fredag 9 december 2011

Helgens träning!

Idag åker jag och Karin till arboga för att bo hos svärföräldrarna i deras nya etagelägenhet mitt i stan. Det är även julmarknad vilket är riktigt nice, och så ska vi träffa mc-klubben som svärfar är med i på den årliga "skinkmacke kvällen".

Ett problem är dock att jag haft två vilodagar redan och har ingen tillgänglig cykel i arboga, och vi åker direkt efter jobbet ikväll. Dålig planering kan man lätt konstatera. Jag borde egentligen startat morgonen med ett monarkpass eller cykelpendlat till jobbet och lämnat cykeln här över helgen. Istället var jag trött i morse och packade ner löpkläder i resväskan.

Jag mailade killen som kan det här om träning när jag satt på tunnelbanan, nyblivne pappa Flockhart, och frågade om hjälp för hur jag på bästa sätt kan rädda situationen. Förfallet med "2 dagars regeln" som jag har som plan att följa efter sommarens lektion i förfall i och med min knäskada då jag tappade ungefär 50w i tröskeleffekt(gissat) p.g.a utebliven och för lätt träning.

Jag fick som svar att den redan är sabbad då detta är grenspecifikt till cyklingen, kan jag inte träna cykel idag kommer dessa grenspecifika muskler för cyklingen förfalla snabbt. 2 dagars regeln betyder att muskulaturen bryts ner i en exceptionell kurva efter 2 dagars vila, man behöver alltså aktivera de grenspecifika musklerna minst var 2-3:e dag minimum för att se en utveckling.

Det var synd, men nu vet jag det. Jag har mycket att lära om träning och som amatör/nybörjare lär jag mig genom att gå på minor och misslyckas, det är den bästa inlärningsmetoden för mig personligen också. J

Jag har löparskorna med mig och ska på mickes inrådan göra det bästa av situationen och springa ca 5km, leta upp den längsta trappan jag hittar och dra några dödsintervaller där och när jag är hemma igen, köra jägarvila till kollaps och dra av ett gäng armhävningar + situps. Det lät faktiskt som ett rätt roligt pass, helt klart annorlunda mot hur jag normalt tränar vilket är enbart i sadeln, samtidigt är det inte "spring 5/10km, nu är du klar" utan det var mer utmaningar och stimulanser i det ”kreativa”.

Vädret ska vara piss ikväll när jag kommer fram, men jag ska ut och springa ändå! Man kan välja hur man ser på det här med dåligt väder, antingen är det något negativt och jobbigt/dåligt som man bara vill slippa.

Eller så ser man på det som ett äventyr och nånting som är roligt när man väl utfört uppgiften, lite som att cykla runt mälaren i minusgrader i december som jag gjorde förra helgen..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena! Är det verkligen genomtänkt att börja löpträningen med ett sånt pass? Vad händer med knän muskelfästen osv?!

STIZZE sa...

5km i lugnt tempo och lite trappor är ju ingen vidare belastning? Jag sprang 10km för två månader sen i högsta möjliga tempo osm jag klarade av som första pass.

Inte ens den gången fick jag ont i varken knän eller muskelfästen, jag tror 5km och lite trappor är rätt lugnt