tisdag 8 februari 2011

28.5% förbättring i max.motstånd watt/kg!

Maxpuls höjd med 15 slag
Anaerobiska tröskel är höjd 25 slag
Aerobiska tröskel är höjd 23 slag
VO2max mätt i l/min höjdes med 0.40 till 4.16 l/min
VO2max mätt i ml/kg/min höjdes med 11.6 till 58.6 ml/kg/min
Anaerobiska tröskel har jag nu på 180bpm och 240w vilket är 3.38w/kg, upp från 2.37w/kg!
-9.0 kg på kroppen

Max. Motstånd: 317w upp från 282w/kg
Max. Motstånd/vikt: 4.5w/kg upp från 3.5w/kg

Detta är alltså en ökning på 28.57% !! Det är JÄTTE mycket. :)


Här är en kortare beskrivning av graferna för er som inte är vana att läsa grafer:
- De olika pulszonerna ser ni till vänster i grafen.
- Siffrorna "13, 13,15,17" är min uppskattade ansträngning med borgskalan.
- Den stegrande trappan "90, 120, 150.." är belastningen i watt som höjs var tredje minut med 30w.
- Det röda sträcket är pulsen under passet.
- Det gula sträcket är kadensen jag håller.
- De blåa punkterna med prickar är från de blodprov som tas under testet och mäter mjölksyran i blodet, man vill att slutsiffran är så hög som möjligt men att stegringen i grafen börjar så sent som möjligt.


Detta är grafen från 17 augusti 2010. Här presterade jag 282w och vägde 80kg. Jag hade cyklat ca 3.5 månader, med ungefär 3-5 pass i veckan när detta test gjordes.

Detta är grafen från 8/2 nästan 5 månader efter det förra testet, och ungefär 8 månader från att jag började cykla. Senaste 5 månaderna har jag tränat ungefär 4 gånger i veckan mestadels efter Aktivitus schemat.
Jämförelse graf här mellan ovanstående grafer:
- Den blå linjen är pulsen från dagens test den 2:a februari.
- Den röda linjen är pulsen från testet den 17:e augusti.
- De nedre sträcken jämför mjölksyreutvecklingen under testet, samtt där de röda och blå linjerna slutar, visar återhämtningen, eller rättare musklernas förmåga att forsla bort mjölksyran.
** Den övre linjen visar testet från 17:e augusti, där stiger mjölksyran även efter testet är klart.
** Den undra linjen visar testet från idag. Vid "20" på blåa sträcket, där testet avslutas, når jag högre än den 17:e augusti, och märdet dalar direkt efteråt neråt vilket tyder på att mina muskler med stor skillnad lärt sig forsla bort mjölksyran.

Med dagens test och min egen kända svaghet med att jag blir kränkt på slätdraget, kommer kommande träning fokusera mycket på vo2max, styrka och ...ja vafan va det sista nu va.. Jag får nytt schema till nästa vecka vilket ska bli mycket spännande! Vi kom fram till att jag kan fortsätta köra crossrundorna sålänge dom kränker mig ordentligt, det är utmärkt träning för mig, både generellt och i rätt tid inför kommande tävlingssäsong!

På frågan till Mattias angående vad han tror om jag kan undvika sistaplatsen i elitklassen i sommar.. så svarade han, "det beror på hur många som ställer upp" , märkbart politiskt svarat med glimten i ögat;) ..
Jag vet att jag har långt kvar för att kunna konkurrera, men detta var verkligen ett stort steg i rätt riktning. It's a long way to the top if you wanna rock n' roll!

10 kommentarer:

oskar sa...

Man blir ju helt klart nyfiken på att göra ett sådant där test.
Började precis som du cykla under sommaren och har sen dess också tränat 3-4 ggr/vecka. Men inte efter något sådant här schema. Man blir ju sugen på att prova. Kul att det gick så bra för dig ! :)
Alltid motiverande när det går bra för andra!

STIZZE sa...

Jag tycker absolut att du ska göra test, även om du väljer att köra träningsschema efter testet eller inte, så är det grymt kul att se hur man utvecklar sig! :) www.aktivitus.se om du är intresserad, mattias där är jätteprofessionell

Johan Mölleborn sa...

Riktigt kul att se såna ökningar. Du blir farlig i sommar.
/J

Johan (Black Planet) sa...

Nu blir du farlig på tisdagarna. Så var stolt!

STIZZE sa...

Jag är inte farligare än förra tisdagen ;)

fredrikw sa...

Kul med så snabb effekt av träningen, har varit med om ett liknande jättekliv framåt i testvärdena och det är helt sjukt peppande. Se bara till att sköta dig nu fram till säsongen börjar, skippa semlorna och fokusera på att cykla med snabbare cyklister :)

STIZZE sa...

Semlorna ska ner! Även snabbare cyklister finns det överflöd av. :) Det finns ingen anledning att va oroad för min träning framöver, blev grymt peppad av detta, nytt träningsschema kommer och inom ett par veckor har jag ny cykel, och nån månad efter det börjar solen komma fram och skogen lär förhoppningsvis komma fram på riktigt med leriga stigar och tekniskt stök!

Ska bli GRYMT kul att få se nya träningsschemat, känns som vi hade en riktigt givande diskussionen om kommande träningsperiod och det blir nog mycket bättre än förra perioden nu när vi fått upp mig på en hyfsad nivå och kan börja jobba med svagheter och form. Lät även som roliga korta med hårda pass på mountainbiken. Jag ska nog ta mig ut till fiskartorpet och cykla också, massvis med teknik där, höga farter och klättring.. Och massa backträning blir det också, jippiii.. :)

Niklas Källström sa...

Bra kämpat och grattis till dina fina framsteg du slitit ihop till.

//Niklas

STIZZE sa...

Tack så mycket! :)

Selstam sa...

Grymt kul att se utvecklingen!

Jag gjorde ett Aktivitus-test idag och blev positivt överaskad (mitt första test, någonsin). Har inte tränat kondition tidigare utan började i mars/april 2011 och ligger på "Mycket god" i min ålderskategori.

Sen kan man ju vara gammal också! :D

Nä, får skriva av mig på min blog! :)