måndag 17 januari 2011

Scalpel 2011 - 6980g

Andreas Nyström som tar massvis med schyssta cykelbilder från olika events, gå in och koll hans bilder... länkade mig precis en artikel om en Scalpel 2011 som väger låga 6980g. Jämför det med en Scalpel Ultimate som väger in på ca 8.5kg med rekpris 90'000kr. Vikt är inte allt dock så man kan fundera på hur hållbart och styvt denna cykel skulle kännas jämfört med en ultimate, men grymt kul att se en sån låg vikt. Det är massvis med snygga gröna detaljer också!

http://www.light-bikes.de/website/new/2011/01/17/canonndale-scalpel-2011-6980-gramm

Med http://google.translate.com/ fick jag fram följande roliga översättning av artikeln:

Trycka på kuvertet - Man kan förstå påståendet av Sebastian Roth på sin cykel. Detta är också den nuvarande Cannondale skalpell som visades i en 7.320 gram € konfiguration på cykeln. Tja, drygt sju kilo var tydligen för svårt, eftersom Sebastian har utnyttjat vintern och cykeln ner till 6980 gram! Cykeln är fortfarande baserad på en serie 2011 Skalpell ram och en rad Lefty, som var 88 + trimmad.
Sebastian till sin egen design: "Den grundläggande idén för utställningen i 2010 cykel var under prövning, som är att visa hur långt branschen har utvecklats med sin lätta serien delar. Mitt mål var helt klart att en fullt kg under 7,5 på hjulen är utan hänsyn till eviga alltför många enskilda produktioner i sig. Eftersom jag har uppnått detta mål på mässan med 7320g men mycket tydligt, men jag ville ge min syn tuner hjärta lite andrum, och har bantats ner en del med några förändringar till mindre än 7 kg. Jag tror att detta är ett tydligt tecken på om resan går inom de närmaste åren. "

"Med tanke på att jag fortfarande alltid en rad krets inklusive XX kedja och kassett användning, samt ett hopp serie bromssystem så är det varit trevligt! Jag var dock viktigt att jag arbetar på denna lilla hobby hjul briljera. Det faktum att detta hjul endast sväljas med FF är att jag vill följa upp serien look! Även om jag skulle blockera en Rocket Ron, jag skulle fortfarande vara mycket lätt. När hjulet nu, kan det faktiskt det enklaste jag känner till hans cykel med skivbroms och resa. "

Delarna lista:
Bar Grips: Cannondale Soft Grip
Bakbroms: Hoppas Race Team Edition X2 140mm
Bromsar Fram: Hope Race Team Edition X2 160mm
Kablar / Bostäder: Nokon Slim Line 4mm Cannondale Green
Kassett: Sram XX 11/32 10-speed
Kedja: SRAM PC-1090R XX
Vevparti: Cannondale Hollowgram SL med keramiska lager (BB 30)
- Yttre ring: Spider / kedjedrevet Legeringar och Carbon Compo-42T från Mattias Hellore
- Mellersta ringen: legerat 29T gjorts av Mattias Hellore
- Ring Bultar: FSA och Tune K2
Framväxel: Sram XX S3 Direct Mount
Bakväxel: Sram XX Medium
Gaffel: Cannondale Lefty Carbon SL 100mm med 88 + Team Tuning och Carbon Steer Tube
Shock: DT Swiss XR Carbon 165mm
Ram: Cannondale Skalpell storlek M
Handtag Bar: AX Lightness Hera MTB 585 mm
Headset: Cannondale SI keramiska lager
Pedaler: Crank Brother 4 TI trimmad
Snabb Releases: Tune Skyline MTB Titanium
Combi Sits: Tune Speedneedle med Schmolke Carbon Tube 31.6mm x 300mm (Combi från J. MIKUŠ)
Seat Binder: Tune Skyline 34,9 mm törnskata gjorts av BTP
Växelspak: SRAM 10-speed XX
Stem: Ax Lätthet Zeus MTB 110mm
Framdäck: Schwalbe Furious Fred
Bakdäck: Schwalbe Furious Fred
Rör fram / bak: Eclis cykelslang
Hjulpar (fram): Tune Skyline MTB Cannon Ball SL 24 hål med Sapim Superspokes och Xentis Carbon Rim
Hjulpar (bak): Tune Skyline MTB decibel SL 24 hål med Sapim Superspokes och Xentis Carbon Rim
Total vikt 6980 gram

2 kommentarer:

jens sa...

haha google translate blir inte alltid riktigt bra :D

STIZZE sa...

Det är inte mkt som "makes sense" i översättningen ;)