söndag 30 januari 2011

Min aeroba träning..

Jag har funderat på det här med mina w/kg jävligt mycket, framför allt mina w/kg i den aeroba zonen, dvs innan mjölksyran tar över och man dör lite inombords.... Detta fick mig att sitta och googla detta igår, diskutera detta med Karin och hennes klasskompis som båda har tenta i fysiologi imorgon, samt ta en ny tur med googlandet igen. Och vad kommer jag jag fram till? JO. Jag har tränat fel!

Jag blir så sur på mig själv.

Den aeroba zonen kan man kalla zonen där musklerna har gott om syre, och den anaaeroba zonen är där musklerna råder brist på syre. Den aeroba zonen är alltså den zonen där man cyklar utan att dra på sig mjölksyra. Det jag lärt mig är att det finns tre väldigt stora variablar för att bli starkare i denna zon, och då menar jag att utföra mer krävande arbete(fler w/kg) utan att gå ur zonen, och det är denna zon jag är absolut svagast i. Detta är min största svaghet av vad jag har erfarit under alla mtbturer jag kört i somras, men framför var dom helt uppenbara på Lida Loop och Hammarby Hill XC där jag inte kunde hålla placering mot en enda kotte när vi kom ut på grusväg/asfalt.

Den första stora variabeln är vo2max, dvs syreupptagningsförmågan också kallad för konditionen. Denna har jag inte försummat på något sätt, den tränas faktiskt effektivt just nu vilket jag är nöjd med, men nu när jag förstår vikten i den skulle jag verkligen vilja köra massvis av denna typen av pass. Den andra stora variabeln är muskelfibrerna vilket har direkt koppling till den tredje variabeln vilket är fettförbränningen, kroppens förmåga att omvandla fett till energi och spara på kolhydrater.

Muskelfibrerna alltså. Det finns om man förenklar det, två st muskelfibrer. Den typen av muskelfiber som används vid aerobt arbete är de långsamma muskelfibrerna, dessa kallas även röda muskelfibrer och inehåller mitokondrier, mitokondrierna hjälper att bryta ner fett och drar igång omvandlingen till energi. När man får fler och starkare långsamma muskelfibrer och mitokondrier blir man både starkare under aerobt arbete, dvs kan pusha ner fler w/k i pedalerna, och man ödslar heller inte för mkt energi eftersom mitokondrierna hjälper till att utnyttja fettet istället för kolhydraterna till energi, vilka uteslutande behövs till anaerobt arbete.

Sen finns det korta/snabba muskelfibrer som används vid anaaerobt arbete, dessa är absolut intressanta men inte lika intressanta i detta ämne. Eftersom dom enbart används vid anaaerobt arbete, inte så intressant i just denna fundering alltså, men klart avgörande vid prestation, igångdrag, spurter, ta sig över hinder etc.. Men ja,.. tillbaks till ämnet.

Nästa sak jag läser angående träning för aerobt arbete är att man inte ska blanda denna typ av träning med anaaerob träning, av flera olika anledningar. Bland annat för att ifall man tränar även anaaerobt så hämmar man aeroba muskelenzymer som behövs för aerob(fettförbränning) ämnesomsättning. Man minskar även tillväxten av långsamma muskelfibrer(!). Den anaaeroba träningen ökar även förbränningen av kolhydrater vilket även hämmar fettförbränning.

Tänker jag då tillbaks på hur min träning har sett ut.. Jag körde flera turer utomhus där pulsklockan la av hela tiden, det enda sättet jag då kunde försäkra mig om att jag låg hyfsat rätt i zonen var att gå upp i anaaeroba zonen, för att kunna sänka farten lite lite... Så jag gick upp i anaerob zon väldigt ofta och ibland långa stunder. Efter denna perioden med min träning där 2x20 passen började så skulle jag ligga precis under 155 puls(uppmätt startpuls för anaerobt arbete). Jag hävdade dock i ett mail till mattias under min förberedande HHXC tävling att jag körde långa perioder på 165puls utan att känna av mjölksyra, varpå jag fick svaret att jag eventuellt redan höjd min FTP puls, så 2x20 passen skulle köras med denna puls som tak istället. I efterhand så tror jag inte längre på min egen känsla på den träningen, för detta va under tiden när jag var som MEST motiverad som jag någonsin varit. Jag var så jävla pumpad med adrenalin och härlig känsla inför HHXC, jag tror jag lurade mig själv där. Så nu har jag, tror jag, kört 2x20 pass på en puls som ligger i den anaaeroba zonen, och alltså INTE tränat min aeroba zon och långsamma muskelfibrer som tanken är med de passen.

Så... nu har jag konstaterat det! Jag har sannolikt missunnat min aeroba zon i träningen. Det ska bli skönt att få göra ett test hos mattias, konstatera vart FTP pulsen ligger och styra upp träningen ordentligt inför sommaren nu.

När jag tänker efter så är det inte så farligt egentligen, det är t.o.m något man får räkna med som nybörjare i den här djungeln med cykel och träning, att det blir lite fel i början. Även om jag inte fått optimal aerob träning så har jag fått träning. Jag har blivit starkare på andra saker istället. Och som jag fick kommenterat på posten igår, så är det inte värre än att det finns tid kvar att rätta till det som gått fel innan säsongen drar igång.

Nu skiner solen ute, och jag ska köra ett VO2max pass om någon/några timmar.. Det känns skönt att äntligen fått en förståelse för att långsam cykling faktiskt också ger viktiga resultat, och att man bör respektera detta.

Kanske ska ut och rulla någon timme idag också när vädret är så fint?

8 kommentarer:

Johan Mölleborn sa...

Lägg inte tid på att klura på sånt där. Mattias har koll på det där och styr upp det i ditt kommande program. Du behöver alla delar för att bli bättre. Precis så som du har i programmet idag. Du kommer märka stor skillnad på tävlingarna i sommar.
/J

DrGT sa...

Håller med Johan, så sluta stressa upp dig över din träning och lita på Mattias upplägg. Om du är osäker på vilken puls du ska ligga eller har problem med pulsklockan så får du väl gå på Borg-skalan istället. På 2x20 min ska den ligga på 15-16, i alla fall enligt mitt Aktivitusschema.

STIZZE sa...

Klart jag litar på mattias upplägg, men det är jag som exekverat det fel

Micke sa...

Du har ungefär 30-40% rätt i ditt fysiologiska resonemang, resten har du fått om bakfoten. Jag tycker du ska lite på att Lunkan vet vad han gör.

Anonym sa...

Tjenare Stizze! Jag har ju fljt din blogg o kommenterat då och då... Vad hände med glädjen i cyklandet, du verkar numera stirra dig blind på siffror o statistik... Slappna av, sköt din träning men framför allt så se till att ha kul också!!!
Mvh Lars

STIZZE sa...

@Lars, det är sånt där man behöver höra. Det är nog blandade känslor inför aktivitusbesöket och det facit jag kommer få på träningen Kanske även för att jag saknat utecyklingen denna vecka. Det blev bara ett pass och jag var sugen på fler men hejdade mig för att det inte fanns några fler utepass på schemat. Det blir inte fler nästa vecka heller, då blir det 1 utepass, 1st 2x20 intervaller och 2st 4x4, samt som vanligt ett ST pass. Denna vecka körde jag två st bålstabilitetspass även fast jag inte nämnt det.

Mick sa...

Kan du inte ändra upplägget på din träning och köra fler utepass? Tycker själv att utepassen ger mig mera eftersom jag tycker det är fruktanvärt roligt att cykla, lider mig igenom passen inomhus. Förstår att inomhuspassen är bra att genomföra men kom ihåg att man cyklar för att det är kul :)

STIZZE sa...

Jag lider inte igenom mig innepassen, det är bara att jag saknat att åka ut. Det är periodiseringen att man vissa tider behöver fokusera på en typ av träning, man kan inte göra allting samtidigt för då blir saker halvdanna.

På tisdag ska jag ut och KRÄNKA johan. Han ska få så jävla mycket smisk på vägarna så han grinar(hoppas han inte läser här)..