torsdag 3 februari 2011

Kessiakoff börjar blogga mer aktivt

Fredrik Kessiakoff ska börja blogga på hans tidigare ganska inaktiva hemsida på http://www.kessiakoff.com/. Fredrik är vad jag kallar sveriges bästa mtb cyklist. Eller ja, han cyklar ju inte mtb längre, så om han är bäst just idag har jag ingen aning om. Men mellan 2004 och 2008 ställde han upp i 4 utav 5 SM och vann alla. Han kom även 2a på SM 2003 vilket va hans första SM i elit kategorin. Året innan vann han SM i U23, år 2002. Men de stora prestationerna är ändå internationellt där han tog massvis med höga positioner. 2009 slutade han med mountainbike och gick över till landsväg i team Fuji Servetto. 2010 skrev han på för Garmin transition och nu år 2011 kör han i Team Astana.

Fredrik är som jag nämnt innan brorsans gamla teamkompis ur "Team Stockholm" som de både körde tillsammans för strax innan alla dessa vinster ovan. Jag mailade Fredrik tidigare i höst och fick massvis med väl valda ord i form av träningstips och vad han känt varit stora hjälpmedel för honom i sin cykelkarriär. Jag bloggade om det här..

Lite roligt, för oss som gillar cannondale, är att han körde just för två olika cannondale-lag åren 2004, 2005, 2006 och 2007.

7 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Jag har träffat Fredrik två gånger. Första gången var hos Spårvägen som hade möte inkl en loppis och han hade galore med saker med sig. Jag hade ingen aning om vem han var så jag frågade om han hojade mycket med tanke på allt skrot och det gjorde han ju tydligen.

Andra gången var på ICA i Sickla i somras. Jag tog honom på all soyamjölk han hade i vagnen. Ingne normal människa dricker så mycket soyamjölk OCH har rakade ben.

En grum cyklist helt enkelt...

STIZZE sa...

Ja skönt dålig koll du hade då, men det är ju mest roligt. Saker ska ju va lite down-to-earth med sånt där annars blire ju motvänd effekt. :)

Ja jag läste precis att han faktiskt var hemma i sverige en stund nyligen.. att man inte visste det och kunde tagit chansen att bli ifrån åkt under 3 minuter, tills man inte såg han längre.. :)

Jonas l sa...

Fredrik är ju inte Sveriges bästa mtbcyklist, men var. Inte träffat honom riktigt. Bara stått bredvid honom, smakat hans mammas grymt goda piroger, burit hans vattenflaskor på SM i Norberg och pratade lite med honom i telefon för 1,5 år sedan eller något sådant. Kul att han börjar blogga på riktigt.

STIZZE sa...

Precis, men han är den svensk(man) som har presterat överlägset bäst på internationella tävlingar. Massvis med pallplatser, en vinst flera andra platser etc

Anonym sa...

Jonas. Jag tror att han sopar banan med de andra vilken dag som helst.

//Eskil

STIZZE sa...

Man kan nog dra en liknelse till gustav larsson som sopade banan med sverige eliten på lida loop. Att kessiakoff har 5 sm guld i ryggen med det senaste bara 3 år sen, och har tränat cykel precis lika hårt på landsväg sen dess, så lär han va grymt stark för mtb fortfarande också :)

Men men. Du vet som sagt hur jag menade oavsett.

Anonym sa...

bigmollo var gift med honom tidigare. :)

-Skogling