torsdag 27 januari 2011

Sköna wattsiffror på Gustav Larsson

Först vill jag säga att jag absolut stödjer öppna siffror på uppmätt och uppskattad "fysisk styrka" i form av vo2max, ftp, etc. Är man öppen med siffrorna visar man sina styrkor och svagheter för sina konkurrenter, men man öppnar även upp för en lärorik och pushande konkurrens och bättre förståelse för varandra vilket man säkerligen kan dra mycket lärdom av ifall man faktiskt vill satsa på att bli något stort.

Man öppnar även upp för en ytterliggare källa att hitta motivation ifrån, något att sträva efter. Om man ligger si och så många watt efter på FTP jämfört med närmaste konkurrenten kanske det just är dom watten man ska träna, eller man kanske har en högre FTP men man ser att konkurrenten har en bättre mjölksyretålighet etc.. "Fysisk styrka" är ju självklart inte samma sak som prestation på tävling, där massvis med andra faktorer spelar in, men mycket intressant är det!

Samtidigt som jag helt och hållet tror på att man inte ska bli FÖR hypnotiserad av andras siffror och istället cykla och göra sitt bästa och tävla mot sig själv, så finns det även den andra sidan där man faktiskt kan motivera sig själv att träna effektivare för att slå sina konkurrenter även på siffrorna och inte bara den totala prestationen på tävlingar. Ingenting är svart eller vitt.

Så.. till ämnet! Nu kanske inte Gustav Larsson är min "närmaste konkurrent" men.. Jag fick en länk skickad till mig där några av Gustav Larssons siffror från 2009 var publicerade. Klicka här för att komma till sidan.. Om ni vill leta efter andra cyklisters siffror så är det bara att söka efter dom på sidorna, massvis med intressanta siffror finns med där!

Detta är uppmätt med SRM system från en time trial:
2009 Tour of California: Stage 6 - Gustav Larsson, Team Saxo Bank
Total Time: 30:57
Average heart rate: 166
Max heart rate: 180
Average watts: 486w (491 normalized power)

"Gustav’s FTP is now set at 470 watts which is about 5% lower than his 30-minute power value he set today."
Han vägde 80kg vid detta tillfälle också, så det blir ~5.9w/kg som FTP Min FTP ligger nånstans på 200-220w(monark), dvs 2.8 - 3.1w/kg nånstans, ungefär hälften så stark alltså.

"After the time trial Gustav stated, "I tried to hold to 480-490 watts all on the flat and then tried for 540 watts on the hill. It is hard to pace on the way back, since it is downhill and bumpy all you can do is just pedal and push hard. I felt good and strong today. It was a good time trial.""

Tänk om man vore sådär stark, vad härligt det skulle va. Jag kanske ska fundera på några långsiktiga mål, siffermässigt, eller nja det är nog för tidigt.. Men 4.5w/kg vore t.ex underbart att ha som FTP? Eller nä.. jag ska inte sätta några mål eller förväntningar ihuvudtaget angående den delen. Men det är kul att spekulera, fundera, drömma, tänka.... Allt jag skriver här på bloggen är ju inte genomtänkt, som det märks då och då. Det är inte heller meningen vill jag tillägga! :)

4 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Men fyfan va avancerat... Kan man inte bara cykla och bli bättre??

FTP för mig är nog inte samma sak som för dig förresten :oD

STIZZE sa...

Tänker du på FileTransferProtocol? :) ... jag minns faktiskt inte vad FTP stod för inom träningsvärlden, men jag vet innebörden vilket är det viktiga ;)

STIZZE sa...

Det där är en intressant tanke faktiskt.. jag har funderat väldigt mycket på hur wattmätare används på cykeln utomhus. Med den där sidan fick jag det bekräftat att en del av "taktiken" avgörs mycket på vad wattmätaren ger för respons under tävlingen. Självklart är det lättare att utnyttja den under en timetrial när man inte har tillgång till att prioritera rulle före att köra solo etc... och självklart kanske det inte är LIKA intressant inom mountainbike... men intressant.

Hmm, vad jag tycker allt är roligt/intressant hela tiden förresten. :)

Erik sa...

Hej! Hittade denna när jag googlade runt för att hitta FTP-värden på kända cyklister. Har själv mätt upp 258w med trainer och TrainerRoad, nu är jag förståss nyfiken på om du provat TrainerRoad och jämfört mot din Monark. Samt hur din FTP ser ut idag? Detta inlägg är ju över ett år nu.