tisdag 8 februari 2011

Succé hos aktivitus!

Det löste sig med transporten till testlokalen trots förseningar med tåget, jag tog en taxi och kunde stå ombytt och klar ca 3min sent :)

Och testet, ja jävlar vad bra det gick! Det finns inget för mig att va orolig för, mina egna ändringar på schemat har snarare hjälpt än stjälpt låter det som!

9kg har jag gått ner sen sist
15 har jag höjt min maxpuls(!?) med
Min anaerobiska tröskel är höjd 25 slag
Min aerobiska tröskel är höjd 23 slag
Min VO2max mätt i l/min höjdes med 0.40 till 4.16
Min VO2max mätt i ml/kg/min höjdes med 11.6 till 58.6
Min anaerobiska tröskel har jag nu på 180bpm och 240w vilket är 3.38w/kg, upp från 2.37w/kg!

Max. Motstånd: 317w upp från 282w/kg
Max. Motstånd/vikt: 4.5w/kg upp från 3.5w/kg

Mattias sa det att han har aldrig sett såna förbättrade tider tidigare, inte vad hans minns iaf. Jag toppade helt klart hans topp 3 lista iallafall! Och hur många cyklister har inte varit hos honom och nött sönder benen innan mig!? :) :)

Lyckat, ehh JA! :)

13 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis! Bra jobbat! Vad har du för maxpuls?

/Fredde

fredrikw sa...

Bra jobbat, hård träning ger resultat.

Du kanske ska fundera mindre och lita på att Aktivitus har koll på läget? Tänker framför allt på förvirrade resonemang som detta http://stizze.blogspot.com/2011/01/min-aeroba-traning.html
=)

STIZZE sa...

198maxpuls har jag nu fått uppmätt! Den har troligen inte kunnat nå högre tidigare pga begränsaningar i lokal styrka i benen, om jag förstod det rätt :) nu är det snarare syreupptagningen jag behöver träna upp för att matcha benen ;)

STIZZE sa...

Fredrik, det visade sig inte va så förvirrande, eftersom mina pulszoner förändrats HELT och hållet så var inte de låga zonerna inärheten av vad jag kunde/kan prestera nu..

Så mina ändringar på schemat har snarare hjälpt än stjälpt som jag skrev innan! :) och det blir mer sånna pass, kränkarpass med hjälp av mina kära starka kompiscyklister!

Johan Mölleborn sa...

Grymt kul. Bra jobbat!

Johan Andersson sa...

Jag fattar ingenting men ett grattis är väl på sin plats. Nu får du se till att köra skiten ur oss på vägarna med för det förstår jag ;o)

fredrikw sa...

Fast i det gamla inlägget skrev du att du hade tränat fel, något som du uppenbarligen inte hade gjort =)

STIZZE sa...

Tack Mollo!

Tack Johan, det är bland annat förbättring av det "viktigaste" värdet på 28.5%.. då kanske du förstår att det hänt grejer med den här pojkkroppen!

Fredrik, jag skrev då att jag trodde att mitt medvetna val att inte köra G1/G2 passen ordentligt lett till att jag fuckat upp träningen. Men mitt UNDVIKANDE från träningsschemat, som sa G1/G2 på korta tider flera gånger, har troligen gett mig BÄTTRE träning än om jag följt schemat. Både för att mina nuvarande pulszoner inte inärheten stämmer överens med testet jag gjorde i augusti samt att G2D träning under "långa distanser"(jämfört med 60-120min) gett mig bättre träning för vad jag behövde för tillfället.

Alltså har det varit BRA att jag undvikit G1/G2 som jag gjort då dom varit korta pass, men ja.. det är bara tur egentligen även om jag tyckte att det kändes alldeles för lite att cykla så långsamt.

Nu är mina G1/G2 intervaller helt plötsligt rätt tuffa pass i jämförelse, nu när mina pulszoner har fixats till.

jens sa...

grattis till bra test o grym utveckling.

frågan som dock dök upp var, att mattias aldrig sett sådan förbättring förut. säger det nått om ditt tillstånd innan du gav dig in på detta?

STIZZE sa...

Jens, det gör det absolut. :) Det är både en viktminskning på 9kg tillsammans med en träningsperiod som man inte kan be om bättre förbättring resultat på. :) Jag ska försöka få upp ännu mer information med grafer och så om jag kan!

3.5w/kg --> 3.5w/kg = 28.57% förbättring..

STIZZE sa...

--> 4.5w/kg (ska det stå)

Jonas l sa...

Får gratulera med, fint kliv. Men lär inte bli lika stort till nästa gång så förvänta dig inga stormsteg. Lätt att utvecklas i början men svårare emot toppen oavsett vad det handlar om.

Ska bli spännande och se hur snabb du är i vår/sommar :)

STIZZE sa...

Tack så mycket! :) När jag fattar att det inte kommer kunna bli samma magiska siffror nästa gång, men lite mer ska vi nog kunna prestera! :)

Förvänta dig inte så mycket, jag får stryk av istortsett alla jag cyklar med, det är iofs allihopa vintercyklister också som alltid håller igång, men ja.. :)