onsdag 26 januari 2011

Lättningar till scalpelen

Det kommer finnas massvis med lättningar till scalpelen när den kommer. Lättningarna kommer inte va någon prio, men ett par saker lär jag byta ut så småningom, under 10kg måste jag ju komma iallafall. Scalpelen skall komma levererad på 9.9kg utan pedaler. Så när pedaler sitter på kommer jag behöva lätta cykeln ca 150-200g för att nå under 10kg. Jag kommer även byta däcken mot ett par tyngre, har ej bestämt vilka än men det lutar mot raceking eller x-king från continental med black chili gummi, samt kanske ett par rocket ron evo från schwalbe fram. Sen kan jag tycka att vattenflaskhållare tillhör vikten på en hoj också, så där lär jag behöva lätta ~40g till när det sitter på.

Innan jag fått cykeln har jag dålig koll på vad de olika delarna väger, men jag googlade mig fram till viken 271g på sadelstolpen. Och den vikten kan jag ju få ner nästan 150g för nån tusenlapp
http://www.fizik.it/product.aspx?c=Cyrano
http://www.pricepoint.com/detail/20545-275_FIZCY9/Fizik-Cyrano-Seatpost.htm

Snabbkopplingarna går att fåtag på 45g kopplingar för 340kr, om jag får samma snabbkopplingar som cerro vilket jag borde, så är det 32g sparade på bara bakre kopplingen. Främre går inte att byta ut eftersom det sitter en lefty där.
http://www.kvalitetstid.net/Webshop/catalog/product_info.php?cPath=25&products_id=31

Sadeln som kommer med väger 220g, så där finns mellan 110-130g att spara beroende på vilken sadel jag beställer, är rätt sugen på en speedneedle som kostar ca 1200kr.
http://www.poshbikes.com/product.php?id=3

Så där har vi ~300g lättning för ~2500-3000kr. Skulle va spännande att få veta vad styret(C2 Premetec 620 mm with 0 rise) och handtagen väger också. För båda dom kommer jag också vilja byta ut, dom kommer troligen va prio över allt nämnt ovan också.

14 kommentarer:

Macke Johansson sa...

Den mest prisvärda lättningen måste vara att spara till ett par nya hjul /per kr och vikt.

STIZZE sa...

Hjulen som kommer med scalpelen väger 1500g, alltså finns nånstans mellan 200-300g att spara där innan priserna stiger ordentligt, som jag förstått det. Men på 200-300g snackar vi om 6000 spänn oavsett. Så det är väl inte direkt värt per gram jämfört med de lättningarna jag skriver om ovan, men det är ju även lättningar som sägs kännas och märkas av, alltså viktigare lättning. :) Så det beror väl helt på hur man prioriterar vikten. Jag skulle absolut kunna tänka mig skaffa tävlingshjul endast för tävling, men just nu tror jag att det blir en för stor investering till denna säsong ekonmiskt sätt. :)

Macke Johansson sa...

Ja det är klart billigare och käka tonfisk och plocka bort några kg på sig själv =)

STIZZE sa...

Sant sant.... målet är ju att nå 70kg till 1 april. Ligger på 72.xkg just nu.. Jag vägde 80kg på förra aktivitusbesöket i augusti.

Krille sa...

Kul att läsa om din satsning. Imponerande på vilket sätt du tagit tag i bitarna.

Dock tror jag du ska fokusera mindre på materialet och mer på själva träningsbiten. 300 gram lättare cykel gör inte dig till en bättre cyklist, det gör däremot träningen. Käka lite mer tonfisk och spar dom pengarna istället :-)

Kör hårt!

STIZZE sa...

@Krille, jag vet, och håller med dig om att det är enklare, och bättre, att banta kroppen istället för cykeln :) Men det är skoj att excella lite på cykeln, det är ett intresse i sig. Träningen håller jag efter schemat så gott jag kan, och vikten är som sagt redan påväg ner som du ser i föregående inlägg(80kg-72kg-snart70kg), så jag jobbar absolut på alla fronter för att nå målet i ren prestation. Jag må kanske inte satsa lika seriöst som Magnus Darvell, Emil Lindgren etc.. men jag gör så gott jag kan, ur min situation och mina intressen :)

Med den här klena kroppen så ligger min FTP strax över 200 monarkwatt, och det är en pinsamhet i sig. Det tar tid att bygga starka ben! :)

STIZZE sa...

Den 8e feb drar jag till aktivitus och får nytt träningsschema och nya siffror att posta! Då blir det en sammanställning av siffrorna jämfört med 17 augusti och hur jag utvecklats till 8 feb. Jag stödjer en total öppenhet med testresultat, även om mina siffror kanske inte är dom mest intressanta, så skulle cykelsverige få extra motivation om man även fick möjlighet att jaga varandra hemma i lägenheten i form av testcykel som i skogen på tävlingarna!

Anonym sa...

Ett tips; totalt sett kommer du att trivas mer som cyklist om du satsar pengarna på cykelkläder istället för att spara 300 gram på cykeln. Visst mam behöver kanske inte hur mycket som helst av det heller men jag har märkt på bilderna och läst på bloggen att du är utan vintrjacka osv fortfarande. Ordentlig kringutrustning och pengar till startavgifter resor hotell osv osv är väl viktigare än 300 gram? Som sagt; bara min fem cent. När får du cykeln? Vad blir det för märke? :-) castrello

STIZZE sa...

Castello, absolut, jag håller verkligen med dig, på allt du skrev. Saken är bara att jag håller riiiktigt tight budget nu fram till marslönen då jag kan börja spendera igen, och när vi är där så klarar jag mig sannolikt alldeles perfekt på de kläder jag har, jag får även ett set cannondale good fight kläder av cannondale, sommarkläder alltså. Anledningen varför det inte blivit några schyssta vantar, skor och jacka nu till vintern är för att min förra scalpel blev stulen och paniken att spara ihop till ny cykel slog i taket när försäkringsbolaget bara täcker 6500kr på en cykel jag hade över 25k kvar att avbetala för.. Där har du problemet. :)

Men absolut, tävlingar, hotell, transport etc kommer kosta en hel del det med och går också före gram på cykeln alla gånger. :)

Jag har beställt en Cannondale - Scalpel 2, den är sagd att komma i februari men något exakt datum finns inte. Det är heller inte säkert att jag kan hämta ut den på februarilönen, det ligger verkligen på håret.. Är det någon ynka tusenlapp som saknas så ska jag nog kunna lösa det på något sätt, men blir det ett par stycken så blir det tyvärr uthämtning på marslönen. För min egen del så har jag ingen bråttom, det gör mig ingenting om det blir i slutet av mars, jag klarar av min träning på cyclocrossen utmärkt ändå.

Här finns specen till scalpel 2an: http://www.cannondale.com/gbr/eng/Products/Bikes/Mountain/Full-Suspension/Scalpel/Details/2715-1VP2LGRY-SCALPEL-2

Krille sa...

Nja, jag tror inte du skall hålla på och banta kroppen för mycket. Som du själv sa så byggdes inte Rom på en dag. Satsa istället på att träna på bra och strukturerat. Något kilo hit eller dit spelar ingen roll i detta skede av din satsning. Hellre 72 kilo och stark än 70 och svag. Med ett par år till i kroppen är det en annan femma. Fokusera på att bygga styrka och uthållighet framöver så kommer du att utvecklas enormt skulle jag tro. Du är ju fortfarande bara en pojkspoling, ung och lovande, du vet :-)

Du verkar ju vilja en del med din cykling, då gäller det att tänka i ett längre perspektiv. Och då finns det inga genvägar

STIZZE sa...

Krille, jag har gått ner ~8-9kg på ~23 veckor. Det är under 400g i veckan vilket är en hälsosam nedgång, så jag ser inget problem med viktnedgången, under tiden har jag även tränat så strukturerat som situationen har tillåtit, helt i uteslutande beroende av kostintaget :) Men det är klart du har rätt att bygga starka ben är viktigare än att dra ner ett par kilo JUST NU, men jag klarar av att göra båda dom sakerna samtidigt, samtidigt som massa annat också för den delen. :) Även om jag inte har koll på precis alla detaljer än så har jag ett ganska brett perspektiv till allt som måste få till och jag har en plan för nästan allting.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med cyklingen än dock, jag testar mig fortfarande fram men än så länge så stormtrivs jag med precis allt jag gör angående ämnet.. Life is good!

jens sa...

vilken stolpe i lagom längd hade du tänkt skulle väga 121 gram? för 1000 kr :D

STIZZE sa...

Jens, nä okej det var nog en siffra ur luften som jag mindes fel :) Kollade upp det igen, det finns en prisvärd stolpe i rätt storlek och 350mm längd på 165gram för 700spänn.. KCNC Ti Pro Lite från http://superlight-bikeparts.de/

Så 100g kan jag få ner sadelstolpens vikt för bara 700spänn, det tycker jag är en väldigt rimlig lättning. :)

Anonym sa...

hej, jag har en spretans ny fizik cyrano stolpe på 31,6mm 330mm som du kan få till snäll peng, lätt och extremt snygg, men enhandsjustering för sadelvinkle