tisdag 22 februari 2011

Stockholms godaste semla!

Jag har precis varit på Lux i liljeholmen och ätit stockholms godaste semla! Den var inte stor för världen och kostade 32sek. Den sprittsades inte heller på plats vid beställning som den gjordes 2010. Men jävlar vad god den var.

Vi gick iväg från jobbet och hämtade semlorna kl 15:00, så hur vidare färskbakade de var vet jag inte. Men första intrycket var inte särskillt bra med en ganska liten semla, samt att locket var av trekantsform vilket jag personligen inte gillar.

Men sen kommer vit till smaken. Grädden var sådär perfekt vispad och söt, precis på rätt sida av gränsen innan den blir för tjock, dvs den var fortfarande len och mjuk. Mandelmassa hade de inte snålat med utan det fanns det gott om, och mandelmassan var både fint mald och hade lite större bitar mandel i sig vilket va helt klockrent. Bullen sen då, den var sådär härligt krämig utan att ha smaken av att inte vara färdig-gräddad.

På 10 poängsskalan så ger jag den en 9:a, alltså inte full poäng p.g.a storleken kontra priset och att trekantslocket var lite torrt. Och andra sidan kanske locket INTE är torrt om semlan varit färskare, och trekantslocket är väl egentligen något som jag personligen bara tycker är "fel" på semlor då jag är uppväxt på lock med den runda formen!

Men ojoj.. vilken semla. Den lämnade verkligen spår av vill-ha-mer-känslan!

Inga kommentarer: