fredag 7 januari 2011

Lätta lefty hjul

Nej, jag ska inte köpa.. :) Men för nöjets skull satt jag och kollade på http://www.dulight.fr/ på diverse lätta delar. De har bland annat ett lätt och stabilt hjulpar för lefty som vore intressant om man var rikt. Priset går på 699€ exkl frakt på 14.50€. Hade jag inte blivit av med en Scalpel hade jag eventuellt slagit till..

Complete disc tubeless wheelset weight of 1200 grams or less (including tape and valves)

Rim: Podium MMX, disc only, black anodized, 32 hole
Spokes: Custom Black DT Revolution 1.8/1.5
Nipples: DT Red Aluminum
Front hub: Cannondale Lefty
Rear hub: American Classic Disc 225
Lacing: 2 cross front, 2-3 cross rear

Weight:Front: 540g
Rear: 660g

Recommended rider weight limit of 170 pounds (77kgs)

12 kommentarer:

jens sa...

hehe, fast det ä ju inga problem att komma ner mot 1000 gram :D handlar bara om pengar :D

STIZZE sa...

Nä men vad snackar vi för summor då? :) Jag tyckte detta alternativ var otroligt prisvärt på ~5500kr inkl frakt

jens sa...

det ä klart prisvärt ja :D vi snackar om närmare 10000 för 1000 grms hjul

STIZZE sa...

Länka ett exempel på färdigbyggt hjul

Anonym sa...

Jag har ett FRM kolfiber nav + DT Rev + Open PRO du kan få testa om du vill. Har inte vägt det, det är inte superlätt men borde va rätt okej.

/Fredde

STIZZE sa...

@Fredde, tack men det är lugnt :) Tycker det mest är kul att surfa runt på lite alternativ som man inte har råd med :) Jag får ett par ~1500g dt hjul med cykeln så det duger gott och väl för mig!

Anonym sa...

1.4 eller 1.7?? :) Jag bytte till 1.7 på Rushen förra året. Bra prisvärda hjul.

Dessutom är ju open pro fälgen 28" - doh!

/Fredde

STIZZE sa...

Vad menar du med 1.4, 1.7?

Anonym sa...

Vilka hjul du får på din scalpel, DT XCR 1.4 eller DT XCR 1.7 :)

/Fredde

STIZZE sa...

Det är varken eller, jag var rätt förvirrad förut när jag köpte förra scalpelen angående hur de benämner DT hjulen i specifikationen då jag inte kunde hitta de betäckningarna på DT swiss hemsida. När jag mailade cannondale meddelade de att det är custom hjul. Vad det är för fälgar/nav etc är inte specat nånstans. Men de meddelade mig att "1.7" hjulen som satt på min scalpel 3:a vägde ca 1700g, jag antog då att "1.5" betyder ~1500g och "1.2" betyder ~1200g etc.

Angående betäckningen cannondale använder, XCR, vilket skiljer sig från kategorierna från DT-Swiss hemsida, XR(Cross Racing) och XRC(Cross Racing Carbon) så vet jag faktiskt inte vad det står för, vet du? Måste jag ta reda på..

Såhär står det i specifikationen:
Rims DT Swiss XCR 1.5 tubeless-ready kit
Hubs DT Swiss XCR 1.5
Spokes DT Swiss XCR 1.5

Anonym sa...

ja 1.4 verkar väga drygt 1400 och mina 1.7 väger 1750. 1.4 har DT 240 nav och 1.7 har DT 340 nav. Båda har cannondale lefty standard framnav 24h. 1.7 har comp ekrar och jag tror det sitter aero-ekrar på 1.4. Men jag har ingen aning om 1.5 tyvärr! Har du lite flyt är det 240 naven på, de är fina!

Lagom förvirrande med XRC och XCR :)

/Fredde

STIZZE sa...

Hehe, har jag massa tur råkar dom skicka 1.2 ;) Jag ska dra iväg en mail och kolla upp det där..