måndag 26 december 2011

Köpt längdskidor idag!

Jag har köpt mina första långfärdsskidor någonsin! Och som en investering passade jag på att lägga lite pengar då jag inte lär byta på flera år!


Skidorna blev ett par Fischer RCS Classic Plus Till detta set provade jag en hel del skor men tyckte att budget varianten Fischer RC3 passade min fot bättre än t.ex Salomons carbon-doja, så där hamnade mitt val! Till bindningar valde jag ett par värstingarmed Rossignol X-celerator på 180g. Till detta kompletterade jag med ett par SkiGo Elit stavar i 100% kolfiber, lätta jävlar som även var styva jämfört med andra stavar. Skigo ska ha rykte om sig att inte hålla samma kvalité hållbarhetsmässigt som andra, men vikt och styvhet skulle vara bra.

Kort och gott, jag är jävligt nöjd med mitt nya paket! Nu är det på grundvallning och glidvallning för -1 till -11 grader, sen ska jag sätta på fästvalla själv när det blir dags.

Snön är långt borta från stockholms område, men jag hoppas på att den kommer snart och i mängder. I väntan på detta ska jag försöka planera in ett par Orsa Grönklitt besök där vi har stuga numera. Där finns en av sveriges bästa längdskidspår där bland annat landslaget tränar en hel del.

Jag ska försöka ta en kurs när jag kommer upp till orsa också, det lär behövas så man inte skäms i skidspåret. Sist jag åkte drog jag av en mil direkt helt otränad och dagen efter var både rygg och ljumskar helt förstörda, kunde knappt komma ur sängen och hade problem hela dagen. Efter ett dygn var jag pigg igen förutom träningsvärk. Sen två dar senare körde jag igen, skitkul var det!

Fischer RCS Classic Plus. 202cm Medium 1080g(+ några extra gram för 5cm)


































Rossignol E-cellerator 180g

Fischer RC3 (tunga som as men passade mina fötter bäst)

Skigo Elit 80g enligt google

Inga kommentarer: