tisdag 18 januari 2011

AX Lightness

Sitter och slösurfar lite, magsjukan känns nästan helt borta nu vilket är skönt. Det ser ljust ut för ett TCSI pass imorgon efter jobbet med andra ord. Ska bli skönt att komma tillbaks till jobbet också och stimulera hjärncellerna lite mer än dom gjorts sen lördag till idag.. Framför datorn och teven har varje vaken timme spenderats, förutom att sova såklart. Jag sover aldrig över 8h normalt, ofta vaknar jag upp automatiskt efter ~7h sömn på helgerna, men denna helg har det blivit mkt fler timmar sömn eftersom vi båda varit sjuka.

Nog om det och till något lite roligare, lite lätta och styva cykeldelar! :)

Jag kom att tänka på AX Lightness och googlade fram deras hemsida http://www.ax-lightness.de/

På hemsidan hittade jag först sadelstolpen som mitt bildminne inte vill släppa taget om. Vikten sträcker sig mellan 105g - 140g mellan storlekarna 27.2mm - 31.6mm och 220mm-350mm vilket är en otroligt låg siffra, otroligt snygg sadelstolpe är det också. Priset är dock inte lika lockande, 355€ eller ~3150SEK är rätt dyrt för en sadelstolpe.

Nästa del att titta på var naturlig, sadel. Jag är ju sugen på en SpeedNeedle egentligen, 85g sadel som ser ut precis som dess namn. Men AX Lightness har en klar konkurrent, deras Apollo sadel på 74g. Det är inte deras mest "obekväma" sadel heller. Har dock ingen erfarenhet av AX sadlarna så jag har ingen aning om jag skulle trivas på en. Hur som helst, lätt och snygg är den, men återigen högt pris på 286€ vilket är ~2546SEK.

När jag sedan klickar mig in på deras styrstammar bevittnar jag dock ett tidigt aprilskämt. 630€, dvs 5609SEK för en sketen styrstam?! Någon måtta får det va, jag skiter i vikten, som för övrigt ligger mellan 60-75g över storlekarna 90-110mm, för det där priset går inte att rättfärdiga.

Med ett skämt i minnet går jag vidare och kollar styren, här hittar man lite mer "normala" priser, även om dom helt klart kostar en del. 219€ dvs 1949SEK känns helt plötsligt lite mer överkomligt, speciellt när man kollar vikten som varierar mellan 55g-70g beroende på önskad längd mellan 460-620mm. Snyggt är det också, dock så är diametern rätt tunn på 25.4mm. Övrig info är att styret är rakt förutom en vinkel på 3grader.

Nästa del är nog den ballaste, men även dyraste multiplicerat 3 gånger. Detta gäller kompletta hjul med AX Lightness fälgar, anledningen varför jag valde att skriva om kompletta hjul är för att de hade ett par för världens bästa lefty dämpare från cannondale. Med bland annat Tune Cannonbale framnav och Prince baknav samt AX Fullcarbon fälgar väger dessa hjul in på låga 980g exkl klistermärken, +25g inkl klistermärken som bilden visar nedan, kompletta med ekrar, fälgband etc. Under 1kg hjul alltså, och ändå klarar hjulen av feta gubbcyklister på upp till 90kg. Och sen kommer priset, vilket är svårt att  "rättfärdiga" för motionären, men ja.. 2199€ dvs 19579SEK känns som en otrolig summa, men det känns inte lika "farligt" när jag tänker på totala vikten man faktiskt får, styvheten som utlovas och att hjulet faktiskt skall tåla en hel del, bland annat upp till 90kg cyklist.

Tillbaks till lite mer mänskliga prislappar hamnar man när jag kommer vidare in på flaskhållare. Flaskhållare inkl skruv väger in på 15g vilket är lågt och fint. Priset är som sagt även det lite mer överkomligt på 69€ dvs 614SEK, javisst är det mkt pengar men jämfört man med många andra carbon flaskhållare som väger det dubbla så har vi samma prisklass. Jag är dock skeptisk till alla carbonflaskhållare innan dom provats, flaskor ramlar lätt ut under stöket på en mountainbike och en förlorad flaska resulterar lätt i, kanske bara men än så viktiga, mental katastrof ifall den förloras långt innan langning.

Avslutande med något som jag definitivt skulle kunna prova är simpla vattenflaskor på 750mml. De väger in på 90g och kostar 4€ dvs 35SEK. Om detta är en låg vikt vet jag faktiskt inte, men snygga är flaskorna iaf, de matchar ju scalpelen så man kanske ska slå till på majlönen? :)

9 kommentarer:

jens sa...

speedneedle har ju stoppning, om än liten :D då kan man ju ta de där extra grammen :D

o vetefan om jag skulle lita på 55 gram styre, när resten av tillverkarna inte klarar att göra lättare n runt 90-95 gram. vad äre lixom som AX kan som de andra inte kan :D

o hjulen är väll tub? o då har man väll inte fälgband. o antar att du menar att man får ett hjulpar under 1000 gram UTAN klibbor. för 980+25 = mer än 1000 gram :D:D

sen äre väll svårare att bygga en lätt styrstam än en lätt stolpe :D vilket oxå återspeglar utbudet av styrstammar i den där viktklassen, jämfört med utbudet på stolpar i 105-150 gram klassen :D även där kan man ju undra om hållbarhet :D

hehe, kunde inte låta bli att påpeka det :D men håller me om att priserna ä skyhöga, speciellt på vissa produkter :D

STIZZE sa...

Håller helt med dig, med AX Lightness är väl ändå ett känt respekterat märke, dom borde väl inte ljuga om sina vikter på officiella hemsidan eller?

Styret kan jag tänka mig har en del att göra med den korta diametern på det, men vad mer dom sparar in på vet jag inte.

Jaja, dryga kilot då :) 980g/1005g båda känns snorlätt ;)

Kul att drömma och kolla läget i vikt och prisdjungeln!

Jonas l sa...

Flaskstället läste jag om en som provat, fungerade inte ens bra för lvg så inget jag köpt för mtb precis.

Sadel så borde du kolla in FRM Black Hole/Tune Concorde eller Becker Carbon, samma men olika namn.

Styrstammen är riktigt grym, Nordischer Rahmenbau är i samma stil men tyngre, annars är det inga som är lättare än Extralites 84g så vill man ha de lättaste är AX-Lightness det vettigaste alternativet.

AX-Lightness Poseidon (för barends) 580mm väger 83,3g, AX-Lightness Europa sadelstolpe 31,6x350 väger in på 126g för lite konkreta siffror.

DrGT sa...

Sadelstolpen verkar fungera dåligt för CX även för lätta personer:
http://cozybeehive.blogspot.com/2008/09/ax-lightness-daedalus-seatpost-failure.html

Själv väger jag 87 kg och valde delar utifrån hur de hade presterat i utmattningstester och det märket som stack ut i mängden var Syntace - inte de lättaste grejerna på marknaden, men inte heller bojsänken och till "normala" priser. Senast köpte jag en F109 styrstam som väger 123 g i längd 120 mm. Deras 31.8 mm Duraflite-styre (146 g på 600 mm) och P6 carbon-stolpe (228 g för 400 mm) har funkat klockrent styvhetsmässigt för mig.

jens sa...

vikterna är säkert sanna. men nånstans tar de ju vikten. så frågan är ju hur stora marginaler man kör med, jämfört med andra tillverkare. visst får man väll dock räkna me att styre o styrstam ä lite specialgjorda (läs handgjorda) för åkarens egenskaper osv. men jag personligen hade då inte känt mig säker.

kort diameter på styret? kort längd menar du? me deras vikter måste de ju vara hälften så kort, om det inte ska handla om mindre "godstjocklek" :D

hjul kan man ju bygga ner mot 1000 gram, utan att behöva betala nå 20000 kr eller ens ha kolfiber fälgar :D men då får man ju inte högprofil :D vilket ja i o för sig inte är helt säker på om ja tycker ä snyggt på mtb :D

angående extralite, så är väll deras stam i alu. hellre en i kolfiber på 65 gram än en i alu på 84 :D

STIZZE sa...

Massa bra tips.

Syntace får jag kolla upp, men jag väger ändå hyfsat "låga" nu på 73kg och fortfarande påväg ner så särskillt tålbara delar "borde" jag inte behöva.

Anonym sa...

Ett bra tips på lätta prylar till bra priser:

kcncs raka styre. 129 gram för 45 €.

STIZZE sa...

Den har jag koll på, klart prisvärd :)
http://www.dulight.fr/catalog/product_info.php?cPath=95_137_136&products_id=138

Anonym sa...

marginaler och marginaler.

Den ingenjör som kan sin lätt-K kan spara mycket vikt genom att göra korrekta och exakta analyser. Problematiken är nog att många inte behärskar den, och siktar på massproduktion, AX siktar inte på att spotta ur sig miljoner ex på löpande band med låga tillverkningskostnader.

Således kan de kosta på kunnig personal och ha nog med tid för att utföra arbetsmomenten såsom det är tänkt.

Jag är själv mycket nöjd med mina AX prylar och kan intyga att de håller vikten mycket bra, inget har avvikit från angiven vikt med mer än 1% hittils.