onsdag 2 februari 2011

Ryggont som smyger sig på

Jag har märkt senaste ~2-3 veckorna att ryggen börjar bli sliten. Det började med att jag kände mig stum och stel, nu börjar det värka lite. Som värst kändes det igår på crossrundan, och även nu dagen efter. Det är inte värre än att det går att ignorera, men jag vill ju självklart att det ska gå bort, inte bli värre och värre som det är just nu.

Jag sökte igenom happy efter diverse trådar i ämnet och hittade en tråd.

Det rekommenderas:
  • Träna rygg och mage. Detta gör jag i och med ST passen varje vecka, har dock slarvat tidigare i träningen men skött den bra senaste ~3 veckorna. Helt klart kan både min rygg och mage bli starkare, jag får vänta och se ifall det blir bättre med mer kontinuerlig träning. Jag har alltid upplevt att jag har både svag rygg som mage.
  • Stretcha rygg och mage Stretching av ben har jag skött riktigt bra senaste tiden, däremot har jag inte stretchat ryggen. Jag började dock igår med det, ska googla lite fler stretchingövningar för mage/rygg tills nästa pass. Jag har dock mer ont idag än igår, så stretchingen är troligen bara en del av vad som måste fixas.
  • Ändra sittställningen på diverse sättVi la ner nästan en timme i butik på sittställning och bytte bland annat styrstam, men kanske borde jag göra en grundlig bikefit. Att på måfå höja/sänka sadel och dylikt känns inte som ett alternativ, en ändring kan förvärra något annat och jag har verkligen inte koll på det där, litar heller inte på det jag kan googla mig fram till.
Det känns som mag/rygg träningen bör fokuseras på ännu mer, även om jag faktiskt har tagit hand om denna saken senaste tiden också. Enligt kadens är 95% av alla ryggsmärtor relaterade till en obalans mellan rygg och magmuskler vilket försätter bäckenet i en felaktig position när man belastar benen hårt. Stretchingen är även mycket viktig så man sträcker ut sig efter träning. Att sittställningen är korrekt är självklart också viktigt men det är troligen inte grundproblemet.

Jag ska tänka extra mycket på hur ryggonten utvecklar sig nu, ta rygg/mage träningen högst seriöst och googla fram fler stretchingövningar som är relaterade till problemet.

Några fler tips?

4 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Skitsnack... Det enkla svaret är att du börjar bli gammal. Lägg ner cyklingen och börja fokusera på bridge istället.

STIZZE sa...

Du har en lovande karriär på hemmet ser jag johan!

jens sa...

ST träning?

STIZZE sa...

Styrka för bålen, bålstabilitet