sammanhang. GIH-studien har hjälpt mig att få en ny syn på träning också, jag lärde mig en hel del även om inte allting fastnade.

En sak som jag är lite intresserad av att veta är hur en jämn cyklists siffror ser ut. Dvs en jämn cyklist som jag får kämpa för att hänga med och hänga av, hur dennes maxwatt, tröskel, fatmax etc är jämfört med sin egna. Vem som är starkast på papper, för att kunna förstå hur dessa siffror kanske inte spelar någon större roll på tävling, eller faktiskt är avgörande. Jag kanske är klart starkare än en jämn medcyklist utan att veta om det, men alltså kör otaktiskt eller helt enkelt inte kan pressa mig lika hårt, sen finns ju även ekonomin i sadeln som spelar in.

Jag känner till en duktig cyklist som jag är mer eller mindre jämn med, han hängde av mig en gång nyligen när jag var som starkast(för ett par veckor sedan) medans jag hängde av denna ett par gånger tidigare under samma runda. Sen har jag haft ganska svårt att hänga av honom och han har bitit sig fast bra, och samma sak så har jag fått pressa mig hårt för att hänga med i vissa ryck och perioder under träningspassen. Denna person råkar även vara med i GIH-studien men är inte klar där än. Det vore väldigt intressant att få våra siffror och jämföra dessa, för att se om man kan knyta den infon till hur vi faktiskt presterar på träningen. Han kanske är uthålligare över tid, medans jag är bättre på spurter och uthållighet under kortare tid, säg de första 90min exempelvis. Eller så visar siffrorna på att jag borde vara starkare, men nånting gör att han ändå hänger med, något bra hos honom eller något bra hos mig. Eftersom man stirrar sig ganska blind på siffror ibland, vore det roligt att få se ett exempel för att kunna realisera siffrornas betydelse eller icke betydelse.

Men sen vet jag också, att siffror är enbart där för att jämföra sig själv i sin egen utveckling. Även om jag får ovanstående info kan man aldrig få ut fakta ur dom, enbart teorier. Men det är ju kul det med?

4 kommentarer:

Anonym sa...

...eller så är det så att alla inte tar ut sig lika mycket vid ett specifikt tröningstillfälle...eller har tyngre tränibgsdagar bakom sig än du...eller är bättre än dig på att organisera dagen inför träning o tävling osv osv osv. Min egna erfarenhet är att dt ganska sällan är de som är världsmästare på träning som är bäst sen när det drar ihop sig till tävling. inom vissa ramar då förstås...någon som är totalslut på varje träning lär knappast vara bäst sen men med tiden lär man sig att det är roligt med sprättcykling men kanske inte världens effektivaste träningssätt om dt tillämpas på varje runda året runt.

Vad menar du med att vara en "jämn" cyklist?

castrello

Robert sa...

Om det är mig du avser så an vi gärna jämföra siffror och diskutera lite! Jag tycker det är kul att prata om den här typen av grejer och behöver lära mig med. Mitt räningsupplägg är räät annorlunda mot ditt, så jag tror säkert att vi kan få idéer av varandra. Jag gör mina sluttest någon gång kring 10 januari så kan vi jämföra sen.

STIZZE sa...

Japp, det är dig jag tänkte på. Jag drog iväg ett sms igår, har du bytt nummer? Jag fick inget svar :)

Robert sa...

Ja det har jag gjort! noll727234202