måndag 24 januari 2011

Veckans träningschema

Såhär ser veckans träningsschema ut. Det är egentligen skrivit för att vara strax innan jul. Sjukdomar och strul med trainer/monark etc sköt upp mitt schema några veckor så jag ligger en bit efter. Därför kan jag även ändra lite i schemat, den där timmen G2 gör jag om till G2 3h för jag har helt enkelt mer tid och minst en 3h uterunda var det enda "kravet" jag hade på schemat när jag var hos Mattias i augusti och gjorde test inför träningsupplägg.

G2 1 x 1:00:00*6st
KI 3 pass
ST 1 pass

Så det blir alltså en tisdagsrunda och 3 monarkpass på cykeln denna vecka. Monarkpassen KI(kortintervaller) är 4x4min med 3min aktiv vila. Detta pass har jag inte testat innan och med allt happy och bloggläsande jag gjort så är jag riktigt sugen på detta pass då det verkar vara ett favoritpass för många, det ska va vidrigt tungt också vad jag förstått.

Jag ska prova passet med belastning på 20% över FTP, dvs 252w för mig. Jag ska klara av 4st intervaller om 4 minuter, och om det visar sig att jag har kraft kvar skall jag utöka den sista intervallen till 5 minuter, och om jag nån gång klarar av att köra sista intervallen på 6 minuter, då är det dags att öka belastningen med 5% och gå tillbaks till 4x4.

Syftet med passet är att öka syreupptagningsförmågan, jag kommer alltså att nå en väldigt hög puls på dessa pass och mjölksyran kommer kännas ordentligt i benen. Ska bli mycket spännande, jag tror jag provar första passet redan ikväll!

3 kommentarer:

STIZZE sa...

Mattias rättade mig, 4x4 ska jag köra. Känner jag mig stark kör jag 5x4 och om jag klarar av 6st intervaller på 4min, så är det dags att höja belastningen. :) ...

Tille sa...

Aaargh, jag tror att jag måste lägga till ett Monarkpass till per vecka om jag ska hänga med i din träningsmängd.

STIZZE sa...

Eller två, slapptask!